Jump to content

Byta pinjongtätning Ford 9"


Recommended Posts

Tjena!

Jag har köpt en lös third member till min Cougar, och skulle vilja byta Pinjongtätningen innan jag monterar den för säkerhets skull, är även inte helt 100% säker på att det är samma yoke, dom såg inte helt lika ut nämligen men hann aldrig forska vidare i det igår.

Antar att det sitter krymphylsa i den, går det att byta yoke/pinjongtätningen utan att byta krymphylsan sen? Nåt speciellt sätt att gå tillväga på?
 

Link to comment
Share on other sites

Det kan gå och ingen fara att pröva!
Kan väl tycka det är lika bra gå igenom allt se till det är fräscht men kan du ju ta som ett vinterjobb

Däremot Yoken får du vara noga med....Som du redan kanske misstänker så kan de vara olika storlek....Vanligast storlek är för kors Spicer 1310
Du får mäta korset

Kolla noga Yokens yta mot packboxen......Det räcker med bara ett pytte spår på stålytan så kommer det inte bli tätt....Känsligare än man tror.
En ny Yoke är idag rätt billiga på $85 så slipper du droppar på golvet.

Köpte en sådan för 1 år sedan

580ba0faa9a01_20160329_200748(1).thumb.jpg.12b77e479412e19499ffaf4f1ed1a428.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tanken var att göra iordning den som satt i bilen med nya lager, utväxling, diffbroms etc. och köra med denna klump medans. Börjar bli vår nu och man är ju sugen på att kunna vara ute och rulla.

Har ju korset löst, så jag får kika på det. Men annars är det bara att bulta lös yoken och byta packbox/yoke och dra dit muttern med låsvätska lagomt hårt?

 

Link to comment
Share on other sites

Yoken var iallafall fel, så demonterade den. Packboxen såg fin ut så jag rengjorde och stoppade dit min andra yoke.

Tänkte när den sitter i axeln att man backar ut muttern igen, på med låsvätska och drar åt med ett vanligt 1/2 spärrskaft?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hittade info nu om att folk som "fuskar" och inte byter krymphylsan brukar loctita gängorna och dra muttern ca 200nM, eftersom krymphylsan komprimerar vid ca 400nM.

 

Liten chansning men det får vara denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker de där hylsorna varierar en hel del i vad som krävs för att knäcka dem.... Manualen säger att minst det och det för att knäcka en ny hylsa annars byt. Och rätt många gånger har jag inte kommit upp i det specade momentet. Har blivit ett knippe 8,9 och 8.8 sista åren.

Du vill ju ha ett preload på dina pinonlager oavset... lös pinion är inge roligt - i värsta fall slår det loss muttern efter en tid.

Ska man fuska och göra det lätt för sig så hade jag nog märkt mutter mot pinion och lossat... räknat varven tills muttern tappar gängan. Sen väck med yoke och packbox och dit med ny... på med mutter och dra åt lika långt.. .är det en inkörd diff så dra "lite" till för att få med preload ännu en gång.

Locktite funkar men slå gärna ett par körnslag i pinionänden som sticker ut framför mutter så gör du det iaf svårare för muttern att backa. Normalt byts mutter var gång men men...

Det ska vara lagom preload och det får inte lossna... hur man ser till att det blir så spelar mindre roll.. :P

Link to comment
Share on other sites

Dessa krymphylsor är egentligen bara en original pryl. Har man mer effekt i motorn så ska det vara en solid ring istället.

Så har jag och då slipper man tänka på att något kan hända.

Tar lite extra tid att få till preload men ganska lätt.

Bara börja med mäta tjockleken på krymphylsan och sätta i en solid ring med chims i samma tjocklek.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Odmark91 said:

Hittade info nu om att folk som "fuskar" och inte byter krymphylsan brukar loctita gängorna och dra muttern ca 200nM, eftersom krymphylsan komprimerar vid ca 400nM.

 

Liten chansning men det får vara denna gång.

Det är om det är ny krymp hylsa annars gör som 1096 rekomenderar.

Jag gör alltid numera  som Per Berglund, solid hylsa plus shims.

Tycker det är mycket lättare och billigare än att kasta ett antal hylsor pga. dragit åt lite för hårt.

Ja jag är nogrann vid alla mätningar.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla.

 

Anledningen att jag köpte en lös third member är att jag ska kunna göra iordning den som satt i bilen med locker och allt i lugn och ro och när ekonomin tillåter. Till den klumpen har jag en stum hylsa och shims.

 

Men tekniskt sätt så är det enda krymphylsan gör (förutom att agera distans för att få rätt preload) är ju att sätta tryck på muttern så den inte backar.

Så om man drar åt muttern med grön loctite (stark) så pass hårt att den sitter men tillräckligt löst för att inte hylsan ska krympa vidare, och sen som 1096 sa slå ett par körnslag i pinjongänden så muttern inte kan backa då borde man ju vara på det torra.

 

Tyvärr var jag ju snabb och slet ut gamla yoken utan att märka något så kan inte gå den vägen.

 

Jag provar och ser hur det går, i värsta fall får jag väl en spark i arslet till att bygga klart den egentliga klumpen ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Krymphylsan ger korrekt preload på lagren och tryck på muttern, precis som du skriver.

Därför får man inte backa på åtdragningen för att få mindre preload på lagret, då ska man använda en ny krymphylsa.

Är man inte så noga så drar man åt hårt nog på känn och sen är det oftast bra.

har själv gjort det någon gång då endast pinion tätning skulle bytas, funkade fast jag tyckte inte det var helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...