Jump to content

Recommended Posts

Min tankmätare går inte upp till full på min 65a. Har simulerat resistansvärdena från tankarmaturen men det gör ingen skillnad. Misstänker spänningsregulatorn på instrumentet. Någon som vet värdet den skall ge? Någon som haft liknande problem?

Ja regulatorn är ofta krångel med efter 50år! :)
Tyvärr är eftermarknads regulatorerna ännu sämre och visar inte rätt men har hört att de på sista tiden via Scott Drake har blivit bättre!

Finns en tråd här på forumet att bygga elektronsikt som är det bästa då du kan justera exakt spänningen

Men du kan köpa en digital som passar direkt om du vill!

http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Ignition-Electrical/Wiring-Harnesses/Tach-Instrument-Panel/Scott-Drake-Instrument-Voltage-Regulator-65-66-Mustang.axd

Här på forumet kan du läsa denna tråd om att bygga själv... Jag byggde själv med en regulator från Conrad.se....Då fanns inte de Digitala från Scott Drake

Tack för bra synpunkter. Beställt från VP Autoparts. Troligen den som Scott Drake säljer. Hittade även en liten på Kjell & co för 59;90. Köpt o testat på bänk. Ska klara 2 A. Verkar lovande. Ännu inte provat i bil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Köpte en ny regulator från VP Autoparts och monterat. Det gav samma resultat som den gamla. 

Har nu monterat en från www.kjell.com nr. 87896 för 59;90 som klarar 2 A. Har simulerat tankarmaturen med motstånd på 10 resp. 70 ohm som motsvarar full resp. tom tank. Jag har justerat regulatorn till 5,7 V och då stämmer nedersta och översta strecken på tankmätaren. Original regulatorn ger endast 5,0 Volt. Den nya regulatorn är ett litet kretskort som lämpligtvis placeras i någon liten isolerad ask. T. ex. Filmburk eller liknande. Man behöver även löda på 3 st. kablar.