Odmark91 May 27, 2017 Report May 27, 2017 (redigerad) God morgon vänner! Min cleveland har utvecklat ett märkligt fel. Bilen stog på tomgång häromdagen för att bygga temp, efter att tag började den gå sämre och sämre och tillslut dog den. Var helt säker på att jag fått soppatorsk så jag tankade i en dunk men gick inte att få liv i bilen, var som att den hade surat ner sig rejält. Efter mycket om och men så fick jag igång den, i tron om att den var dränkt i soppa drog jag iväg och tänkte bränna ur den lite. Så ut på vägen och full gas, då börjar den misstända något otroligt. Aldrig hört sådana baksmällar förut, väldigt ljusa och extremt höga. Hem, justerade om tändning och förgasare. Tändningen ligger på 12 grund och 34 total på portat vakuum. Blev lite bättre, men misständer fortfarande samt väldigt svårstartad när den är varm. Hem igen för att fortsätta felsöka, såg att några av tändstiften var spruckna i keramiken. Tog bort allihopa och smällde dit nya. (dom gamla som satt det var alla perfekt gyllenbruna) Ännu en gång blev det lite bättre, nu baksmäller bara ca 50% av gångerna jag stampar fullt, och det är mycket mindre än tidigare. Man kan nog jämnföra det med om man skulle nå ett varvstopp vid 4000 varv under knappt en sekund och sen fortsätter den som vanligt. Smyger jag upp varven så gurglar den lite oroligt ungefär i samma varvspann men inga riktiga misständningar, och vid normal lugn körning märks det inte av alls. Känns inte som jag har tappat någon effekt alls, bara att den missar. Märkte även att om man står med neutral/park och gasar mellan 4-5000 varv ett par gånger i rad så blir den sämre varje gång man gör det, och tillslut smäller den nästan som den gjorde i början. Fördelaren är en kina HEI, ska prova att byta ut mot original igen.. .Förgasaren är en edelbrock 750. Annars har jag ju som sagt då bytt alla tändstift, justerat förgasare och tändning, mätt upp alla tändkablar och dom är ok, kollat efter vakuumläckage, bytt bränslefilter. Sen såg jag dessutom att jag har lite rök ur ventilkåpan på passagerarsidan, samt ur oljestickans rör om jag lyfter på den. Har inget tryck där dock, håller jag ett tunt papper över hålet så flyttar det inte på sig. Hur orolig bör jag vara över detta? PVC är inkopplat som det ska och ventil och slang är rena. Bilen har gått ca 600 mil sen senaste oljebytet och oljan ser ut som ny, har inte försvunnit nåt heller. 1000 mil sen helrenovering av bottendelen. Tacksam för svar. MvH Victor Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund May 27, 2017 Report May 27, 2017 Låter som du redan är på spåret med problemet och god ide prova original fördelaren! Däremot kör du på portat vakuum vilket är en "bränslekris inställning" Flytta den till full vakuum istället så går motorn bättre och ger mer prestanda När motorn ligger i tomgång eller låg belastning typ landsväg så går förgasaren på en mager blandning. En mager blandning brinner lite långsammare så därför behöver den extra förtändning. Kör du på portat vakuum får den inte den extra förtändningen den behöver och det blir oförbränt och kan smälla och ha sig...Även gå varm Kina fördelaren känns nog spontant det du ska börja kolla mer på! Du kan göra ett test med att ställa tändningen omvänt! D.v.s varva upp motorn till 3500rpm och håll den där....Justera nu fördelaren utan vakuum så den visar 36grader.....34 är aningen lågt för prestanda.....Skruva fast den. Sen får grundinställningen bli som den blir! Är det lite trimmat så mår den bäst runt 15 grader Citera
Odmark91 May 27, 2017 Author Report May 27, 2017 Tjena igen! Fördelare med kablar bytt och det blev ingen skillnad, fortfarande samma problem. Men märkte att om jag byter till full vakuum drar tändningen iväg till nästan 40 grader direkt på tomgång, Den gör likadant med båda fördelarna. Då kan man ju förstå att det misständer när den mekaniska slår till. Men jag kan inte släppa att det känn bränslerelaterat när man kör, som om den får för lite soppa... Kanske borde lyfta på toppen av gasaren och se över flottörer och munstycken. Om jag varvar upp den och håller den på typ 4500 varv då småsmäller den hela tiden. Citera
Per Berglund May 27, 2017 Report May 27, 2017 Jepp att det blir 40 på tomgång är inget konstigt och det är då det behövs. Då har du uteslutit fördelare iallafall. Ja jag skulle göra samma sak att lyfta locket på förgasaren. Edelbrock rätt känslig på nivå på flottörer. Kan ju vara skit också så blås rent allt. Sen det vanliga kolla bränsle filter.....Har själv råkat ut för att det bildats en tät hinna i filtret över vintervilan. Kolla bränsle trycket om du har möjlighet Citera
Tbird May 27, 2017 Report May 27, 2017 Tycker uppförandet tyder på att den går magert vid gaspådrag. Jag skulle göra rent förgasaren. Citera
Odmark91 May 27, 2017 Author Report May 27, 2017 Bränslefilter som sagt bytt. Har varit upp med förgasaren nu, såg inga konstigheter. Men har iallfall varit isär med hela rubbet, blåst rent och bytt alla packningar. Ingen skillnad Men jag håller med dig Tbird, känns som den går magert. Men är ändå märkligt hur den beter sig. Vi säger att man klappar fullt från 2000 rpm, då öser den bara på upp till ca 4000, missar 3-4ggr, och sen fortsätter den upp till 5500 utan problem. Är man på en lägre växel och växlar upp så fortsätter den också mata utan misständningar. Samt håller man jämn gas på ca 4500 varv så hör man att den missar hela tiden och går oroligt. Citera
Odmark91 May 28, 2017 Author Report May 28, 2017 Känns inte som det saknas nån effekt motför innan. Står man still och stampar plattan i mattan så eldar den bara däck upp till typ 4500 varv och sen börjar den missa. Citera
Per Berglund May 28, 2017 Report May 28, 2017 Dags kalibrera fuggen!Finns en sats att köpa så har du allt som behövs.Har en sådan för 1407 men tyvärr är vissa nålar borta. Citera
RobbeStockholm May 28, 2017 Report May 28, 2017 Tänkte på en sak har du kollat att skalan på svängningsdämparen stämmer, så att den inte vridit sig ? Kolla så att TDC är rätt. Citera
Odmark91 May 29, 2017 Author Report May 29, 2017 Ja kanske är dags för en kalibrering, men kan det vända så fort att den står på tomgång och sen helt plötsligt bara dör? Robbe: Svängningsdämparen är bara ett år gammal så förhoppningsvis ska den inte ha vridigt sig. Men man kan ju aldrig vara säker. Citera
Odmark91 May 31, 2017 Author Report May 31, 2017 Jag justerade blandskruvarna mer åt det magra hållet i dag och misständningarna försvann. Däremot går den pissdåligt innan motorn kommer upp i temp samt pendlar i varv ganska duktigt. På tomgång dippar den från ca 900 till 500-600 rpm och dör nästan, sen upp igen. När man kör och håller jämn gas känner man att den sackar lite, och sen kommer den igen. Har letat vakuumläckage igen utan resultat. Sen en jäkla skum grej, den reagerar nästan inte alls på blandskruvarna. Kan skruva dom i botten utan att det händer just nånting med vakuum eller varvtal, på samma sätt kan jag skruva ut dom många varv utan skillnad. Var samma med förra Edelbrock 600an jag hade samt Holley 650n. Citera
Per Berglund May 31, 2017 Report May 31, 2017 Funkar inte tomgångskruvarna så kan du öppnat spjällen för mycket.Tomgångsskruvarna ska enbart funka med spjällen stängda.Med för öppna spjäll kan den dra soppa från övre delen av förgasarhalsen istället och då funkar inte skruvarna alls.Stäng spjällen och möt upp med öka varvtalet med att öka tändning och/eller skruva ut tomgångskruvarna.... Alternativt är det skräp i tomgångs kretsen....krävs oerhört lite för blockering.Ta bort och blås med tryckluft Låter annars skumt som du skriver! Citera
Odmark91 June 1, 2017 Author Report June 1, 2017 Ska testa det idag! Men nu verkar bilen falla ihop totalt, som sagt så är misständningarna på höga varv borta, men nu går den sämre på låga och pendlar i varvtal. Sen igår så tändes bromsvarningslampan, tempmätaren dog och bakaxeln (Köpt för några månader sedan, odiffad 3.50:1) har börjat "diffa" och låter som en stenkross ibland. Citera
RobbeStockholm June 1, 2017 Report June 1, 2017 Låter som det blir dyrt.... Vi håller tummarna :-) Citera
Odmark91 June 2, 2017 Author Report June 2, 2017 Låter som det är dags att byta bil haha :-) Tror även en topplockspackning farit, om man nu har sån tur. Röken från ventilkåpan visar sig vara avgaser, oljan har börjat svartna nu också och stinker avgas. Men jag har en annan diffklump som inte är helt ihopsatt, så ska plocka ihop den. Ikväll åker skiten in i garaget och klumpen ska ner, insug och toppar av. 1 Citera
Odmark91 June 2, 2017 Author Report June 2, 2017 Man tackar, återkommer när jag hittar något! Bilen går ju inte sådär superbra om packningen flygit mellan cylinder och vevhus eller mellan 2 cylindrar heller. Så får hoppas de är så enkelt :) Citera
Odmark91 June 2, 2017 Author Report June 2, 2017 (redigerad) Har gjort ett kompressionsprov nu med följande resultat, dock med kall motor... 1. 11.8 2. 11 3. 11.2 4. 11 5. 11.2 6. 11 7. 12 8. 13 Lät jävla skumt när jag testade cylindrar nr 7 och 8a. Svårt att förklara.. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund June 2, 2017 Report June 2, 2017 Ja12 och 13 ser höga ut! Kanske du bör lyfta ventilkåpan på den sidan och kolla om ventilerna lyfter korrekt särskilt på avgassidan Verkar pumpa upp dom cylindrarna?? Kanske kört slut på kamnockarna. Du verkar vara god kompis med Mr Murphy!! :( Citera
Odmark91 June 3, 2017 Author Report June 3, 2017 Har börjat riva isär lite nu. Alla lyftare och vipparmar rör sig likvärdigt iallfall. Har insuget av nu också och cylinder nummer 7 (den på 12 bar) verkar suga väldigt mycket mer luft än resterande. Är även den som låter när man komptestar den, vet inte hur jag ska beskriva. Men typ som om man trycksätter en plåttank och sen ett poppande ljud, varje gång kolven går upp. Är väl ganska uppenbart att nåt i toppen är slut, vet inte vad som skulle kunna orsaka dom här problemen i bottendelen. Men ska iallfall riva lös toppen på förarsidan ikväll och se om det syns något. Ingen som har bättre begagnade 2V toppar till salu? Citera
Per Berglund June 3, 2017 Report June 3, 2017 Rätt vanligt på Cleveland att en stötstång kröker sig så kolla dom...Men du säger dom rör sig lika? Som du skriver känns det märkligt och svårt att ens gissa vad det kan vara Blåst toppackning? Ventil som gått av och stannat kvar i sitt läge? Just att det är intill liggande cylindrar känns lite oroväckande Kolla kylarvattnet om du ser några spår av exempelvis olja, eller annat mög. 2V toppar tycker jag du ska håla dig undan från....Bättre lägga mödan på annat! Citera
Odmark91 June 3, 2017 Author Report June 3, 2017 Stötstängerna är raka och fina, har råkat ut för det tidigare så det kollade jag rätt snabbt. Och ja dom rör sig lika allihopa. Ingen olja eller dyl i kylarvätskan. Ingen olja som försvunnit heller, dock börjar oljan som sagt svartna och lukta start av avgaser. 2V toppar är bara för att det är det billigaste alternativet, hade jag tänkt att ha kvar bilen så hade jag lagt pengar på alu toppar, eller iallfall 4V closed chamber toppar. Nu vill jag bara få rull på den och byta bort den som det var tänkt från början :) Nu ska jag gå ut och riva lös topplock! Citera
Odmark91 June 3, 2017 Author Report June 3, 2017 Toppen borta! Ingen blåst topppackning, ingen trasig ventil. Kolvar och cylinderlopp ser jättefina ut. Däremot så glappar ventilerna nästan 1mm i sidled i styrningarna, ser även ut som att avgasventilen på 8an har läkt vid sätet. Men kan kassa ventilstyrningar verkligen orsaka problemen jag hade? Hur som helst är topparna junk, och har ju bra komp så bottendelen lär ju vara ok. Citera
Tbird June 3, 2017 Report June 3, 2017 Först och främst ska du mäta glappet i sidled upp tills din kams högsta lyft. Om ventilerna är raka och inte slitna så kan de renoveras, även topparna kan ganska lätt fixas med styrningar. Det som oftast många inte förstår är om man har planat toppen(arna) eller topp deckat blocket så måste man använda lite kortare stötstänger. Vipparmarna trycker inte ner ventilen rakt ner utan har en liten rörelse över ventilen. Vipparm rörelsen ska vara så centrerad som det går. har man planad topp så trycker vipparmen ventilen snett ned om man använder standard längd av stötstång. Även kan dåliga vipparmar förstöra styrningarna. Som vanligt vid renovering av motorer... Mäta och mäta och kontroll mäta allt. Citera
Odmark91 June 4, 2017 Author Report June 4, 2017 I detta fallet är det nog bara slitage, den här motorn hade gått ganska länge utan olja när jag köpte den. Så pass länge att alla 8 cylindrar och alla tappar på veven var skrot. Tanken var att köra med topparna som satt på ändå (då dom inte såg speciellt skadade ut på något sätt) under första sommaren och sen köpa alutoppar. Så jag slipade ventilerna bara och bytte fjädrar, vippor och stötstänger. Har gått klockrent det senaste året men det är klart att när man börjar piska prylarna litegranna så slits det nog ner ganska fort, eftersom det förmodligen redan börjat när den gick utan olja. Men nu ska jag bara fixa så att den går och håller, sen får nästa ägare investera i värre toppar och mixtra som han vill. Så nu är jakten igång på bättre beg 2V toppar till en vettig peng. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.