Leijon CMC 855 November 29, 2004 Report November 29, 2004 Hej! kan någon berätta vad skillnde är mellan en long block och en short block?? Vad går en standard 302 från 68 under, short eller lång??tack för hjälpenNiklas Citera
Rambo November 29, 2004 Report November 29, 2004 HejOm jag inte har fel så ärshortblock en benämning på alla delarunder topparna dvs block, kolvar vevaxel mm.Longblock är shortblock + toppar, ventiler, stötstänger mm.En mer kunning person får rätta mig om jag har fel. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 29, 2004 Report November 29, 2004 Det är rätt. Låter konstigt i våra Svenska öron, mankan tro att det har med längden på motori längdled som menas. :wink: Citera
Fredde77 November 29, 2004 Report November 29, 2004 Vore bättre om det hette short- resp. tall block :wink: /Fredde Citera
Leijon CMC 855 November 29, 2004 Author Report November 29, 2004 Tack så mycket! Jag trodde precis som Lars sa... att det var längden som var det hela... Då räcker det egentligen med en short block, så kan man bulta på lite vad man vill. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 29, 2004 Report November 29, 2004 Hej.Själv har jag alltid tyckt att det skullebenämnas med Hi-Block or Lo-Block. Citera
Leijon CMC 855 November 29, 2004 Author Report November 29, 2004 Tjenar! Läste lite i M&F och jag sett på PAW's (Performance Automotive Warehouse) annons ganska många gånger... Där har de då Long- och short block (därav min fråga). Ett short block med smidda kolvar etc. kostar (enbart utan frakt etc.) 12-13.000kr. Är det värt det eller lönar det sig att riva den motorn man redan har och bygga upp den igen.Min (något vilda) ide eller snarare dröm, var att köpa ett Short block kit från PAW (eller ngn annan), ett RPM Concept från Edelbrock, lite ignitor eller MSD prylar och sist kanske en Paxton kompressor. Men vi lugnar oss med det andra och konsentrerar oss på blocket... vad tycker ni? Citera
Gäst November 29, 2004 Report November 29, 2004 Det här går att disskutera mycket! Min uppfattning är att det är dyrast att bygga upp en motor själv från grunden.När du har kommit fram till ett pris som du tror att det kostar så ska du multiplicera det med 2 så blir det mer rätt! Billigast är om du råkar hitta en färdig motor som passar just dig här hemma i Sverige.Är väldigt svårt men jag hittar ändå ofta godbitar på nätet.Att köpa från PAW är säkert helt OK men mina erfarenheter med amerikanares slarv gör att jag alltid skruvar isär och kollar upp allt.Att något renoveras i Sverige är inte heller någon garanti! Mycket slarv här med! Om inte mer! Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 29, 2004 Report November 29, 2004 Hej.Har samma inställning som Per, jag tror och vetatt man kan få ihop en bra och tillräckligt potent motor med delar som finns runt knuten. Finns mycket att välja på till alla typer av Ford smalblock och bigblock motorer här hemma,vad kan vara roligare än att ha komponerat enmaskin själv. Själv tycker jag att det är roligt med lite eget :wink: Citera
Leijon CMC 855 November 30, 2004 Author Report November 30, 2004 iofs har ni rätt, vist är det roligare när man har byggt ngt själv. Vad ska man egentligen med 2 motorer... när man kan fixa till den ena för en mindre kostnad... plus att den blir ens "egen" motor. Per> vad jag förstår så är du ganska hemma på performance va? Ett av mina drömprojekt är att krama ca 400-500 hästar ur vår 302a . "Bult on" delarna har jag någolunda koll på, men "inredet", kam, ringar och vevstakar och sånt... Det har jag ingen aning vilka som håller för hur mycket kraft etc... Vad har du för performance grejor in din motor??? Har du ett bra recept?? :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.