Per Berglund June 19, 2017 Report June 19, 2017 Har nyligen bytt spindlar och ska lämna in bilen på behövlig hjulinställning eftersom hjulen nu gnuggar asfalten! :) Tyvärr rätt fullt på verkstan så jag får vänta 2 veckor. Men för att få köra lite till dess tänkte jag skruva till så det blir körbart åtminstone! Har någon här ett "knep" för att ställa in hjulen någorlunda? Min egen fundering att ta en laser som jag råkar ha och ställa in den parallellt med bakre fälgarna. Efter lasern kan jag sedan mäta in de främre fälgarnas "toe in" som verkar mest angeläget Men kanske inte så lätt med laser trots allt heller? bara man petar på den så flyttas den flera mm fram. Eller som sagt finns andra "bondknep" ? Citera
Per Berglund June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 Snubbla på en YouTube video som verkar enkel med snören. Enkelt tillfällig lösning iallafall Lite tveksam dock hur man ska ställa in Toe In Citera
Lars B June 19, 2017 Report June 19, 2017 Funkar bra med metrev spänd mellan pallbockar. Ett jädra flyttande innan det stämmer med bakhjulen. Sen är det bara att kolla fram och bak på fälgen och ställa in halva toeinmåttet per sida. Jag köpte mätverktyg på Verktygsboden. Skickat från min D5803 via Tapatalk Citera
Per Berglund June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 11 minuter sedan, Lars B said: Funkar bra med metrev spänd mellan pallbockar. Ett jädra flyttande innan det stämmer med bakhjulen. Sen är det bara att kolla fram och bak på fälgen och ställa in halva toeinmåttet per sida. Jag köpte mätverktyg på Verktygsboden. Skickat från min D5803 via Tapatalk Tack! Jo jag misstänkte det blir en del springande fram o tillbaka! :) Toe in är ju ofta ett mått i mm men det måttet måste väll vara ett visst avstånd från hjulcentrum? Skulle helst vilja ha en vinkel.....Vad körde du för metod? Men i mitt fall är det inte så noga just nu...Har ju ändå beställt tid Citera
Guest nho1 June 19, 2017 Report June 19, 2017 Gjorde en grov inställning i helgen med pallbockar och snöre, gick ganska bra. Camber gjorde jag med vattenöass och mätte. Citera
Lars B June 19, 2017 Report June 19, 2017 Jag mätte från fälgkant bak till metreven och lika fälgkant fram. Båda måtten tagna på framhjulet. När bak var en mm större var jag nöjd. Funkade tills jag fick tid för inställning. Skickat från min D5803 via Tapatalk Citera
Per Berglund June 19, 2017 Author Report June 19, 2017 Oj herre jösses inte undra på det lukta gummi! Total Toe på 20mm är tungt för bilen! Gick väldigt smidigt med snöre faktiskt!! 1 Citera
66musse June 19, 2017 Report June 19, 2017 Ja brukar ställa med ett teleskoprör jag har gjort. Trätt ett rör i det andra och gjort en böj i varje ända så jag kommer upp och kan mäta på mitten av hjulet, sedan en skruv som jag låser inre röret med när jag tangerar mitt på inre bakre fälgkanten mellan båda framhjulen, sen flyttar ja mej till inre främre fälgkanten på framhjulet och kollar diffen mellan fram och bakkant på framhjulen, Justerar och kollar tills jag har ca 2mm större gap i framkant än i bakkant, då duger det gott tills du har tid för hjulinställningen. en bild på verktyget och en dålig skiss skiss på hur. hoppas det är förståligt 😊 Trevlig kväll på er. 1 Citera
66musse June 19, 2017 Report June 19, 2017 Du la in ditt sista när ja skrev så jag Såg nu att du fixat redan men kanske kan det hjälpa nån annan.. Citera
Jonasm June 19, 2017 Report June 19, 2017 Men gör som gammalt. Lägg en bräda på minst en o halv meter. På framhjulet över centrum. Så att du har änden av brädan i bakkant av framhjulet. Sätt ett sträck/tejp på golvet. Där andra ändan av brädan slutar.Gör likadant bakåt. Sen upprepar du de på andra sidan av bilen med. Mäta hur mycket du har fram o sen bak.Sen är de bara att skruva in eller ut tåin eller tåut. Beroende av måttet du fått fram. Gör om allt igen o se om du är rätt. Du kan få de på mm om du har tålamod... Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
Per Berglund June 28, 2017 Author Report June 28, 2017 Ja då har "grollen" varit inne på Vianor och fått hjulen peka i rätt riktning! De timmar jag själv la ner med med snöre och vattenpass visade sig vara bara en nödlösning och inget man kanske skulle rekommendera. Körbart var det men inte mycket mer! "Riktigt snett och vint" vad kommentaren jag fick av Vianor! :) Faktiskt märktes det också rätt mycket efteråt att "datorerna" faktiskt är brutalt mycket bättre. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.