Jump to content

Ford Mustang GT 5.0 1993 Cab


Mr Fox

Recommended Posts

(redigerad)

Efter ett andra teståk efter justeringen med tändningen så är jag nöjd och känner att jag hittade felet med tomgången och körningen i låga farter, nu uppför den sig som den ska och tidigare symtom med lufttörst, stallningar, ryckig gång i låga farter är borta. Men ack den glädje som varar för evigt, under teståket tändes "low coolant" lampan.... Aha, tänkte jag, problem med denna kylaren. Men så var inte fallet, den var full till bredden med kylarvätska och överflödeskärlet var i nivå med vad den skulle ha. Då återstår bara sensorn. Efter lite googlande så upptäckte jag att jag var inte ensam med problemet utan att det är ganska så vanligt problem med Foxbody modellerna. Så nu blir det till att beställa en ny sensor så får vi se om lampan släcks. Fortsättning följer.

När jag hade parkerat bilen så kände jag att jag måste göra något åt den lösa Hurst växelspaken, de två skruvarna tenderar att lossna hela tiden och det är ganska så irriterande att ha en lös växelspak... Jag tog isär den och satte vanlig vit gängtejp på skruvarna och satte tillbaka dem för att se om gängtejepen kan hålla dem på plats, vi får se. Återkommer senare med resultatet.

XFUqEvL6QOmvpMnr7f8jeg.thumb.jpg.aae2cc48be5ccf4cefb094940588e525.jpg

Efter ha gjort några smärre ändringar så känner jag att jag kan släppa lös dokumentet som jag satt ihop med information från olika ställen på Internet om hur man fixar tomgången på en Foxbody. 

Rough Idle trouble Shooting.pdf

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tbird said:

Är det inte bättre att använda gänglåsningsvätska.

Jo, säkerligen men gängtejp var det som jag hade hemma och klockan var 22.00.... :=) Vi får se om det funkar annars blir det Loctite Skruvlåsningslim.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Gav mig på "low coolant" felet ikväll. Hittade några trådar i USA på olika forum där man gav rådet att slipa ner ytorna så att beläggningarna slipas bort och metallen exponeras igen på sensorns kontaktytor. Efter middagen gav jag mig på sensorn med lite sandpapper och skruvade sedan fast den igen och startade motorn och lät den gå varm i ca 10 minuter. Lampan var släckt hela tiden. Felet verkar vara löst men vi får se över tid. Jag återkommer i ärendet men nu verkar det vara löst för tillfället. Som det ser ut nu så har jag sparat ca 3000 SEK i material och reparationskostnader. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har kört hela dagen med mussen och ”Low coolant” lampan förblir släckt! ”Reparationen” verkar fungera.

Växelspaken har inte släppt ännu så gängtejpen verkar ha fungerat! 

Dags att börja felsöka två felkoder som dök upp förra helgen: 44 och 94 som dök upp under ett KOEO test. Återkommer med resultatet samt hur jag gjort testerna och vad jag kom fram till.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Vänta nu, du gjorde KOEO (key on engine off) test kom felkoderna upp för testet eller var de som kom senare som är lagrade?

Om det var de som var lagrade så kan det vara vacuum problem, avrostad  flow eller check valve. Kan också var att smog pump inte pumpar luft pga. att det är skit vid lammellerna, de trycks inte ut mot huset (funkar som ett tryckluftsverktyg).

Fråga mig inte varför jag vet dessa grejer.

image.png.b02dd52614a1e8a4ca0b4cc34fba76d5.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Efter ha felsökt systemet så hittade jag en slang som var lös. Märkligt, den borde inte kunna hoppa lös utav sig självt, märkligt. Nåväl, den sattes på plats och felkoderna 44 & 94 var borta. Men en ny felkod dök upp, 29.... suck! Nu hade jag passat på att lägga till BBKs MAF till bilens CAI men det borde inte ha påverkat området som kom upp som en felkod nu, 29, "Vehicle Speed Sensor (VSS)". Dags att kravla sig under bilen och se om kabeln hoppat loss eller om smuts kommit in innan jag byter sensorn.... Fortsättning följer....

 

 

fullsizeoutput_c39.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

När jag ändå höll på med felkoderna så passade jag på att installera min BBK MAF house, den passade in fint istället för originalet. Jag passade även på att öka tändningen till 12 från 10, det verkar fungera bra. Ökad effekt vid acceleration men går bra på lägre hastigheter runt villaområdet. Fortsättning följer. Är inte 100% nöjd med tomgången, ännu.

 

ZUWYzgFJRSCdYxaPRWv4oA.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tbird said:

Kommer aldrig att bli bra  med BBK grejerna utan att göra en specifik tuning.

De är defenetivt inte direkt replacement.

Ser snyggt ut men funkar inte utan modifierad tuning.

Hej! När du skriver ”modifierad tuning” innebär det ett chipkort som man pluggar in i datorn?

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt måste man ha någon typ av chip eller annan typ av enhet som pluggas in på service porten.

Den bästa enheten på marknaden är Moates Quarterhorse. http://www.moates.net/quarterhorse-for-fords-p-199.html

Denna hårdvara supportas av en hel del olika program, kommer inte ihåg på rak arm vilket jag och grabben brukar använda.

Ford förlitar sig riktigt hårt på att värderna från MAF sensorn. Alla eftermarknads MAF sensorer har en annan kurva för volt/flöde.

Personligen ser jag absolut ingen anledning att bara byta ut MAF, eftersom det inte är största restriktionen (flaskhalsen) på dessa motorer.

Det kommer inte ge någon effekt ökning.

Motorn är en luftpump och allt mellan luftfilter och utloppet på avgassystemet påverkar hur mycket luft som motorn kan pumpa.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar och goda råd. Jo, jag märkte förra försöket att tomgången blev sämre... Jag hade tänkt ge det ett nytt försök nu men vi får se efter dina kloka råd. Dessutom lär jag ha andra saker att lära mig/oroa mig för. Satt inatt och pluggade ”emession system” och insåg att hela systemet är komplext med alla sensorer, kablar och ventiler som ska fungera och kommunicera med bilens dator. Å andra sidan blir jag nyfiken och vill lära mig mer. Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Efter ha testkört mustangen ett par dagar kan jag konstatera att T-Bird har rätt. Hur jag än vrider och vänder på alla knep med tomgången så går den ej att få till med installerat BBK MAF hus och BBK CAI. Har nu tagit bort BBK MAF house och satt dit Ford orginal MAF hus men behållt BBK CAI. Tomgången blev omedelbart bättre och efter lite finjustering av timing och TPS så går mustangen äntligen bra i låga och höga farter. Efter både KOEO & KOER tester så är alla felkoder borta (Endast kod 11....). Min nya bästa ”vän” är ett testverktyg för ODB1, gör Foxbodylivet lite lättare. Nu har jag dock upptäckt att det läcker lite olja på vänster sida om oljetråget, det läcker från packningen.... Är det svårt att byta? Vi får se vad internet kan ge för goda råd... Utöver allt meck med tomgången så passade jag på att byta armstödet i mitten. Det tog 10 minuter. En enkel förbättring som ger ett bra helhetsintryck av interiören. Fortsättning följer.

E37DCC77-C74A-41E5-8CD1-D5BED457C352.thumb.jpeg.79cd03984ba53618f4595594a3914624.jpeg

3EF1E2A2-DC0A-4CE1-A6C6-4DD249ECDBA6.thumb.jpeg.4300894fc9665f56c6a50c8140cfc6e3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bara så du vet så behöver man inget sofistikerat verktyg för att få ut felkoder eller göra tester på tidiga Fordar med insprut.

Jag använder endast en kabel snutt och kopplar där det behövs.

Sen kollar jag på check engine lampan för att få ut eventuella felkoder.

Gjort så sedan 1992 då jag köpte min Ford Thunderbird 1988 årsmodell.

Har senare fått en ännu exklusivare testare, men inte använt den pga. för krånglig att få igång. Ligger och samlar damm i ett skåp numera.

Kod 11 betyder att det inte finns några fel, grattis.

 

Tycker inte det läcker olja, endast funktas.

Behöver du byta tråg packning, då är det enklast att ta ner framvagnsbalken, vilket medför ta bort framfjädrarna som är största skit momentet.

Vill man inte ta ned framvagnsbalken då är det bara att hiva ut motorn uppifrån.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Tbird said:

Bara så du vet så behöver man inget sofistikerat verktyg för att få ut felkoder eller göra tester på tidiga Fordar med insprut.

Jag använder endast en kabel snutt och kopplar där det behövs.

Sen kollar jag på check engine lampan för att få ut eventuella felkoder.

Gjort så sedan 1992 då jag köpte min Ford Thunderbird 1988 årsmodell.

Har senare fått en ännu exklusivare testare, men inte använt den pga. för krånglig att få igång. Ligger och samlar damm i ett skåp numera.

Kod 11 betyder att det inte finns några fel, grattis.

 

Tycker inte det läcker olja, endast funktas.

Behöver du byta tråg packning, då är det enklast att ta ner framvagnsbalken, vilket medför ta bort framfjädrarna som är största skit momentet.

Vill man inte ta ned framvagnsbalken då är det bara att hiva ut motorn uppifrån.

Jo, jag har använt mig av den metoden men tyckte att det blev lättare med testverktyget. Jag har legat i flottan en gång i tiden men morsesignalering var inte alltid min favoritsysselsättning ... 😉

Låter som ett stort jobb så vi får se när jag planerar in det i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Tbird said:

Förövrigt jätteskoj att någon gör och talar om med gamla fox body.

Jag gillar dessa skarpt. Tyvärr så är det noll intresse i Sverige på dessa.

Jo, märkligt att man inte fått ögonen för den här mustangen i Sverige. För mig är det personligt eftersom jag växte upp med modellen och hade en som ung student i USA. I USA klättrar nu priserna på Foxbody modellerna... Vi får se hur det utvecklas här hemma.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-07-02 at 02:37, Tbird said:

Förövrigt jätteskoj att någon gör och talar om med gamla fox body.

Jag gillar dessa skarpt. Tyvärr så är det noll intresse i Sverige på dessa.

Jo, märkligt att man inte fått ögonen för den här mustangen i Sverige. För mig är det personligt eftersom jag växte upp med modellen och hade en som ung student i USA. I USA klättrar nu priserna på Foxbody modellerna... Vi får se hur det utvecklas här hemma.

Link to comment
Share on other sites

I början av veckan var det dags för sista stora förbättringsarbetet för i år: Lackera om främre delen av bilen där flera elaka stenskott med tillhörande dåliga lagningar gjorde att helhetsintrycket av bilen försämrades. Nu har jag lackerat om de delar som stack ut samt installerat orginal loggan på motorhuven, Ford märket istället för hästen. Nu är jag nöjd, för den här gången! 😉

9B197200-D79A-463B-8614-17127A0672DE.thumb.jpeg.4f94c8f6d7408b595486e3ce6571c8d0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2018-06-11 at 21:51, Mr Fox said:

Jo, säkerligen men gängtejp var det som jag hade hemma och klockan var 22.00.... :=) Vi får se om det funkar annars blir det Loctite Skruvlåsningslim.

Efter ha testat gängtejplösningen över sommaren så har skruvarna lossnat igen, nu blir det skruvlåsningslim. Som akutlösning så funkar gängtejp men inte som en långsiktig lösning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Startade ett mindre projekt under sommaren. Har bytt ut alla främre högtalare till modernare högtalare. Det krävdes lite modifiering av dörrpanelen annars var det lätt. Man får dock klippa kablarna om man inte har Fords adaptrar på hyllan.

15158F53-87E8-42E4-944A-068AC6CBA4A9.jpeg

3466313D-7A1B-454F-870A-D2F4CA7648E2.jpeg

F0968FDA-1F3A-4807-AE9E-913AE4160519.jpeg

6104A61E-767C-4830-9B37-071615D46E60.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...