Jump to content

Joachim och Björns mustang 66a cab


Joachimflygare

Recommended Posts

Blev en tur till verkstaden i dag , Svårt att hålla sig borta! bytte ut bladfjädrarna bak ! Tror det blev ganska bra, grymt mycket stummare och även 7 cm högre Men sjunker säkert till bra nivå med full tank och folk i bilen. Nu är den på 69cm vet inte exakt vad det ska ligga på men kan tänka mig man blir lite lurad när man har 205/50/17 hjul .

img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170318/d081bfd7d971f42fa3d590d0d01fbb27.jpg[/img]cb03ec53f07ac771c94861a12a8c163b.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

55e486f2f2002668cb9f677d50d2d1cd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fixat lite till med bilen nu när jag varit ledig ett par dagar ! Så nu funkar neutral Safety switch som den ska. Och back ljusen funkar oxå !!

En fläkt kåpa monterad :) front kofångare och lysen på plats. Ska bara ställa framvagn o lysen, bara....
någon som har koll på vilka värden på framvagn. Har servo
Med toe in o camber o caster ?
Tacksam för lite info



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så vackert så man blir tårögd Jocke, lika fin som en ny 737:a . [emoji574]    Härligt att se den strax är klar , grymt impad av ert arbete [emoji41]

Skrattar ! Ja mussen är nog lite snyggare än 737an men frågan är om den är lika pålitlig ??
Tackar för komplimangerna Anders kul att höra .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags för lite uppdatering ! Har gjort en hel del sedan sist ! Nu är det mesta gjort i motorutrymmet. En kromad fläkt kåpa på plats ! Har köpt en flexi fan ! Men inte fått den på plats än ! Har kämpat med styr servo problem ! Power valven är fel köpte en beg på eBay då Vår hade flera gängor som är kass. Men de sände en till 67 och Framåt Med 3/8 tryck anslutning. Och jag ska ha 1/4 så är det någon som har en styr ventil så är jag intresserad att köpa !
Får bli utan servo en stund !
Framvagnen inställd ! Var ett helvete :) första gången för allt men Caster var inte det smidigaste att få till.
Får köra lite denna sommaren så ska jag se om jag kan skaffa ställbara stag så man kan skruva blir lättare . Camber o toe in i acceptabla värden. Men Caster lite för högt enligt värden som jag läst ut på nätet .




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har nu även tagit tag i cabben ! Dragit på det i det längsta :). Köpte en monterings dvd till mustang 64-73. I USA tänkte det skulle bli bra med en utförlig dvd som man kan pausa under jobbets gång ! Men kan upplysa att den var totalt kass!! Lämnar väldigt mycket till egen tolkning mm köpte även en Convertible repar manual . Även den helt bortkastade pengar tyvärr .
Men har plöjt igenom det som finns på youtube mm .

Så vi har nu på börjat jobbet .
Började med att fixa upp cab ställningen,trimma in den med nya bussningar, handtaget på höger sida hade gått av . Så farsan fixade till det med svets så det blev som nytt igen!
Blästrade ju även av ställningen fick även räta den då den fått en smäll på sidan så fick svetsa lite även där :) sedan epoxi primer och två komponent svart .
Blev sedan till att fixa tack strippen Blev att införskaffa 3M spray lim för vinyl mm

fick skruvat o limmat fast tackstripparna på header bow och 2 lager på 4e headerbowen
Blev även tackstrip på nr 2 och 3 på nerkanten .
Blev nog rätt bra 6613bc32c9009733bf8974b7f76795fe.jpgd1929cc1239a878f69fd1f3a1e73bfa2.jpg4889d2b7f5b4c5ce6d411bfb12ae1459.jpg3b9d15576dadb92cb36879d52cefd76c.jpg108038b61d04ad86e920a21ae7019310.jpg0c4d17da9c89ba09ab9f16f54a61b5ac.jpge91ef4eb730173e8ea2208f2e446455c.jpg22f8d28efca7872b8dba0111e7914c39.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sågade ut mallar till bågarna. Så man får de rätt när man lägger dit skydden på sidan , men skiter nog i de utan gör bara ett stopp på 4e båge. Det ska vara 21 tum från krom listen där bak . Så sågar bara till en trä bit så vi får en fast hållpunkt . De andra bågarna håller vi på plats i o med vi är två så är det inga problem. Ska vara 17 tum mellan de. Tänkte även kontrollera genom att lägga över cabben när man fäst fast det. Så ser man om avståndet är rätt :) hoppas jag i alla fall. I teorin .
Men det får bli när det torkat i morgon eller någon annan dag. Är ju Elmia i helgen så inte säkert det blir så mycket tid i garaget .
Är ju inte fel att få lite inspiration från andra.
Så glad påsk !!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Börja med måttet från bakänden så den blir rätt som tillverkaren rekommenderar, det andra följer med ha en trevlig påsk :)
Leif
 

Japp Leif. Har läst att måttet till den bakre är det mest kritiska måttet så Nu har jag mätt in den 4e bågen till kromlisten 21 tum till centrum av bågen så det Borde vara rätt !!
allt lim har torkat och jag har provnitat lite. Men kom på att det ska dit en plåt framtill på header bowen som håller gummilisten. Trodde inte vi hade den men den låg i ett hörn:) Så efter lite blästring o lack så får det bli att skruva dit den i morgon
Det blir nog att sätta dit de gamla tackstrippsen i bakändan som man skruvar cabben i då de nya inte riktigt hade samma längd. Och de var i bra skick är ju Alu. e
9f74563afd61107cad79770a404ec7fa.jpga82fa8a802fd837fea4c4234bc9f398f.jpg9017991076d925d0e4faf6b09e232f4e.jpginget rost och fäst elementet man häftar i ser bra ut !


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Grymt fint jobb in båda har gjort 👍😃. Ricktigt roligt att läsa . En annan hade nog rollat iväg bilen till skroten, men ni båda hade plats å tid....  visst det kostade en slant😱. 

Link to comment
Share on other sites

Tackar Towe !
Alla kan ju inte spela golf :) bättre att gå o dra i verkstan med blåställ o träskor ...

Ibland ser man potential i en rosthög även om det i slutändan kostar både svett pengar Massa svordomar ...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har jobbat lite med cabben i dag o det går sakta framåt! Har satt upp bakrutan och padsen på sidan.
Bakrutan är inte jätte lätt att få helt slät efter den ha legat i en låda x antal år.
Även cabben har en massa veck men vad vi hört så drar den ihop sig lite i solen och så blir det att arbeta lite med värme pistol .

Fick lossa och spänna om bakrutan 4 gånger innan den blev acceptabel . Och även att den blev helt rak mot centrum .
Så blir mycket skruvande i bakre spiklisten .
Vi satte även på skydds padsen på sidorna bak . Såg att det var många som utelämnade de. Men de är ju med i kittet så känns som man ska ha de med .
Vi skruvade oxå för säkerhets skull alla padsen i spik listerna. Tog sedan gorilla tejp över skruvskallarna och skarvarna.
Bilder kommer på det .

Har centrum märkt alla bågarna nu,lika med cab tyget på undersidan så man får den helt centrerad .
I morgon blir det att häfta fast de bakre spiklisterna som sitter på sidan i cab vinylen Det är för märkt vart man ska fästa de .

Tänkte med att börja med att sätta fast de och nita fast cabben i den 4e bågen,är en linje på cabben som ska lina på den 4e bågen sedan kan man nog spänna upp den mot huvud ändan :)

Fortsättning följer :) men kan säga att jag hällre lagar rost än sätter cab...


00cd6c8a2db440f243b4166bb6d9c87e.jpg6e655ed83719a25f2dabb5feca220d49.jpg93c385623553f17d83b2bb4421972cf6.jpg1e1d8cb6dac725f5e2dfb485100e6fd7.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Måste hålla med dig hellre laga rost än det här hjärtknipande med att sätta cab. Men är säker på att ni fixar det galant, ta det bara lugnt så får ni garanterat till det perfekt som allt det andra ni gjort  :)

Leif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...