Jump to content

Vinge Mustang GT -16 (Första modden) cmc5996


illern

Recommended Posts

Hej alla!

Då har jag utfört första modden på min nya GT -16(även min första muskelbil).
Tänkte berätta lite om hur det gick och några problem och kvalitetsbrister.
Köpte mig en Steeda functional race wing efter att jag såg BigShadows bil i forumet med denna vinge.
Så här blev resultatet iallfall.
Sida.thumb.jpg.e2d0979b0954a4d71de84d52ed039963.jpgSnettfram.thumb.jpg.826235855b98ce3350e71f856fd21b4c.jpg

Vingen är av glasfiber med gelcoat eller något på utsidan. Den är olackad och jag valde att lacka den i blanksvart.
När jag var till lackeringsfirman så var ytan för porig för att lacka direkt så dom fick lägga slipgrund och slipa hela vingen.
Vingen är något vågig i ytan som inte slipgrunden skulle täcka. Syns om man tittar i ljuset längs efter den.
Tycker dock att resultatet blev bra ändå.

Gelcoat.thumb.jpg.5a83c7003bfda9b693603cd752d25111.jpg

Olackad yta.

Nylackad.thumb.jpg.cf107c919fb13dc47be06e4e98758625.jpg

Nylackad. Vingsidan är olackad och kommer i blanksvart plexi eller liknanden. Kanterna var ljusgråa efter tillverkningen och dessa våtslipade jag med 800 papper så blev dom släta och nästan svarta, går att få dom ännu bättre med lite mera jobb.

Montaget blev lite klurigare då mallen som är med inte gick att använda. Dels ska den måttas in mot befintliga hål i luckan efter orginalspoilern. Den har ju jag inte haft vilket gör att hålen man skulle måtta in mot inte fanns.
Dessutom så var mallen som var utskriven och följde med bara hälften så stor som den skulle varit.
Skrev jag ut den själv från nätet så var den fortfarande för liten.
Tillverkade egna mallar efter idé från en video på CJ pony parts där man monterade en annan modell av vinge.
Slipade till, kapade och borrade 4st gula spikplugg så att dom passade i 1/4 hålen i vingen.
satte fast dom i en pappremsa av lite tjockare modell. Sen satte jag dit alla fyra och ställde på vingen på luckan.
Mätte in och sedan tejpade fast remsorna på luckan och lyfte bort vingen.
Borrade sedan i dom förborrade spikpluggen med en 2mm borr. Använde sedan en "julgran" för att borra upp till 7mm.

Mallar.thumb.jpg.f7b3b628cef2fe53d84fc24e2eb11552.jpg

Monterade sedan dit med skyddsplast på luckan som klistrades dit och en gummiduk mellan den och vingen.
Karrosseri kit mellan brickorna på undersidan och luckan som ska täta hålet för vatten.

Tyvärr var det flera kvalitetsbrister på vingen tyckte jag.
Hålen i sidan som skall hålla i sidobitarna var inte borrade i vingen med samma vinkel som dom skulle sitta vilket gjorde att dom försänkta skrivarna stack upp och jag fick försänka ytterligare.

Snedborrat.thumb.jpg.414ed11b5131d87a24ac0e19c2c08f19.jpg

Sen var det nog tur att jag inte använde mallarna som var med då fästhålen i vingen(och fästena) inte var symmetriska på varje sida. Dom mallar jag gjorde för gummiduk mm passade bara på den sida som den var gjord efter.

Allt som allt blev det rätt bra på slutet och vingen skymmer inte mycket bakåt. Den har lite vinande ljud när man åker men inget som stör och gör man något annat än att lyssna efter det så märker man inte av det.

Blev längre än jag tänkt detta, men finns ju bilder att titta på bland all text...

/illern

Ändrade %s av %s (%s)
Ändrat i rubrik
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag missade detta inlägg helt i våras... Men jag fick ju iaf chansen att se vingen "in action" när vi var på Mantorp med Upplands Motor.

I vilket fall: Bra jobbat! Enligt lackfirman som monterade min vinge, så var de inte glada över (bristen på) instruktioner. Däremot hade mitt exemplar bra finish och passning av skruvarna.

/Lasse

Ps. Du har bra smak när det gäller vinge ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...