Jump to content

motorrenovering


Fastbackrobban

Recommended Posts

tjena!

har börjat plocka isär motorn i min musse 68a som är såld med en 289. trodde helt och hållet att det var orignal motorn i men nu när jag har kollat upp den så är det en 302 ''smogmotor'' från 1974 vilket verkar vara en med 140 hp och låg kompression. jämfört med min svärfars motor som är orginal 289 från 66 och både urgröpningen i kolvarna är olika sen skiljer ju topparna hur mycket som helst. min fråga blir då om de är nya toppar som gäller och platta kolvar eller bara kolvar eller bara toppar? någon som har någon ide och koll får gärna hjälpa mig.

 

MVH Robban

Link to comment
Share on other sites

Ja ett par nya toppar och kolvar och du väcker nytt liv.......Ingen ide lägga möda på gamla 74 toppar
Givetvis gör bearbetning och dynamisk balansering samtidigt.

Viktigt att du får blocket kollat ordentligt eftersom detta är en motor med tunna lopp.
Tvingas du upp i en överdimension på +040" är blocket skrot.
Så innan du köper på dig massa saker lämna iväg blocket för kontroll
 

Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Per Berglund said:

Ja ett par nya toppar och kolvar och du väcker nytt liv.......Ingen ide lägga möda på gamla 74 toppar
Givetvis gör bearbetning och dynamisk balansering samtidigt.

Viktigt att du får blocket kollat ordentligt eftersom detta är en motor med tunna lopp.
Tvingas du upp i en överdimension på +040" är blocket skrot.
Så innan du köper på dig massa saker lämna iväg blocket för kontroll
 

blir mer och mer skit av denna renovering helt enkelt. blocket är borrat till 040'' köpt på mig de som behövs för en totalrenovering av motorn som den är redan men de flesta e ju bara några dagar gammalt så de går ju fortf lämna tillbaka dessa grejerna i stortsett helt. sökt mig runt lite och de verkar inte lätt å hitta något annat objekt heller. lättaste hade varit å får tag i en 289 eller en 302 från 66-68

Link to comment
Share on other sites

Ajdå!!

Ja för gatkörning skulle jag aldrig satsa på ett block borrat mer än 030".......För typ dragrace kan man köra 040 eller mer

Tycker det formligen dräller av 302 eller 5.0 så då har du inte letat ordentligt....Ring runt till skrotar.

En 5.0 är en billig historia och finns gott av dom....Då kanske du slipper toppar dessutom.
Tips är att köpa en pickup eller Van för dom kan man lätt få för runt 20.000 och då har du förhoppningsvis ett sprut

Tänk på att 50år gamla prylar är oftast skit!
Särskilt dessa 302 är problematiska.....Blocken kan vara skeva, stakarna ofta sneda från fabrik redan, cylindrar ofta helt slut och rosten i loppen tar dessutom ner livstidien.

Tiden gör slut på allt!
I dina kläder skulle jag som sagt inte lägga en peng på den motorn utan göra en ny plan.
En 5.0 eller 351W är bäst!

Självklart blir det dyrt men tänk dig vad det kommer kosta om du renoverar den dåliga motor du nu har och efter 1år går det hål i blocket!

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Per Berglund said:

Ajdå!!

Ja för gatkörning skulle jag aldrig satsa på ett block borrat mer än 030".......För typ dragrace kan man köra 040 eller mer

Tycker det formligen dräller av 302 eller 5.0 så då har du inte letat ordentligt....Ring runt till skrotar.

En 5.0 är en billig historia och finns gott av dom....Då kanske du slipper toppar dessutom.
Tips är att köpa en pickup eller Van för dom kan man lätt få för runt 20.000 och då har du förhoppningsvis ett sprut

Tänk på att 50år gamla prylar är oftast skit!
Särskilt dessa 302 är problematiska.....Blocken kan vara skeva, stakarna ofta sneda från fabrik redan, cylindrar ofta helt slut och rosten i loppen tar dessutom ner livstidien.

Tiden gör slut på allt!
I dina kläder skulle jag som sagt inte lägga en peng på den motorn utan göra en ny plan.
En 5.0 eller 351W är bäst!

Självklart blir det dyrt men tänk dig vad det kommer kosta om du renoverar den dåliga motor du nu har och efter 1år går det hål i blocket!

okej får se hur de blir. doch är de ingen rost och blocket är fräscht i både loppen och resten så de är de absolut inga fel på. och ett sprut är ja inte intresserad av heller. men men då har ja lite mer kött på benen så får vi se vart de bär hän

Link to comment
Share on other sites

Omkring 1972 - 1985 var det mest skit från Ford = smog.

Varför inte satsa på en sen 1980-tals motor som utgångs punkt.

Ja det var insprut på dem = de har slitits mindre i loppen = mindre överdimension på kolvarna.

Detta pga. insprut öser inte in bensin när det inte behövs, förgasare skickar in bränsle när det inte behövs sliter fruktansvärt på lopp"wash down". därav mindre förslitning av loppen med insprut.

Som grädde på moset är dessa block gjorda för rulllyftare och även har ganska bra toppar.

Insprutet är bara för dig och kasta och sätta dit insug för förgasare.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, Tbird said:

Omkring 1972 - 1985 var det mest skit från Ford = smog.

Varför inte satsa på en sen 1980-tals motor som utgångs punkt.

Ja det var insprut på dem = de har slitits mindre i loppen = mindre överdimension på kolvarna.

Detta pga. insprut öser inte in bensin när det inte behövs, förgasare skickar in bränsle när det inte behövs sliter fruktansvärt på lopp"wash down". därav mindre förslitning av loppen med insprut.

Som grädde på moset är dessa block gjorda för rulllyftare och även har ganska bra toppar.

Insprutet är bara för dig och kasta och sätta dit insug för förgasare.

 

jaha då förstår jag. vilka bilar osv kan man plocka dom ifrån och vart ska man leta? söker mig fram och tillbaka lite var som men kommmer ingenstans alls

Link to comment
Share on other sites

När blocket borrades tidigare kan syra använts för ta bort rosten..Då ser det helt nytt ut!
Däremot vet man inte hur mycket rosten har ätit av cylinderväggen från insidan.
Kombinationen att rost ätit från insida plus borr mer än rekommendation är en chansning 

Som T-bird skriver alla bilar efter 85 går utmärkt!

Bara tänka på spara tråg, pump och lite annat från gamla motorn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...