Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om nån där ute har en Svensk instruktions bok till mustang -67 som jag kan titta i?
Anledningen till att jag letar är att jag vill se om det står någonting om hur mycket bilen får lasta.
Äger idag en Fastback -67 med en för låg totalvikt för att kunna registreras för fler passagerare.
Enligt Bilprovningens tekniker kan man höja totalvikten om man har ett intyg eller dokument från Ford
som säger vad du får lasta.

Mvh Rikard G

Ja det är skumt detta med vikter o last, tror alla bilarna har olika, borde ju finns något dom går efter, jag ska titta i min handbok om jag kan hitta något.

Jag har en original NOS Svensk Instruktionsbok för 1967 och där står att:

Tjänstevikten för V-8 är 1420kg och totalvikten är 1730kg.

Högsta tillåtna släpvagnsvikt är 910kg.

Mvh Bo Sewallius CMC342

Tack så mycket Bruman för dom dokumenten.
Jag tror dessa papper löser mina problem, bara inte besiktningen tvivlar på äktheten av dom.

Skulle man kunna få se ett foto på din instruktionsbok Sewallius, där det står om vikter?

//Rikard

• 2 weeks later...

Har pratat med en besiktningsingenjör på opus, enligt honom är det inga problem att höja totalvikten på bilen och få in tre passagerare.

Bara jag tar med mig papperen från Svenska Ford (tack bruman) och min Marti rapport.

Enligt Svenska Ford ska bilar med V8 få en totalvikt på 1730 kg, och min bil kom med V8 från fabrik enligt Marti rapporten.

Så nu är det bara att boka en regbesiktning och få in alla tre passagerarna i pappret.

fortsätning följer

• 1 year later...

Lyfter tråden och undrar hur det gick? Har inte fördjupat mig ännu i problemlösningen, men om detta papper är så viktigt för att få ta tre passagerare kanske jag skulle kunna få en kopia?
Vid spontan förfrågan verkar det inte vara något stor bekymmer i dag. Motiveringen till endast 1 passagerare var enl bes.teknikern att på 70-talet krävdes ett visst utrymme (höjd och bredd) till passagerarna. Troligen har inga fastback 3 passagerare pga takhöjden. Min cabbe har bara 1 men det finns med 3. Kanske har reglerna mildrats? Så jag borde kunna hänvisa till dessa. Min förhoppning i alla fall.

Någon som har fått ändrat till 3 passagerare som kan bekräfta vad som behövs?