Jump to content

Ford Mustang GT 5.0 1993 Cab


Mr Fox

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Efter ha gjort de förändringar som jag tar upp i trådarna ovan så blev tomgången en sorglig historia. Bilens tomgång var minst sagt dålig. Verkstaden kunde inte få ordning på det innan jag hämtade bilen. Tillslut beslöt jag mig för att ordna problemet själv. efter en hel del surfande runt sökorden "dålig" och "ojämn tomgång" så satte jag ihop en checklista på 14 sidor med material från amerikanska forum i ett led för att hitta felkällan. De är 5 övergripande felkällor som man bör ta i tu med, enligt sammanställningen. Jag fick även kontakt med Inge Ellburg (efter tips från flera medlemmar i klubben) och hade en bra diskussion en tidig morgon i hans garage. Jag fick många goda råd från honom och han pekade mig i rätt riktning. Det tackar jag för! Jag valde tillslut fokusera på 3 åtgärder att börja min felsökning. 1. Justera tomgången manuellt och återställa tomgången i datorn. 2. Justera TPS (vilket måste göras om man justerar tomgången i steget innan, mätområdet ska vara mellan 08-0.99 Volt, enligt uppgift).3. Ta loss och rengör MAF sensorn med topps indränkta med elektronikspray. Se till att vara extremt försiktig när du rengör dessa två element som sitter fast i supertunna trådar. De går lätt av.... Utöver detta så valde jag även att slå i en STP Complete Fuel System Cleaner i en full tank.

Efter att ha rengjort MAF sensorn så började bilens tomgång äntligen likna något och den var ok att köra i låga växlar. Tidigare så dog den lätt när man körde på första växeln. Att köra omkring i stad var en ren plåga men på motorvägen gick det bättre. Nu äntligen börjar den uppföra sig som den ska. Tog ut den på en liten åktur och den var betydligt piggare och den uppförde sig riktigt bra när man körde i låga farter. Tack Inge för alla goda råd och gästfriheten! Fortsättning följer!

MAF sensor.jpg

Skärmavbild 2017-07-21 kl. 22.30.17.png

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

OT: En litet sidospår: Eftersom det verkar svårt att få tag i barnkläder med Ford Mustang emblem så tog jag saken i egna händer. Ett litet broderat Mustang tygmärke som inhandlades i Norrtälje samt en vanlig röd barnkeps och vipps så har man en Mustangkeps åt barn! Sonen är överlycklig! ;-)

IMG_7104.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja, då var det dags för lite Mustang TLC igen. Nu ska bränslefiltret bytas eftersom jag misstänker att man inte bytt det på ett tag.... Upp med bilen på rampen och fram med handskarna. Efter lite bökande och en hel del svordomar fick jag äntligen loss eländet. Den som "designade" den här placeringen av filtret måste ha skratta hela vägen hem när hen tänkte på alla stackare som kommer att få byta filtret i framtiden.... Utöver det så hade någon tidigare "reparerat" den gamla slangen genom att ta bort den och ersätta den med en grön slang med vanlig slangklämma istället för Fords snabbkoppling. Allt detta samt att det var första gången som jag bytte ett bränslefilter i en bil gjorde att jobbet tog 2 timmar istället för 45 minuter. Men nu är det gjort och det nya filtret är äntligen på plats! Det känns bra att göra lite meck själv. Nu gäller det bara att få bort bensindoften ur verktygen.... ;=) Fick goda råd om hur man byter filtret via LMRs video: 

 

IMG_7109.jpg

IMG_7132.jpg

IMG_7129.jpg

IMG_7126.jpg

IMG_7123.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur det ser ut på min Fox så är definitionen dåligt placerad tillämpligt (det gick knappt att få ut filtret),  men sedan finns det olika grader i helvetet.... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skoj läsning - ser fin ut din cabbe! Samtidigt skitskoj o se fler som uppskattar foxarna....

Ang tomgången så har jag själv aldrig haft problem att ställa denna på mina bilar med lite varierande motorer. Men som du skriver... alltid ner på tomgångsvolt på TPS annars vet inte datorn att det är "idle" som gäller. Sen brukar jag rycka kabel till tomgångsmotorn så denna ej påverkar luften. Därefter vrider jag upp stoppskruven på spjället en aning så jag vet att motorn håller sig vid liv själv... blir bara ett evigt springande om man inte har nån dräng i garaget. Om inte motorn redan är varm så låter jag den bli detta... Här är också lämpligt att ha ställt in den tändning man vill ha. 10 grader original med "spouten" borttagen. Här är också en fördel att ha ställt på trottlespjället lite extra så inte motorn dör så lätt. 14-16 grader brukar man kunna åka på utan vidare, det får man prova sig fram lite.

Tändning justerad och i med "spout" igen så datorn kan styra själv.

Tomgångsmotor fortfarande bortkopplad.

Nu justerar du grundläget på trottlespjället så motorn går med 650-700 rpm.

Pluggar i tomgångsmotor igen och då höjer sig varvet till den nivå som är tänkt original - om nu allt annat funkar vill säga.

Sist justerar du efter så TPS alltid är 0.98V max på tomgångsläget. Ibland får man fila i justerspåren för att komma ner.

Observera attt det här är "min" metod och det har funkat på mina motorer och jag säger varken att det är rätt eller fel :P

Mvh,

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter ha kört lite under sommaren kände jag att det var dags att se över tändstiften, som en verkstad (lokalt i söderort...) hade installerat åt mig i samband med ett enkelt oljebyte, när jag sedan mäter avståndet så är det 0.41. Mycket märkligt men det visar sig snart att alla tändstiften har samma inställning. Suck, de har valt fel tändstift... Tur att man har en helt ny uppsättning som införskaffats hos Hansen Racing (grymt bra service). Hade mekanikern brytt sig om att läsa på lappen som finns till höger om motorn så hade han sett att det står svart på vitt att tändstiften ska vara ASF-42C med Gap: 0.52-0.56.

Dags att kavla upp ärmarna och skita ner sig igen. :=) Det första som slår mig (första gången som jag byter tändstift i en bil...) att det är ganska trångt... Tändstift no 4 är en mardröm men så får jag en ide och slaktar en gammal dykslang och använder den till att greppa tändstiftet med och för att skruva in den där jag inte når, det fungerade utmärkt. De andra tändstiften gick att skruva ur för hand. När tillslut alla tändstift var bytta var det dags att börja modifiera TPSen. Den låg för högt, typ 1.20. Jag började försiktigt och med en skruvdragare borrade jag för hand upp hålen. Använde först en 5.0 men slutade tillslut med en 7.0. TPSen ligger nu på ca 0.99 men hoppar lite. Jag tror att det är snart dags för en ny TPS. Därefter var det dags att ställa om tomgången, som givetvis inte var ok efter att jag hade installerat nya tändstift med nytt Gap. Därefter var det dags att koppla ur batteriets minuskabel, vänta 30 minuter, koppla ur kabeln till "Idle Motor", koppla in batterikabeln  igen, starta motorn och ställ in tomgången som man vill att den ska vara, stäng av motorn, koppla in kabeln till "Idle motor", starta motorn igen med allt annat avstängt såsom ljus, radio, mm. Kör motorn i 2 minuter. Stäng av motorn. Vänta 2 minuter. Starta motorn igen fast nu med allt påslaget, ljus, radio, A/C mm. Kör i 2 minuter. Stäng av motorn igen. Vänta 2 minuter. Starta motorn igen, nu är tomgången ok. Tog en kortare testrunda efteråt och kraften finns där igen men nu går det avsevärt bättre i låga hastigheter, inga hack på ettan. Den är inte lika "lufttörstig" som tidigare i lägre hastigheter. Fortsättning följer. Har beställt en helt ny MAF med nytt hus. Vi får se hur det blir med tomgången och prestandan efteråt.

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_e7b.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_e82.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_e7a.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_e7c.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_df6.jpg

hNvam%kEQty6HuWjiZfMeg_thumb_e0a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Efter första året med min Mustang så kan det summeras med orden: Jag vill åka mer! ;=)

Nu vilar den sin törnrosasömn för att under April väckas till liv för nya äventyr och projekt.

Under 2018 så kommer jag att göra följande:

1. Lackera om bilen där det behövs

2. Klä om bilens alla säten med ny klädsel och skumgummi från TMI

3. Fixa vinylen på dörrarna

4. Fixa cigarettluckan....

5. Byta IAC och TPS för att få bättre tomgång

6. Byta torkarbladsarmar och motor

7. Ta bort hela AC systemet för att få mer utrymme och lägre vikt

8. Installera Camber Plates

9. Byta sidolyktor

10.  Sätta på orginalemblem på motorhuven när allt är klart

Som ni ser så kommer jag inte ligga på latsidan när det gäller Mustangen under 2018. Om det bara kunde bli vår någon gång..... ;=) Vi ses på träffarna under 2018!

IMG_7109.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Här ser vi inköpslistan för de "jobb" som ska utföras i vår innan sommaren är här. Delarna köps via CJ Pony Parts (som jag har bra erfarenheter av efter 3 större inköp under 12 månader) som verkar vara en av de få e-handels sajter som exporterar direkt till Sverige. Varken American Muscle eller LMR skickar direkt till Sverige vilket är tråkigt då de har ibland ett större utbud och bättre priser. Om någon har något tips på andra bra amerikanska e-handels sajter för delar och som exporterar till Sverige så får ni gärna tipsa mig. 

Skärmavbild 2018-02-03 kl. 23.28.47.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
(redigerad)

Så där ja, då har man hämtat hem mustangen efter vinterdvalan och den startade på första försöket! :=) Ett platt däck dock så nu blir det nya däck till nästa helg! Några förslag på bra däck? Förslag tas tacksamt emot!

Efter premiärturen började jag skruva på bilen, dags för en ny IAC. Efter lite bök fick jag loss den gamla som hade någon slags mjuk "tubpackning", inte trevlig alls att få bort allt klet efter förra personen som meckat...Ni ser själva på bilderna. Den nya skiner fint till vänster... ;=) Packningen som medföljde den nya IACn från CJ var skräp, det var någon slags papp-packning som inte fungerade alls, bilen visslade som en stucken gris.... Det var bara att börja om och som tur var så hade jag en annan grövre gummipackning som passade i förrådet! :=) Nu lät det bättre och IACn höll trycket. Imorgon byter jag TPSn. Fortsättning följer!

 

IMG_7877.jpg

IMG_7875.jpg

IMG_7876.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Sådär ja sommar värmen börjar idag! En perfekt dag att mecka lite Fox. Jag har planerat en liten stund att byta följande: Torkarbladsmotor, Torkarbladsarmar, torkarblad och grillen. Torkarbladsmotorn har fungerat sådär från det att jag köpte mustangen och tillslut kände jag att den blev farlig om den slutar att fungera när det regnar. Proceduren var rätt lätt men detaljerna var trögare..... ;=)

Man började med att beställa prylar från USA, CJ Ponyparts fick bli hovleverantör igen. Det funkade bra. Därefter började jag med att ta bort grillen och de 6 skruvar som den satt med. Efter det så tog jag bort torkarbladsarmarna, det var lite pyssligt tills man kom på tricket med den lilla spärren som får dessa att sitta fast. Upp med armen tills det går att skjuta ut spärren sedan går det lätt att ta loss dem. Allt byts ut mot nya komponenter. Därefter inspekterades länkarmen. Upp med huven och ta bort elkablarna som satt med vanliga mustang-el-kontaktdon. Därefter fram med en hylsa och dra loss skruvarna!? Helt sjukt de har skruvat fast motorn i plåten. Vansinnigt men det är som det är. Därefter stickar jag in huvudet och tar bort spärren som sitter på länkarmen till torkarbladsmotorns arm. Det var lite pyssligt eftersom man fick ta bort den på "känn" eftersom det gick inte att se in där den satt men det gick bra. Därefter var det bara att ta loss motorn. När motorn var loss fick man ta bort tre skruvar som satt i gummiplattan som motorn vilar på när den sitter fast mot bilens plåt i motorutrymmet. När det var klart så var det dags att ta bort metallarmen som sitter fast på motorn eftersom den återanvänds men den satt fast och ville inte släppa. Man får först skruva loss en skruv på toppen, därefter fick jag ta mitt favoritverktyg från Baco (hutlöst dyrt verktyg men jag älskar det) ett bräckjärn och försiktigt banka loss armen utan att skada den från den gamla motorn. Tillslut lossnade den och jag kunde föra över den till den nya motorn och dra fast den försiktigt (med skruven på toppen). Viktigt är att komma ihåg det exakta läget på armen såsom den satt på den gamla motorn, annat får man en utmaning senare.... ;=) Därefter är det bara att backa tillbaka bandet och sätta fast allt igen, inklusive den svarta batterikabeln som ni givetvis tog i början, eller hur? :=) Allt som allt tog det ca 120 minuter. Nu funkade torkarbladen som de skulle. Jag är supernöjd med jobbet och utseendet på den delen av bilen, utöver att säkerheten har höjts en en risk har eliminerats.

Fortsättning följer under 2018!

 

 

wKGPHpekSaGiVLp0nspuIQ.jpg

wmxQ15n8SDirnHHe+ea2HA.jpg

5qJZbWSVSWC9cCgpMleGlg.jpg

C7lVpn2mQmedd6o%QzNbZA.jpg

Zl+BMcKnR9CYtzctBr7JwQ.jpg

9RxMtJpXTYuKHNOpSDRO2g.jpg

0UAghxIPSsK41TRCLq7BgQ.jpg

ig651OwQTjSPshOcrbQeFA.jpg

ZBfDWiC2R12kZhrYEbSUzg.jpg

BdUG3h66Q9GEg1SittucTQ.jpg

RTrunzgHSUONag6LwPV0dQ.jpg

I3xgDjqRSfmg%VpXnaJdXA.jpg

muwT4%bqRHmf2V6%rVXovQ.jpg

wklimxoWTSm4Obvp10Vq4Q.jpg

OM7iWZFoS5WMB0+XQq5T%w.jpg

uzsqo9QqTveygQyrMuPQDw.jpg

KGhaxXIoTE+brl8EsbC6tg.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Efter ett par kortare provåk efter en del justeringar av tomgången och en installation av en extra bricka för inställning av tomgången vid IACn så kändes det att tomgången var ok. Efter en trevlig tur med min son så börjar mustangen att svaja i tomgången vid ett rödljus och när vi ska åka iväg så "hoppar" bilen på ettan vilket går att parera med att snabbt växla upp till tvåan men det här bör inte hända nu. Som grädde på moset så börja "check engine" lampan lysa... Härligt... då har vi problem. Efter en stund så åker vi hem och jag börjar de vanliga sätten att felsöka på men felet smyger sig fram när man minst anar det. Så var det hela helgen tills jag tillslut beslöt mig att läsa av felkoderna i bilen (jo, jag vet varför har jag inte gjort detta tidigare??? Enkelt, brist på kunskap och erfarenhet är det nakna och ärliga svaret) och gissa vad som kom fram efter en stunds testande? Felkod 66.... Den fördömda MAFn..... Den som jag bytt ut mot en nyare och mer "anpassad" modell från USA... Jo tjena, skiten fungerade inte. Den verkar inte skicka några signaler till datorn. Jag bytte ut eländet och upptäcker dessutom att eländet är inböjt utöver att sensorn inte skickar signaler till datorn. Den gamla orginal MAFn dammas av och installeras..... helt plötsligt är alla problem med tomgången är borta! Jag testkör bilen på natten och den går bra på höga och låga hastigheter nu. Primärt vill jag testa de låga växlarna och låte den krypa fram på eländiga 30 vägar för att se hur MAFn och datorn uppför sig och om jag kommer att få se "check engine" lampan tändas igen men den lyser med sin frånvaro....;=) Äntligen! Nu börjar bilen bli tillförlitlig igen. Det kändes inget kul att åka med sonen till centrum och ha en gnagande oro att den inte är 100% och att den kan kanske komma att stanna. Det här blev en lärdom för mig och det känns bra att ha själv felsökt problemet och hittat felet (tiden får utvisa om jag och datorn har rätt...). Nu ska jag "bara" ta upp den här felaktiga MAF enheten med CJ Pony parts och se hur de vill hantera ärendet.

En bra länk till hur man felsöker sin Foxbody: 

http://www.mustangandfords.com/how-to/interior-electrical/1510-how-to-manually-test-eec-iv-obd1-trouble-codes-on-a-fox-body-mustang-for-free/

Bild över den felande MAF enheten:

IMG_7927.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej! Nu var det äntligen dags att riva ut den gamla bilklädseln och ersätta den med en ny från TMI beställd genom CJ Pony parts samt nytt skumgummi till bilsäten fram (både rygg och dyna). Jag har längtat efter den här dagen i över ett år. Det tog ett tag att hitta "rätt" firma som kunde hjälpa mig men till slut fann jag ett företag runt om hörnet i Länna, Scandinavian Leather. De var mycket hjälpsamma och arbetet tog en dag. Resultat blev bra, tycker jag. Resultat och arbetet kan ni själva skåda nedan. Ha en trevlig bilhelg!

WNjT5QFNStC0q2gb3VvDUg.jpg

+nLoYMioRP2AzBhXKYdVaw.jpg

MS455GnNSXWiTSNhBCI4yw.jpg

cYn83QU+QTOIxcrHduKywQ.jpg

SlyNdz6yRbCdHCIL3fDjZA.jpg

XCLAFiegSMKu4uAvtqAyDg.jpg

Tqh8ZNqAQ3a3hQov49WjLA.jpg

vCNx7tBCQReDcQJtYhEMKw.jpg

nvk%Y5naSpmPQWSSC0%Jog.jpg

kNwVqz8zQGG63vzLp5n3hQ.jpg

X7fS1YlcQBGfVxftshksdQ.jpg

ovvP%84DR%ufIk%zXtoSGw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Då var det dags igen för lite Fox Body arbete eller som vi säger: "Fox TLC"! ;=)

Jag hade planerat ett större arbete sedan en tid tillbaka som innebar en ny kylare och nedmontering av hela AC installationen och montering av en sk. "AC delte" samt installation av en ny lampa. Detta är ett arbete som jag har respekt för och jag är ute på okänd mark som att jag inte har någon mekanisk bakgrund utan började mecka lite lätt förra året när jag köpte min Mustang. Detta arbete klassas som "medel" på försäljarens skala... Vi får se hur det går. Jag påbörjade arbete ca klockan 10.00 lokal tid i Stockholm och var klar ca 18.30.... Det tog sin lilla tid som olika små "överraskningar" såsom ärgade nipplar som inte lossnade, bultar som rostat fast, etc. Ett arbete som borde tagit 6 timmar (enligt en erfaren mekaniker) tog nu 8 1/2 timme. Jag ska inte gå in på några detaljer men lite kylarvätska som regnade ner, slangklämmor som jävlades, bultar som inte ville lossna, mm, fick mig inte att ge upp utan jag blev ännu mer taggad att lösa uppgiften, vilket jag gjorde tillslut. Trött, skitig men stolt åkte jag hem med min uppgraderade och tvättade Mustang från OK macken där jag brukar hålla till när jag ska mecka bil. OK har en fantastisk service med sin gör det själv hallar, en eloge till OK för dessa hallar som vi hobbymänniskor kan använda oss av, tack OK! Bilen andas nu och kyls av betydligt bättre och den är piggare och lättare! Fortsättning följer!

jzILUKdKT%SX0hzAZaCg4w.jpg

M3Fp6bXyT2yHbBBpLySOFQ.jpg

HIVKl3E0STetDnMqa66qSQ.jpg

IMG_8011.JPG

IMG_8007.JPG

IMG_8003.JPG

IMG_7995.JPG

eXHKAcFJT5CEtNu6uRFCbg.jpg

xhdJFQ6%Q3uUv6xJQXAQmw.jpg

CtctOcGTRwydjlkmB4h5tQ.jpg

qTBZQn+iTymD5R8S0UhetQ.jpg

SyCg45fDT%m8zo%9l96%Yw.jpg

oXU+LpGdQ2OH22JHAyFbPg.jpg

2fgoxYXfTru0hKg8AZFbbQ.jpg

MgIMLpNURRyPH2KbxMRMlw.jpg

XIRBcsopQlaO5gOFoSUMLQ.jpg

Z8P7zBzhQoS2bsOhTIVGBQ.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Då var det dags igen, det kliade lite i fingrarna så jag passade på att testa en liten förbättring av interiören med en sk. "map pocket delete" från CJ Pony parts. Det som skulle bli ett enkelt jobb blev lite trixigare när de som haft bilen innan tagit bort snabbkopplingarna på elen till dörren, se bilderna. Utöver detta så var det ett relativt enkelt jobb med lite småpillande med fästen men annars gick det som på räls. Resultatet tycker jag blev bra.

Det finns en bra installationsfilm hos CJ Pony Parts: 

https://www.cjponyparts.com/tmi-door-panel-map-pocket-delete-vinyl-pair-1990-1993/p/DPMPD1-V/

 

XvMfKQooQKqWRUjpbt6KZQ.jpg

QFiHwNjESqWPiCoawZZ4hg.jpg

B11UqA6lQDqR8G5nkX+0aQ.jpg

4YPXmpZrRbmxPj%p+evpJA.jpg

SzZGV043SyK5tPBgO37HJw.jpg

TA9cL1M8QHGY+nZkrGr2FA.jpg

WwlgYK+iTya6E1ywrf2XKw.jpg

Nc6WnS2nTYuuOIjh8Orwjg.jpg

TRqfmAqGTQe+T+ZVtbPYlA.jpg

RYp6NQIFQlu5Il8pW6NjPw.jpg

sm4DphOuRI67rasUDTpLiQ.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Fick min nya "MAF house" från BBK innan helgen och beslöt mig för att installera den. Det gick snabbt och jag förväntade mig inga större tomgångsproblem, men så blev inte fallet. Direkt så började alla gamla problem med hostande motor och tomgångssvängningar göra sig hörda igen. Suck. Jag fick göra en sk. "base tune" setting igen för att se om jag kunde få datorn att köra den nya inställningen och den nya MAF sensorn med tillhörande hus. Det gick sådär, ljudet blev lite maffigare men att köra i låga hastigheter runt närområdet blev inte kul, det känns som om den får små hickningar på 1:a och 2:a växeln, den går inte lika bra längre på dessa vilar i låga farter. Tyvärr kommer jag bli tvungen att ta bort den och svälja en "förlust" på 3000 SEK.... och inse att det inte var värt pengarna. Man får hålla den på hyllan tills den dagen som en supercharger eller liknande installeras som ger mig mer än 400 HK....

 

W%4Tj+T0RnmX9rHX7MtCHA.jpg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Efter ha tagit bort BBKs MAF sensor house 76 mm, gjort en ny finjustering av tomgången samt kollat TPS värdet så går bilen mycket bättre nu med Fords original MAF sensor house installerat i bilen. Den har jag rengjort noggrant redan under 2018. Under processen så upptäckte jag en detalj, att en av skruvinställningarna på den installerade "IAC space adjuster kit" satt lite konstigt jämfört med LMRs installations video. Efter ha detaljstuderat filmen så inser jag att jag troligen har installerat den upp och ned....nybörjarmiss (men då är jag ändå en nybörjare i dessa sammanhang...) så jag river ner IACn och mycket riktigt den satt upp och ned. Nu sitter dock allt fast i packningarna som inte släpper men efter lite om och men får jag loss dem och kan vända allt rätt igen. IACn med platta skruvas fast igen och jag påbörjar finjusteringen av tomgången igen. Nu följer jag en annan checklista för finjustering av tomgången som jag hittade på LMRs hemsida:

1. Ha en uppvärmd motor

2. Pugga ur IACn, om motorn dör så skruva upp IAC plattan så att motorn håller en tomgång, bortse från hostningar och ryckningar.

3. Ställ in tomgången till önskat läge (i mitt fall runt 750) genom att skruva på de 2 finjustringsskruvar som sitter på IAC plattan (om en sådan inte finns installerad så skruvar man på tomgångsskruven i sedvanlig ordning).

4. Kontrollera TPS värdet, det bör landa runt 0.96-0.98. Använd en multimeter ställ den 20 volt.Mät medans motorn är igång.

5. Stanna motorn. Koppla loss den svarta negativa kabeln till batteriet och vänta i 20 minuter för att nollställa datorn (passa på att kontrollera alla vätskor under tiden). Se till att tömma ur all ström genom att slå på och av lamporna innan man kopplar in IACn igen samt kopplar in den negativa kablen till batteriet.

6. Starta motorn igen och lyssna. Vänta i minst 2 minuter och ge datorn en chans att finjustera bränsleinsprutningen. Nu bör tomgången vara stabil och jämn. Ta ut bilen på en testrunda satt datorn får känna på lite högre och lägre hastigheter. Se till att testa bilen i låga hastigheter, då märker man om tomgången är finjusterad eller inte. Det ska inte "hicka", "lufttörsta" eller "hosta" när man kör på de låga växlarna. Nu bör allt vara klart!

Min motor går nu iaf mycket bättre och speciellt i de lägre hastigheterna som vi alla med handen på hjärtat kör i under iaf 70-80% av all körtid. Nu ska jag ut och njuta av lite mer bilåkning i det här underbara sommarvädret (vart tog våren vägen?) :=)

IMG_7095.JPG

Gamla trotjänaren på plats igen (fast utan buntband.....)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu var det äntligen dags att installera mina Cumber Caster Plates som jag har beställt från CJ Pony parts i USA. Grufman bil åtog sig jobbet och gjorde ett kanonfint jobb med att installera dem till en rimlig kostnad. Körde hem bilen med ett stort leende på läpparna. Passade även på att handla lite ”smågodis” till mussen. Lite bromsolja, en kort antenn, ett kromat vred till bromsoljebehållaren, stift och ett nytt expansionskärl till kylaren. Nu kan vi bocka av en till ”to do” i min plan för bilen under 2018. Nu återstår lite ny färg. Det blir nästa projekt.

 

EB00B988-2C90-46DB-8096-D2CDD0F8EC0D.jpeg

48F3AEFA-300A-46F1-BCC1-B0875B2305ED.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Efter den senaste justeringen av tomgången så kändes tomgången fortfarande inte ok och den "lufttörstade" ibland på låga hastigheter samt stannade ibland när man skulle backa mm. Dvs inte en helt ok tomgång. Tillbaka till ruta ett, vad är felet? Letar man på just sökorden "bad idle" & "Foxbody" så dyker tonvis med info upp på webben men efter ha  spenderat typ 100-200 timmar med att läsa olika länkar och titta på enormt tråkiga & dåliga youtube klipp så börjar man se vissa röda trådar. Jag har sammanställt hela min research med olika information om just Foxbody och tomgångsproblem i ett dokument som jag kommer att ladda upp här. Tänk på att detta är en sammanställning som jag har gjort och jag kan inte ta äran för alla dessa goda råd som finns i dokumentet, det enda jag har gjort är att jag tagit lite bättre bilder som jag har lagt in på olika ställen där det behövdes och som förhoppningsvis hjälper läsaren att förstå innehållet bättre.

I mitt fall har det visat sig idag att det var tidningen och inställningen som var för hög, i mitt fall var den inställd på 14 grader när fabriken säger 10 grader, som det står på klisterlappen i motorutrymmet (man kan undra varför mekanikern i en verkstad här i söderort missade den aspekten helt och hållet tillsammans med tändstiften som också var felaktiga, se en tidigare tråd i ämnetM4qa2n0SSPuaO9sDOUARvg.thumb.jpg.b0efdffc9a0f3dbca1e5f6a3413aba07.jpg...suck...). Så jag ställde ner tändningen till runt 10, kollade TPS inställningen och den var 0.99. Nu inväntade jag motorn när jag kopplade loss tändinställningslampan och återställde allt. Nu lät den faktiskt riktigt bra och hade jämn och fin tomgång, kan jag ha löst problemet med min tomgång? Jag tog mustangen ut på en provtur och mycket riktigt nu uppförde den sig fint i låga hastigheter och vid rödljus, den var lite långsammare i vridmomentet när man tryckte gaspedalen i botten men det var lätt att bortse från då bilen gick jämnare och bättre. Hastigheten kan vi ordna senare. Äntligen blir bilen njutbar vid cruising vilket är större delen av min bilåkning. Racing överlåter jag med varm hand åt andra. 

En länk till hur man ställer tändningen på en Foxbody: 

https://foxbodyproject.wordpress.com/2017/05/23/setting-the-timing-on-your-fox-body/

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...