Jump to content

Recommended Posts

Hej

Om jag inte har fel så är

shortblock en benämning på alla delar

under topparna dvs block, kolvar vevaxel mm.

Longblock är shortblock + toppar, ventiler, stötstänger mm.

En mer kunning person får rätta mig om jag har fel.

8)8)8)

Tjenar! Läste lite i M&F och jag sett på PAW's (Performance Automotive Warehouse) annons ganska många gånger... Där har de då Long- och short block (därav min fråga). Ett short block med smidda kolvar etc. kostar (enbart utan frakt etc.) 12-13.000kr. Är det värt det eller lönar det sig att riva den motorn man redan har och bygga upp den igen.

Min (något vilda) ide eller snarare dröm, var att köpa ett Short block kit från PAW (eller ngn annan), ett RPM Concept från Edelbrock, lite ignitor eller MSD prylar och sist kanske en Paxton kompressor.

Men vi lugnar oss med det andra och konsentrerar oss på blocket... vad tycker ni?

Det här går att disskutera mycket! ;)

Min uppfattning är att det är dyrast att bygga upp en motor själv från grunden.

När du har kommit fram till ett pris som du tror att det kostar så ska du multiplicera det med 2 så blir det mer rätt! ;)

Billigast är om du råkar hitta en färdig motor som passar just dig här hemma i Sverige.

Är väldigt svårt men jag hittar ändå ofta godbitar på nätet.

Att köpa från PAW är säkert helt OK men mina erfarenheter med amerikanares slarv gör att jag alltid skruvar isär och kollar upp allt.

Att något renoveras i Sverige är inte heller någon garanti! Mycket slarv här med! Om inte mer!

Hej.

Har samma inställning som Per, jag tror och vet

att man kan få ihop en bra och tillräckligt potent

motor med delar som finns runt knuten. :?

Finns mycket att välja på till alla typer av Ford

smalblock och bigblock motorer här hemma,

vad kan vara roligare än att ha komponerat en

maskin själv. :shock:

Själv tycker jag att det är roligt med lite eget :wink:

iofs har ni rätt, vist är det roligare när man har byggt ngt själv. Vad ska man egentligen med 2 motorer... när man kan fixa till den ena för en mindre kostnad... plus att den blir ens "egen" motor. 8)

Per> vad jag förstår så är du ganska hemma på performance va? Ett av mina drömprojekt är att krama ca 400-500 hästar ur vår 302a 8) . "Bult on" delarna har jag någolunda koll på, men "inredet", kam, ringar och vevstakar och sånt... Det har jag ingen aning vilka som håller för hur mycket kraft etc... :cry:

Vad har du för performance grejor in din motor??? Har du ett bra recept?? :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...