Jump to content

Safety Recall Airbag Mustang 2005 - 2014


Recommended Posts

Vet du att Mustang 2005-2014 omfattas av den "Safety Recall" Airbagen som går att utföra i Sverige.
Det räcker med att ringa din lokala Fordhandlare så ska de fixa resten!!

Om du vill kolla mer själv gör följande.:

  1. Kolla om din Mustang omfattas. Det enklaste är att ta fram om du omfattas eller inte på Fords sida https://owner.ford.com .
  2. Registrera ett konto där och lägg till din bil, du behöver din VIN-kod för det. Du hittar VIN-koden på registreringsbeviset som Identifieringsnummer eller kolla på vinrutan.
  3. Följ sedan länken https://owner.ford.com/tools/account/maintenance/recalls.html (du måste vara inloggad och ha ett konto)
  4. Om du inte omfattas så kan du sluta att läsa här. Däremot om du omfattas så kolla på Ford.se din närmsta auktoriserade verkstad. Boka tid för byte och hänvisa till "Safety Recall" Airbagen som går att utföra i Sverige.
  5. Kontakta Ford.se ifall det blir problem med verkstan.

Klubben tar inget ansvar utöver beskrivningen ovan med reservation av feltryck.  
Vid frågor kontakta Leo Grip i styrelsen. Kontaktuppgifterna finns på hemsidan på flik Klubben (Styrelse och Klubbfunktioner).
Mussehälsningar Leo
Det finns också en tråd i forumet under 2005-2014 bra inlägg: http://www.mustangclubsweden.org/forums/topic/19504-safety-recall-airbag-ut%C3%B6kat-antal-ber%C3%B6rda-bilar/


Visa hela artikel

  • Like 1
Link to comment

Kollade på min igen, det finns fyra saker att åtgärda på den. Krockkuddarna på bägge sidorna och två saker till som jag inte kollat upp vad det är.
Ford meken i Hudiksvall har lovat att fixa min bil.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment

På min 2012:a så är det bara airbagen på förarsidan som ska bytas.

  • Recall Description: IN THE SUBJECT VEHICLES, CONTINUED EXPOSURE TO HIGH LEVELS OF ABSOLUTE HUMIDITY MAY CAUSE THE DRIVER AIRBAG INFLATOR HOUSING TO RUPTURE IF THE VEHICLE IS INVOLVED IN A CRASH WHERE THE SUPPLEMENTAL FRONT AIRBAGS ARE DESIGNED TO DEPLOY.
  • Risk to Safety: AN INFLATOR RUPTURE COULD RESULT IN METAL FRAGMENTS STRIKING AND POTENTIALLY SERIOUSLY INJURING VEHICLE OCCUPANTS.
  • Remedy Program: DEALERS WILL REPLACE THE DRIVER AIRBAG INFLATOR WITH A NEW ONE, FREE OF CHARGE.
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 2017-05-07 at 14:05, Tommy Cavallin said:

Kollade på min igen, det finns fyra saker att åtgärda på den. Krockkuddarna på bägge sidorna och två saker till som jag inte kollat upp vad det är.
Ford meken i Hudiksvall har lovat att fixa min bil.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ok,åkte direkt till Ford/Volvo...och visst,fick tid nästa vecka,fast bara airbagen i ratten,inte dom andra 3....2 fram o 2 sidoairbag sammanlagt????

Link to comment

Jag såg att ovan finns så som på min Mustang Recall på båda sidor, både förar- och passagerarsidan. Det är bara förarsidan där det finns återkallelseprogram i dagsläget. Passagerarsidan är märkt på åtgärdsstatus med ej tillgänglig än, se det röda nedan. Jag fick även svar från Ford att åtgärdsprogram saknas för passagerarsidan i dagens dato och inget datum är fastställt än varken i USA eller i Sverige. Tips: kolla noga hela texten som ni får fram med VIN-kod, speciellt Remedy Program och dito Status. 

  • Remedy Program: OWNERS WILL BE NOTIFIED BY MAIL AND INSTRUCTED TO TAKE THEIR VEHICLE TO A FORD OR LINCOLN DEALER TO HAVE THEIR PASSENGER FRONTAL AIRBAG INFLATOR REPLACED. THERE WILL BE NO CHARGE FOR THIS SERVICE.
  • Status: 12 - RECALL INCOMPLETE. REMEDY NOT YET AVAILABLE.

  Varför man har anmärkning men inget åtgärdsprogram är okänt för mig.

//Leo

Link to comment
  • 4 weeks later...

Fick detta svaret från Ford igår.

Hade bokat tid för byte igår men när jag kom hade de inte rätt del och recall var borta.

 

Från Ford...

 

Tyvärr har det uppstått en liten förväxling – Europa finns ännu inga delar för 2013-2014. Därför har också 15S21 ”släckts” för dessa bilar så att de inte visas i Fords system. I skrivande stund har man temporärt stängt kampanj 15S21 på bilar av årsmodeller 2013/14 inom  EU. Detta ändras vid ett senare tillfälle då äldre bilar prioriteras före nyare dito (på grund av att risken för en felaktig gasgenerator är större ju äldre bilen är). Denna kampanj, 15S21, berör i stort sett endast tidigare modeller av Mustangen, ex. 2005, så därför listas den så i vårt utskick till våra auktoriserade verkstäder men även internt, vi skall se till att att rätta till detta.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...