Jump to content

Tips på hemmagjord hjulinställning?


Recommended Posts

Har nyligen bytt spindlar och ska lämna in bilen på behövlig hjulinställning eftersom hjulen nu gnuggar asfalten! :)

Tyvärr rätt fullt på verkstan så jag får vänta 2 veckor.

Men för att få köra lite till dess tänkte jag skruva till så det blir körbart åtminstone!

Har någon här ett "knep" för att ställa in hjulen någorlunda?

Min egen fundering att ta en laser som jag råkar ha och ställa in den parallellt med bakre fälgarna.
Efter lasern kan jag sedan mäta in de främre fälgarnas "toe in" som verkar mest angeläget

Men kanske inte så lätt med laser trots allt heller?  bara man petar på den så flyttas den flera mm fram.

Eller som sagt finns andra "bondknep" ?

Link to comment
Share on other sites

Funkar bra med metrev spänd mellan pallbockar. Ett jädra flyttande innan det stämmer med bakhjulen. Sen är det bara att kolla fram och bak på fälgen och ställa in halva toeinmåttet per sida. Jag köpte mätverktyg på Verktygsboden.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Lars B said:

Funkar bra med metrev spänd mellan pallbockar. Ett jädra flyttande innan det stämmer med bakhjulen. Sen är det bara att kolla fram och bak på fälgen och ställa in halva toeinmåttet per sida. Jag köpte mätverktyg på Verktygsboden.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Tack!  Jo jag misstänkte det blir en del springande fram o tillbaka! :)

Toe in är ju ofta ett mått i mm men det måttet måste väll vara ett visst avstånd från hjulcentrum?  Skulle helst vilja ha en vinkel.....Vad körde du för metod?

Men i mitt fall är det inte så noga just nu...Har ju ändå beställt tid

Link to comment
Share on other sites

Guest nho1

Gjorde en grov inställning i helgen med pallbockar och snöre, gick ganska bra.

Camber gjorde jag med vattenöass och mätte.

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte från fälgkant bak till metreven och lika fälgkant fram. Båda måtten tagna på framhjulet. När bak var en mm större var jag nöjd. Funkade tills jag fick tid för inställning.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja brukar ställa med ett teleskoprör jag har gjort. Trätt ett rör i det andra och gjort en böj i varje ända så jag kommer upp och kan mäta på mitten av hjulet, sedan en skruv som jag låser inre röret med när jag tangerar mitt på inre bakre fälgkanten mellan båda framhjulen, sen flyttar ja mej till inre främre fälgkanten på framhjulet och kollar diffen mellan fram och bakkant på framhjulen, Justerar och kollar tills jag har ca 2mm större gap i framkant än i bakkant, då duger det gott tills du har tid för hjulinställningen.

en bild på verktyget och en dålig skiss skiss på hur.

hoppas det är förståligt 😊

Trevlig kväll på er.

 

IMG_1921.JPG

IMG_1922.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men gör som gammalt.
Lägg en bräda på minst en o halv meter. På framhjulet över centrum. Så att du har änden av brädan i bakkant av framhjulet.
Sätt ett sträck/tejp på golvet. Där andra ändan av brädan slutar.
Gör likadant bakåt.
Sen upprepar du de på andra sidan av bilen med.
Mäta hur mycket du har fram o sen bak.
Sen är de bara att skruva in eller ut tåin eller tåut. Beroende av måttet du fått fram.
Gör om allt igen o se om du är rätt.
Du kan få de på mm om du har tålamod...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja då har "grollen" varit inne på Vianor och fått hjulen peka i rätt riktning!

De timmar jag själv la ner med med snöre och vattenpass visade sig vara bara en nödlösning och inget man kanske skulle rekommendera.
Körbart var det men inte mycket mer!

"Riktigt snett och vint" vad kommentaren jag fick av Vianor! :)

Faktiskt märktes det också rätt mycket efteråt att "datorerna" faktiskt är brutalt mycket bättre.

20170628_181457.thumb.jpg.2cd6295b9ecf9a58b9bbdb70225ba18e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...