Robert Hansson November 30, 2004 Report November 30, 2004 Är det nån snäll själ som har den svarta Sikkens motorutrymmeskoden Har letat men bara hittat PPG osv.... Måste ha Sikkens!!!!Behöver även MEDIUM BLUE, den blåa till ventilkåpor och luftrenare på 260cui, 1964½ Ska beställa färg så snart jag får tag i koden!!!!Tackar på förhand! Citera
Ronnie S December 3, 2004 Report December 3, 2004 Jag har tyvärr inte Sikkens kod, men du kanske kan ha nytta av JohnKevins svar angående Alfa Romeo-färg i denna tråd: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight= Citera
Robert Hansson December 3, 2004 Author Report December 3, 2004 Hej Ronnie! Jag har nyligen sett Jormas mustang ,"Jorsei" nylackad i Alfa Romeo färgen och den var alldeles för BLANK! Han var tvungen att lacka om motorutrymmet igen!!!! Varning för den färgen!!!Har varit nere till Barkmans här i Eskilstuna och dom ska bryta fram en korrekt motorrumsfärg (hoppas jag!)mvhRobert Hansson Citera
Fredde77 December 3, 2004 Report December 3, 2004 Tjena,Var inte "jorseis" bil lackad i motorrummet med Opels rallysvarta färg? Citera
Robert Hansson December 3, 2004 Author Report December 3, 2004 tja! Jo det stämmer, Jorsei "lackade om" till Opels Rallysvarta efter Alfafärgen!!!! Då blev det bra tycker jag!mvh Robban Citera
Gäst December 3, 2004 Report December 3, 2004 Ja "Opel Rally svart" på Jormas bil såg perfekt ut.Kan inte vara närmare orginal än så.Slipar och svettas jag med nu med mitt egna motorutrymme. Citera
Fredde77 December 3, 2004 Report December 3, 2004 Ja "Opel Rally svart" på Jormas bil såg perfekt ut.Kan inte vara närmare orginal än så.Slipar och svettas jag med nu med mitt egna motorutrymme. Hehe..Samma sak här. Har inte börjat slipa än. Någon utav de föregående ägarna har kladdat på ett 20mm tjockt underredsmasselager på utsidan innerskärmarna. Tar ett tag att få bort. Spackelspade och morakniv....Fina grejer... Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 3, 2004 Report December 3, 2004 Hej.Tag aldrig bort något som sitter fast, ett mycketgammalt råd det är mycket lätt att åsamka skadorpå underliggande ytor, kan ge skador som ej synnsi framtiden. Massan har två funktioner ljudisolering och rost-skydd. Ford sprutade en ljudisolerande massa på bla skärmarnas insida och hjulhus även torpedväggen insida motorum fick denna typ ljudisolering. Ett problem i renoveringar idag är att man oftast tar bort sådant som skall vara kvar, oftast så tror många attdet var fina blanka jämna yttor vilket är mycket ovanligti motor rum och andra lite dålda ställen typ bagagerum mm.Det är viktigt att dessa ojämnheter finns kvar, om man är original fixerad och vill ha det som det var gjort itillverkning på fabrik. Ett tipsär att man i dag vid renovering lägger underredsmassai hjulhus och underrede även insidan plåt dörrar mmför att få en tystare kaross, också för att få ett bra rostskydd i en och samma behandling. Kanske tur att en del bla Mustanger har ett tjocktlager rostskydd annars hadde nog många fler varitborta av exportbilarna. :wink:Jag är lite förvånad över att så många söker originalfärg till motorum, det finns ingen tillverkning idag av originalfärg utan den måste ersättas med liknande färg, det kanvara vilket märke som helst, samma här är att den ytansom lackerades svart i motor rummet var nästan aldrigi toppskick som original. Jag har vid tidigare diskussioner informerat om hur mycket som verkligen synns av det svarta i motor rum när allt är monterat, det är inte mer än ca:50% som synns om änså mycket.I många fall kan det vara överkurs på att slipa och lackaför mycket i detta utrymme, lägg mer tid på detaljer somalla ögon ser bakrunden är näst intill ointressant. :wink: Citera
Gäst December 3, 2004 Report December 3, 2004 Jag håller inte riktigt med om att man ska låta gammal porös underredsmassa sitta för den har för länge sedan förlorat sin skyddande förmåga.Fukt kommer lätt ner till plåten via alla småsprickor och blir sedan kvar där.Bort med massan och på med nytt isåfall.Ford hade säkert varken någon tanke eller kunskap om att det skulle funka som rostskydd....mer som ljuddämpare.Även Merca gjorde det misstaget på 80-talet.Själv är jag för slö för att minutiöst slipa ner varje mm2 så det får duga med en grundlig färgbortagning och den värsta rosten.Därefter på med en betande primer så det lär klara sig närmaste 10åren iallalfall! Kulör på utrymmet tycker jag med är oviktigt men det fulaste som finns är när den är blank. Rätt matthet är viktigast tycker jag.Någon massa blir det inte för ljudets skull. Det är härligt nog som det är! Citera
Fredde77 December 4, 2004 Report December 4, 2004 Den rostskyddsmassa som jag har tagit bort har på intet sätt varit orginal i från Dearborn! Så vitt jag kan förstå så hade Mustangerna ett mycket klent rostskydd när de var nya. Min far fick laga framskärmarna på denna bil 1975 dvs efter 4 år. I och för sig så körde han den även på vintern Dessutom har jag hittat mycket undeliggande rost under massan. Sådant som hade varit kvar om jag inte tagit bort denna.....Det som jag avlägsnat har ingenting med orginal rostskyddsbehandling att göra...... Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 4, 2004 Report December 4, 2004 Hej.Det var inte meningen att vara en dum jä-el utanville bara tala om att det inte är nödvändigt attskrapa bort sådant som sitter fast, om det sitterlöst så kan man misstänka rost eller dålig vidhäftning. Det är också rätt att FORD inte sprutade rostskyddpå underredet däremot så kunde detta beställas hosåterförsäljaren vid leverans. Jag tror att det spårat ur lite i ämnet och ber omursäkt för detta, det handlade om färg och vad som var lämpligt att måla motorum med. Om min dator fungerat som den ska så hade jagkunnat lägga ut minst FEM motorumsbilder på bilarsom jag renoverat var av fyra Mustanger. Jag har vid alla de olika tillfällen provat olika sättoch ingen utom jag kan skilja dessa från varandra. :wink: Citera
Matthew January 24, 2005 Report January 24, 2005 Hej !Medium Blue med Sikkens färgsystem torde vara: FA9132EHar du något namn på den svarta färgen, så ska jag se vad jag kan göra....//Matthew Citera
Robert Hansson January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Hej, jag tog med mej min luftburk till min billackåterförsäljare (Barkmans, eskilstuna) och skrapade fram originalfärgen, sedan tittad vi ut en exakt match med hjälp av deras färgkartor! Har inte numret tillgängligt här men jag ska kolla i garaget och "posta" det här ! Den svarta blandade dom oxå till och det blev kanon tycker jag!/R Citera
Recommended Posts