Jump to content

Recommended Posts

Är det nån snäll själ som har den svarta Sikkens motorutrymmeskoden

Har letat men bara hittat PPG osv.... :( Måste ha Sikkens!!!!

Behöver även MEDIUM BLUE, den blåa till ventilkåpor och luftrenare på 260cui, 1964½

Ska beställa färg så snart jag får tag i koden!!!!

Tackar på förhand!

Hej Ronnie! Jag har nyligen sett Jormas mustang ,"Jorsei" nylackad i Alfa Romeo färgen och den var alldeles för BLANK! Han var tvungen att lacka om motorutrymmet igen!!!! Varning för den färgen!!!

Har varit nere till Barkmans här i Eskilstuna och dom ska bryta fram en korrekt motorrumsfärg (hoppas jag!)

mvh

Robert Hansson

Ja "Opel Rally svart" på Jormas bil såg perfekt ut.

Kan inte vara närmare orginal än så.

Slipar och svettas jag med nu med mitt egna motorutrymme. :(

Ja "Opel Rally svart" på Jormas bil såg perfekt ut.

Kan inte vara närmare orginal än så.

Slipar och svettas jag med nu med mitt egna motorutrymme. :(

Hehe..Samma sak här. Har inte börjat slipa än. Någon utav de föregående ägarna har kladdat på ett 20mm tjockt underredsmasselager på utsidan innerskärmarna. :shock:

Tar ett tag att få bort. Spackelspade och morakniv....Fina grejer... :roll:

Hej.

Tag aldrig bort något som sitter fast, ett mycket

gammalt råd det är mycket lätt att åsamka skador

på underliggande ytor, kan ge skador som ej synns

i framtiden. :shock:

Massan har två funktioner ljudisolering och rost-

skydd. :?

Ford sprutade en ljudisolerande massa på bla

skärmarnas insida och hjulhus även torpedväggen

insida motorum fick denna typ ljudisolering. :shock:

Ett problem i renoveringar idag är att man oftast tar bort

sådant som skall vara kvar, oftast så tror många att

det var fina blanka jämna yttor vilket är mycket ovanligt

i motor rum och andra lite dålda ställen typ bagagerum mm.

Det är viktigt att dessa ojämnheter finns kvar, om man

är original fixerad och vill ha det som det var gjort i

tillverkning på fabrik. 8)

Ett tipsär att man i dag vid renovering lägger underredsmassa

i hjulhus och underrede även insidan plåt dörrar mm

för att få en tystare kaross, också för att få ett bra rostskydd i

en och samma behandling. 8)

Kanske tur att en del bla Mustanger har ett tjockt

lager rostskydd annars hadde nog många fler varit

borta av exportbilarna. :wink:

Jag är lite förvånad över att så många söker original

färg till motorum, det finns ingen tillverkning idag av original

färg utan den måste ersättas med liknande färg, det kan

vara vilket märke som helst, samma här är att den ytan

som lackerades svart i motor rummet var nästan aldrig

i toppskick som original. :?

Jag har vid tidigare diskussioner informerat om hur mycket

som verkligen synns av det svarta i motor rum när allt är

monterat, det är inte mer än ca:50% som synns om än

så mycket.

I många fall kan det vara överkurs på att slipa och lacka

för mycket i detta utrymme, lägg mer tid på detaljer som

alla ögon ser bakrunden är näst intill ointressant. :wink:

Jag håller inte riktigt med om att man ska låta gammal porös underredsmassa sitta för den har för länge sedan förlorat sin skyddande förmåga.

Fukt kommer lätt ner till plåten via alla småsprickor och blir sedan kvar där.

Bort med massan och på med nytt isåfall.

Ford hade säkert varken någon tanke eller kunskap om att det skulle funka som rostskydd....mer som ljuddämpare.

Även Merca gjorde det misstaget på 80-talet.

Själv är jag för slö för att minutiöst slipa ner varje mm2 så det får duga med en grundlig färgbortagning och den värsta rosten.

Därefter på med en betande primer så det lär klara sig närmaste 10åren iallalfall! 8)

Kulör på utrymmet tycker jag med är oviktigt men det fulaste som finns är när den är blank. Rätt matthet är viktigast tycker jag.

Någon massa blir det inte för ljudets skull. Det är härligt nog som det är! :lol:

Den rostskyddsmassa som jag har tagit bort har på intet sätt varit orginal i från Dearborn!

Så vitt jag kan förstå så hade Mustangerna ett mycket klent rostskydd när de var nya. Min far fick laga framskärmarna på denna bil 1975 dvs efter 4 år. I och för sig så körde han den även på vintern :P

Dessutom har jag hittat mycket undeliggande rost under massan. Sådant som hade varit kvar om jag inte tagit bort denna.....

Det som jag avlägsnat har ingenting med orginal rostskyddsbehandling att göra......

Hej.

Det var inte meningen att vara en dum jä-el utan

ville bara tala om att det inte är nödvändigt att

skrapa bort sådant som sitter fast, om det sitter

löst så kan man misstänka rost eller dålig vidhäftning. :?

Det är också rätt att FORD inte sprutade rostskydd

på underredet däremot så kunde detta beställas hos

återförsäljaren vid leverans. :shock:

Jag tror att det spårat ur lite i ämnet och ber om

ursäkt för detta, det handlade om färg och vad

som var lämpligt att måla motorum med. :roll:

Om min dator fungerat som den ska så hade jag

kunnat lägga ut minst FEM motorumsbilder på bilar

som jag renoverat var av fyra Mustanger. :cry:

Jag har vid alla de olika tillfällen provat olika sätt

och ingen utom jag kan skilja dessa från varandra. :wink:

  • 1 month later...

Hej, jag tog med mej min luftburk till min billackåterförsäljare (Barkmans, eskilstuna) och skrapade fram originalfärgen, sedan tittad vi ut en exakt match med hjälp av deras färgkartor! Har inte numret tillgängligt här men jag ska kolla i garaget och "posta" det här ! Den svarta blandade dom oxå till och det blev kanon tycker jag!

/R

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...