Jump to content

Förslag på tuff färg?


Recommended Posts

Ska ytbehandla spindlar som nu är helt rengjorda och snygga.

Eftersom detta sitter i en så tuff miljö med bromsdamm och framförallt den aggressiva bromsvätskan så tänkte jag kolla av andra erfarenheter.

Bromsvätska löser förvisso det mesta men det finns iallafall bättre och sämre färger.
Fundera ett tag på svart hammarlack?

Eller andra förslag?

20170507_101922.thumb.jpg.ca0830476755fe131dbd40954639c302.jpg

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Ricksson said:

lämna in å' pulver lacka dom svarta..

Japp funderande det ett tag men det bygger ganska mycket....Runt 1/10-2/10
Förvisso kan man slipa ner dom ytor som kräver tolerans och pulver är nog det den tuffaste färgen mot bromsvätska tror jag

Alternativt gulkromantera de lösa plattor som oken sitter på.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker lite såhär på såna grejer. Pulver eller elektrolytisk  ytbehandling är naturligtvis det allra bästa. Å andra sidan körs och nyttjas bilen idag som hobbyfordon  och ytterst sällan för annan fukt än rent vatten vid tvätt, än mindre för salt. Körs över huvudtaget väldigt lite. Till och med simplaste spray målning med så kallad kallgalv och nån fin färg man gillar kommer hålla väldigt länge.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Gillar inte pulver lack, kan rosta rätt ordentligt mellan lack och del utan det syns.

Jag brukar använda vanlig billack (gammal hederlig akryl 2-komponent som inte är vattenbaserad) eller Bill Hirsch chassies black.

Provade med svart hammarlack (slät) på bromsarna och spindlar på min Lincoln MKVIII.

Ser mycket bra ut, även ett par år senare. Använd året runt.

Det enda problemet med hammarlack är att man måste blästra av all lack om man vill måla med med någon annan lack senare.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det får bli någon sorts kompromiss.

Visst bilen används lite men jag kladdar desto mera! :)

Hammarlack är en enkel bra lösning på själva spindeln.....Gulkromaterat på lösa detaljer

2K billack gillar jag också men har ändå tendens att lösas upp...Rackarns dyrt också fast det är allt med färg.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag kör Hempel Hempadur 2k på i pincip allt numera som inte är utsatt för direkt solljus... lite sämre uv-beständighet.

En grymt tuff industrifärg som tål en hel del värme... bensin, sprit och även bromsvätska... och dessutom relativt billig om du hittar en bra leverantör...

Perfekt till motordelar, chassie och allt annat... precis lagom glans också.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...