Jump to content

Tips på Vacuum symptom


Kalle.h

Recommended Posts

Vacuum diagnos 302:a

Problem med vibrationer/misständningar

För att göra en lång historia kort så har jag fått problem med vibrationer i motorn.Detta har pågått under än längre tid.
 

jag upplever det som om den misständer lite på tomgång, ökar jag varven så skakar det rejält.

förra året mätte jag vacuum i insuget och nålen fladdrade våldsamt fram och tillbaka.
Enligt allt information jag hittade då så tyder det på slitna ventilstyrningar, perfekt tänkte jag där har vi felet.
Kom över ett par begagnade E7TE toppar som skulle ersätta dom gamla 289 topparna ifrån 1965.
Topparna planades och ventiler och säten slipades/frästes, dock ansågs ventilstyrningarna duga så dom byttes inte.
Motorn sätts ihop och sätt i bilen. fortfarande dålig gång. Mäter vacuum och har EXAKT samma symptom /fladdrande nål).

Jag har svårt att tro att det är samma fel på dom nya topparna som har "riktiga" ventiltätningar mot för dom gamla som hade "umbrella type", även o styrningarna inte byttes.
Är det nån som vet om fladdrande nål kan tyda på något annat fel förutom dåliga ventilstyrningar?
 

Motorn ifråga.

70 tals 302 block
Eagle 347 stroker kit
Edelbrock performer insug
Edelbrock 1405 förgasare
HEI Kina tändsystem
E7TE toppar
Kamaxel Comp cams 31-234-3

 

Mvh

Kalle

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

En 1405 eller 500 förgasare låter väldigt lite till en 347?

Sedan skulle jag kolla harmoic ballancer, min motor gick som du beskriver och det visade sig att gummit i denna var helt slut.

Det gjorde att den yttre kransen kunde flytta sig en bra bit fram och tillbaka.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut kolla svängningsdämpare.

 

Du är säker på att du har rätt balansering på allt? Ford körde ju tyvärr 2 olika balansvikter på 302 och köper man fel skakar det rejält!

 

Ett stroker kitt ska alltid köras i balanseringsmaskin ändå....i princip alltid nått på dessa att åtgärda

 

 

Fast din beskrivning låter ändå mer som ett fel i tändsystem

Link to comment
Share on other sites

Svängningsdämparen som satt på tidigare var en 28oz men gamal så därför köpte jag en ny i våras för att vara säker på att den var ok.

Flexplattan är också ny, det följde med en 28oz men 164 kuggars flexplatta till stroker kittet men vad jag förstår så ska det vara 157 kuggars i mustangen så därför är även den ny.

Vevaxel har jag fått bekräftat ifrån tillverkaren att den är ballanserad för 28oz. DOCK är inte delarna balanserade ihop vilket dom nog ska vara för att få bäst resultat.

 

Det som inte talar för obalans i veven är att första provturen i år kändes ganska okej sen kändes det sämre och sämre, så nånting har förändrats, samt att den ryckiga tomgången och vibrationerna på högre varv inte upplevs som 1 gång per vartal vilket det borde var vid ren obalans.

Kan turbinen vara på väg att ge upp??

Kan dåliga lyftare ge dom här symptomen?

Förmodligen bör jag balansera allting ihop men det känns inte som om det är orsaken till mitt problem.

Det som stör mig är att vad jag förstår med en ganska normal kam så ska man ha ett stadigt vacuum, vilket jag inte hade och efter byte av toppar så har jag kvar samma ostadiga vacuum!!! som enligt alla källor tyder på slitna ventilstyrningar??

Kan även nämna att komp testet så väldigt bra ut, så det känns som om ventilerna jobbar som dom ska eller?

Har slut på ideer!!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja ostadigt vakuum är ju en tydlig indikation på att det är ett mekaniskt fel.

Nålen ska vara stabil

För du mäter väll i insuget under förgasarspjällen?

 

Fel lyftare eller felställda ventiler kan mycket väl vara en anledning till att nålen hoppar.

 

Fel på tändningen visar också hoppande nål.

 

Gör vakuum test med tändning bortkopplad och kör enbart med startmotorn......hoppar nålen fortfarande så vet du att tändningen förmodligen är ok

 

Vibrationer inte lätt!!

Turbin kan mycket väl vara orsak men brukar visa sig i oljan.

C4 turbiner är rätt veka så har du en original bakom motorn så kan den mycket väl vara mos.

 

Att tillverkaren påstår att motorn är balanserad är väll bra men betyder inget.

Det är alltid fel och grovt balanserat.

 

Men är det ojämn vibration känns inte som mekaniskt fel i motorn.

 

Ryckig ojämn gång är oftast tändning.

 

Borde köra ett test med en original fördelare.

HEI fördelare är i min egen mening riktigt usla prylar och det är inte frågan om det går sönder utan när!

 

Sånt här svårt att ge råd om på ett forum! Det är något som måste kollas på "riktigt".

Bäst du letar upp någon som kan hjälpa till att felsöka.....firma eller privat

Link to comment
Share on other sites

Jodå jag mäter under förgasaren.

Bra tips att kolla vacuum utan tändning, ska genast prova.

Jag har provat med min gamla original tändning tidigare och upplevde snarare att den gick sämre, ska tilläga att skicket på den är riktigt tveksamt.

Har hört att det är flera som  inte är så imponerad av HEI tändningar,men vill gärna vara säker på att den är dålig innan jag lägger pengar på ett annat system.

Ska kolla om det går att låna ett annat tändsystem för att prova.

 

Tbird: har varit inne på nerkörd kam också, hittar jag inget tändrelaterat snart så blir det nog till att riva ner och kolla så att kam och lyftare funkar som dom ska.

 

Förstår att det kan vara svårt hjälpa till på forumet men jag har ändå fått lite ideer och tips att prova.

Tackar så länge.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kammen är ganska lätt att kolla.

Ta bort ventilkåpor och mät lyftet för varje ventil när du drar runt motorn för hand.

När det går genom ythärdningen så slit det riktigt fort, så man ska kunna mäta/se en stor skillnad.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ok men hur blir det om en lyftare inte är riktigt fylld med olja, då bör jag ju få ett felaktigt resultat?

För dom läcker väl ut olja om dom får stå ett tag?

 

Förresten så provade jag Pers tips att köra på startmotorn utan tändning,,,nålen fladdrar.

Link to comment
Share on other sites

Har nu kollat kammen genom att mäta alla ventiler hur mycket dom trycks ner.

Jag har en spridning på insugssidan på 0,64mm och på avgassidan på 0,7mm, bra eller dåligt??

Om man däremot räknar på hur mycket kammen lyfter och med vipparmens utväxling så får jag inte så mycket lyft som jag borde få,, i teorin.

Jag är inte speciellt insatt i kammar men så här har jag provat att räkna: lyft insug enligt kamkort 0,2990" i mm blir 7,59mm gånger vipparmens utväxling som jag tror är 1.6 då har vi 12,15mm i ventilens rörelse.

Men där har jag "bara" 11,3mm i verkligheten. Visserligen med lite halvdålig magnetfot till klockan men är den avikelsen inom ramen för mätmetoden eller är det illa, eller har jag räknat fel?

Jag hade räknat med större avikelse om kammen skulle vara nerkörd!!!!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om man tar ett omtag på problemet igen! 

Känns lite som bränsleblandningen inte tänds korrekt trots allt!
Vilken kompression har du beräknat motorn ger?
Vad har du för stift exempelvis och vilket gap har du ställt in?
Har du korrekt avstörda kablar?

Vilken initial tändning samt total tändning har du ställt in?

Har du kollat att motorn inte tar in vatten i cylindrarna?  Kan ju ryka lite vitt och man kan smaka på kondensvattnet som kommer ut om det är sött från glykol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...