Joachimflygare February 23, 2017 Report February 23, 2017 Hej ! Tänkte lägga upp lite bilder och kommentarer runt vår renovering av en 66a cab . Detta är ett far o son projekt som varat sedan juli 2014 då vi köpte den. Det är en 289 tvåportare med C4,2:80 utväxling servo bromsar med trummor runt om och servo styrning el cab. Vi köpte bilen av en kille uppe i Umeå medans vi var nere i Malaga på semester . Bilen kom ut på blocket som ett avstannat projekt . Vi köpte den på telefon efter 4-5 bilder , såg att den var illa men att den var så illa trodde jag aldrig , vi har i och försig aldrig renoverat någon Musse innan. Så har ju ingen referens men har ju sett här o på nätet att det är ganska vanligt att de är dåliga. I alla fall hade han importerat o förreggat den i början av 2014. Sedan hade den blivit stående och när vi fick hem den så förstod jag varför !. Vi sände upp en kille med biltransport till ume 140 mil tur o retur Ödeshög-Umeå-Ödeshög. När bilen kom hem så trodde jag det var ett skämt , den var ju totalt slut fanns ju ingen ting som var ok på bilen . Några bilder innan renovering ! Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 (redigerad) Bidrar med bilder allt eftersom projektet fortlöpte framtill dags datum Ändrade %s av %s (%s) Dubbel Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Vi har inte någon speciell bakgrund av ägare mm. Men den sista var en dam i New York antar att det var vanligt att damer höjde bakändan o sänkte de där fram :) Satt nämligen hemma gjorda höjnings järn o high jackers bak . så var den även lackad i någon Typ av 70 tals lack . Original lacken är spring time yellow med svart inredning o cab så det skulle det bli. Visade sig senare att fjädrarna bak var från någon annan bil då de var extremt höga . Detta var hösten 2014 vi låg ganska lågt med bilen första året det enda som skedde då var att vi provstartade motorn då det satt en provisorisk flaska i motorutrymmet, den tände till och startade så Vi hörde att den levde i ca 5 sec . Innan min far började montera ner den i delar. Plockade bort skärmar motor växellåda mmmm. Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Det visade sig att den hade de klassiska Amerika syndromen,Kilo vis med spackel och popnitade plåtar över rostskadorna ! Så faktum är att skalet såg ganska rakt o fint ut på håll, så kan nog konstatera att spackla är de ganska duktiga på där på andra sidan pölen!! vindrutan hade de kört ganska länge utan gummi på vinrute torkarna antar jag så den var väldigt repig! Så det skulle bli ett byte ! både vindrutan o sido rutor var grönaktiga . Sidorutorna var faktist fina :) Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Det var i stort sett det som hände 2014 då jag hade flera andra projekt . En A-traktor höll på att byggas o den är inte klar än :) men har till jan 2018 på mig så ska hinna det... samt en Pontiac 1928 som strulade lite och vi renoverade även motorn på min cheva 1929. Så tiden sprang iväg på hösten o våren 2015. ja det vi gjorde direkt var att sända iväg lådan o turbinen till en kille i Tranås så han fick renovera det . tur var det för turbinen o lådan var väldigt slitna . Jag beställde ett master rebuilt kit på eBay så fick han montera det. det stora jobbet började juli 2015 då vi släppte alla andra projekt för att bara jobba med Musse . Jag har ett tacksamt jobb som gör att jag kan vara hemma ganska. Mycket. O min far är pensionär så vi har arbetar 0830-1600 i stort sett. 3 dagar i veckan om mm slår ut det så då får man lite gjort . Och det är så bra att kunna vara två och kul att göra ett sådant här projekt med min far. Även om det varit mycket oenigheter o svordomar så finns det ju inget bättre än att gå i verkstaden i sitt blåställ o träskor o lyssna på 50-60 tals musik samtidigt som man skruvar ... Citera
Per Berglund February 23, 2017 Report February 23, 2017 Ja herre jösses det är verkligen ett projekt som kommer käka plåt! Tur all plåt är så billig till Mustang. En fördel att ni även har "tiden" för det går verkligen åt till "den där". Lycka till!!! Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Tack per! Var ju lite sen att gå med i mustang klubben,så ligger ju efter med bilder så vi har ju kommit en bit på väg. O räknar med att vara klar till sommaren :) Men som sagt var plåt o svets tråd Det gått åt har nog gjort av med två 5 kgs rullar och ett slang paket :) Citera
turbo57 February 23, 2017 Report February 23, 2017 Härligt slut med problem vad ni ska göra på fritiden, det här fixar ni galant det är bara att kämpa på. Leif Citera
Thomas302BOSS February 23, 2017 Report February 23, 2017 Ett härligt far/sonprojekt. Lycka till. Ser fram emot fler projektbilder. Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Ja du Leif! Detta var det största projekt vi har gett oss på . Har ofta varit ett steg fram o två bak, blir ju lätt så Om man promt ska göra allt själv :) du vet själv är bäste dräng !! fick en idé på nätet om Melass ! 1 del melass och 10 delar vatten som rostlösare . Så vi skaffade ett fat melass som en bonne hade ståendes sedan ett stort kar från ytterligare en bonne :) Fyllde i några kubik med vatten och melass. Sedan var det bara att lägga i grejer . Så alla stolsramar mm . Men saken är den att det tar lite tid i badet. Runt en två 3 veckor Hälst ska grejerna hänga i sörjan tar lite tid men Miljövänligt !!. Sedan är det bara att plocka upp det rengöra med sprit och lackera . Rosten är helt borta. Så det är en skonsam metod. Tar inte så bra på färg men rost är det suveränt på, är nästan bäst om det är helt rött av rost . Alla stolar och baksäte gjorde vi så med tog även headers blir ju rent på insidan oxå :) . Blev jäkligt bra . sedan epoxi och svart två komponent färg . Sedan tog vi juteväv från några julklapps säckar farsan hade liggandes hemma o klädde in stolar o baksäte med . Att klä stolar när man aldrig gjort det förut kan ju vara lite pilligt men vi fick till det ganska bra tycker jag själv . Fram så är det nytt foam från cj pony parts och baksätet fick vi tillverka själva då det inte går att få tag i till cabben . Det blev foam från en säng madrass !! var lite kinkigt att få till all hog rings så tur det finns Strips 1 Citera
Per Berglund February 23, 2017 Report February 23, 2017 Ser bra ut! Bara en kommentar! Är det brukligt stå jobba i kalsongerna? Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Ibland blir det jäkligt svetttigt ! Citera
Per Berglund February 23, 2017 Report February 23, 2017 52 minuter sedan, Joachimflygare said: Ibland blir det jäkligt svetttigt ! Kan jag förstå!! Den bilen kommer även bidra till en hel del nya fula svordomar och kraftigt håravfall! Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Kan säga som så att vihar svurit många gånger på Taiwan producerad plåt som som ej passar. Tror inte vi har satt dit en enda plåt som vi inte har modifiserat! Vet ju inte exakt hur den såg ut när den lämnade fabriken. Men har förstått att passformen inte var den bästa ! Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Lite mera rost bilder ! Bilen vägde inte många kilo när vi avlägsnat allt ... Citera
Tbird February 23, 2017 Report February 23, 2017 Wow vilket projekt. De flesta skulle ha gett upp. Mycket bra jobb och fortsätt tills det blir klart... Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Ja frågan var hur vi skulle göra innan vi började skära ner den totalt ! Vi funderade länge, för på pall bockar kunde vi ju inte ha henne, Då hade hon blivit sned som f-n det kan jag garantera . Hittade alla mått på nätet så vi kunde kryssmäta, ja mäta på alla möjliga sätt. Inte det lättaste då det inte är raka linjer . Vi bestämde att vi skulle svetsa en jigg i fyrkants profil o sedan väga av den mot golvet då golvet inte är 100%. Sedan bilade vi fast jiggen i golvet . I och med det fick vi en perfek 0 punkt att utgå ifrån . Sedan svetsade vi fast karossen på 6 ställen med ca 30cm höga Järn lite olika mått då karossen inte är helt plan under så vi även kunde komma under . blev rätt bra faktist där efter kunde vi börja kapa i karossen utan att vara rädda att de skulle ge sig . Var ju även lite krockskadad så vi fick pumpa lite här och där Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Vi hann ju med o börja skära lite innan vi brände fast den i golvet :) fort ska det ju gå ... Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 (redigerad) Vi började med att byta torq boxarna fram, ja vi fick byta de bak med :) . Torped väggen fram byggde vi en egen knackade till den så den blev helt ok. Fram partiet på bilen var helt ok faktist förutom lite sprickor vid stötdämpar tornen. Så vi lämnade det tills vi skulle blästra hela karossen . Så byggde vi fram till sittbrunnen på båda sidor så vi inte skulle få den sne på något sätt! Rätt eller fel det vet jag inte men det funkade bra. Så här i backspegeln så skulle vi lagt i ett helt golv. Så hade vi sparat en he-es massa jobb. Yttre trösklarna var ganska ok det som var dåligt på de la vi svetsprimer på insidan o la dit en plåt o svetsade runt på insidan och fyllde på utsidan med svets och sedan slipade ner svetsen då vi inte ville spackla den så de blev jäkla bra . Men saken var den att vi hade fått med massa lösa golvplåtar och inner balkarna på båd sidor så var därför det blev som det blev. Det grå man kan se på bilderna är 3ms svets primer och en rostskydds färg som vi penslade på alla ytor som vi svetsade igen. där vi inte kunde komma år med blästern senare . De främre torq boxarna var ett skit att få dit då man fick skära sönder de totalt passformen var sämre än sämst men man kan göra mycket med vinkelslip och en svets :) de undre förstärknings plåtarna var så dåliga att det fick bli nya de övre var ganska fina rejäl plåt på d så efter blästring och primer så kunde vi svetsa samman de. kan ju nämna det att vi köpte en mindre svets, och det ångrar jag inte en sekund Köpte en på vertyghuset . är nog en Kina svets, tror den heter acm 200 jag gav 2500kr för den men den har fungerat klanderfritt förutom ett slangpakets byte. Men antar de ej är byggda för svetsning dagarna i enda .och det är super bra med ett litet munstycke så man kommer åt överallt . Funkat dåligt med min Esab 350 som jag annars har . Viktigt med bra verktyg :) Det vi saknade lite ,inte för vi provat men såg på youtube att de körde med plasma skärare och det såg sjukt smidigt ut. Så har någon erfarenhet av plasma så får ni gärna dela med er av erfarenhet så kanske man får investera i en sådan till nästa projekt om x antal år..... Funkar ju med vinkelslip men ibland är det jäkligt att komma till överallt Ändrade %s av %s (%s) Felstavat Citera
Per Berglund February 23, 2017 Report February 23, 2017 Ni kör lite "kalla" svetsar...Satsa på lite mer värme och undvik en massa hela maskar eller plåt kant-kant....Bättre köra överlapp och punkta i borrade hål med färre antal punkter Kör skyddsgas typ Mison 8 så blir det betydligt mindre sprut och mindre med slagg/smuts. Ibland måste man köra strängar ändå och då använder jag tryckluft och kyler ner strängen efter 20mm...Minimerar deformationer då! Plasma skärare som du säger helt underbart! Har man väl använt den så åker nästan vinkelslipen i sopkorgen! Tyvärr fortfarande dyrt och undvik Kina modeller. Mycket bättre köpa en begagnad på blocket men är sällsynta begagnade....Man säljer dom inte! :) Samma gällande svetsar....Du får en 20år gammal Esab/Kempi för samma pris som en ny Kina svets. Gamla industrisvetsar är sanslöst mycket bättre! Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 (redigerad) Ja märkte att det var lite kalla :) men detta var början innan jag blev varm i kläderna Kan ju medge att jag körde en hel del hela fogar . Tyckte det blev snyggast ! Hade en blöt trasa o kylde med men som du säger så hade nog tryckluft varit bättre o enklare men så är man ju ingen expert :) utan bara en amatör med en jäkla vilja :) men kan lova att det håller .. Och hagmans karosseri fog gör underverk ! Ändrade %s av %s (%s) Fel Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 (redigerad) Fick byta höger bakre balk. Och halva värsta. Även bakre torq boxarna med lite annan plåt vid baksätet . I och med vi fått dit balkarna bak så började det bli tid att hänga upp den i en vagga så vi kunde svetsa den under . Så vi tillverkade 5 vaggor på ett bräde:) sålde 4 o behöll en,kom nämligen över lite ämne från en mekanisk verkstad . Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund February 23, 2017 Report February 23, 2017 36 minuter sedan, Joachimflygare said: Ja märkte att det var lite kalla :) men detta var början innan jag blev varm i kläderna Kan ju medge att jag körde en hel del hela fogar . Tyckte det blev snyggast ! Hade en blöt trasa o kylde med men som du säger så hade nog tryckluft varit bättre o enklare men så är man ju ingen expert :) utan bara en amatör med en jäkla vilja :) men kan lova att det håller .. Och hagmans karosseri fog gör underverk ! Ojojoj det är inget kvar av skrotet!! Tur ni är 2st så man kan peppa varandra!! Ja problemet med för mycket svets att ni bygger in för mycket spänningar i hela konstruktionen! Plötsligt står man där med en skev kaross. Mindre svets och mer fogmassa är bättre!! Betänk att original är det ett fåtal punkter och det höll i 50år...."Just enough is good enough!!" Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 Dax att skära loss karossen från jiggen. Så vi kunde hänga upp den i vaggan . Skulle bli lite intressant att se om den skulle resa sig i någon ända . Men faktum är att den var helt rak eller så rak den kan bli den hade inte vridit sig någon ting o måtten stämde fortfarande med några mm här och där. Det får vi nog vara nöjda med :) 1 Citera
Joachimflygare February 23, 2017 Author Report February 23, 2017 sedan blev det att svetsa undersidan och skar även ut o la i två subframe connectors för att förstärka upp lite extra. . Sedan blev det att åka till andra sidan Vättern o hämta 1 ton sand från baskarp och låna en mobil kompressor och en monster bläster. Det var oxå ett jäkla skit att blästa med den. Tänkte jag skulle blästra i min kontainer, det funkade i ca 5 min sedan såg jag ingen ting . så det blev till att blästra ute på gården . Man får vara väldigt försiktig när man blästrar , lätt att göra bucklor o töja ut plåten .speciellt med en bläster av denna kalibern jag körde med . Men åt andra sidan så tog det bara några timmar så var hela bilen klar . Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.