Jump to content

Lacka om instrumentpanel och dörrsidor alternativt klä med vinyl/foliering


Recommended Posts

Hej.

Har en Mach-73 med blå instrumentpanel och dörrsidor. Jag vill lacka om dessa alternativt klå om dem med vinyl/foliering. Är det någon som har erfarenhet kring vilket som är bäst. Tycker att foliering med kolfiber på instrumentpanelen kunde vara snyggt men det skall ju även hålla framöver. Armstöden på dörrsidorna har fått torrsprickor så dessa måste fixas på något sätt, skulle det fungera med någon typ av spackel och sedan klä in dessa delar med foliering?

Har även fundering på att lacka om bilen i matt svart då lacken börjat släppa på vissa ställen, vad tror ni om det?

Alla tips på vad som vore bäst samt tips på produkter mottages gärna. 

Mvh

/Mikael D

Link to comment
Share on other sites

Instrument panelen är svår att klä. jag testade flocking men vart inte nöjd. Köpte en ny svart istället ,likaså instrumentbrädan. Det vart ett jäkla lyft. Dörrarna går det säkert att trixa med men det är nog svårt, kanske lämna in eller hitta beggade utan sprickor som man kan måla.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Håller med det är extremt knepigt at både lacka och belägga gammal vinyl.
Bara köp nytt på NPD eller Summit

Smaken är som baken men kolfiber känns helt missplacerat på en gammal Mustang....Ska man gå den vägen så ska hela bilen få samma behandling och det känns svårt på en gammal design.
Det är nästan aldrig en design modifiering blir snyggt i längden.  Man märker att det är utbildade designers som format våra gamla bilar eftersom det har designmässigt funkar i 50år.
En modifiering tröttnar man oftast på året efter man gjort det.

Lacka "mattsvart" snyggt är även det extremt svårt...Blir mycket lätt flammigt och man tänker mest på raggarpråm på Power Meet 

Däremot belägga hela bilen med vinyl blir jävligt coolt! Förutom att den "matta" ytan blir verkligen perfekt så får man ju möjlighet att lägga in mönster, text eller annat.
Prismässigt är det mycket billigare men det håller ju inte så länge...Kan ju även vara en fördel...Även om man gör om det så är det billigare än lack

Stor nackdel med mattsvart är att minsta skavank kommer synas och särskilt en lackad yta! Lackad matt färg binder dessutom dam och smuts direkt...Ser bara bra ut 5min efter en tvätt sen ser du damm och skit.

På vinyl är det nästan tvärtom...Den nästan avvisar smuts.

Mustang-GT-Deep-Matte-Black-59.thumb.jpg.14717844985ede3a5775b6a442e061ff.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Då får jag tänka över det hela och köpa en ny instrumentpanel istället. På exempelvis cjponyparts finns ju 2 st varav en är "Ford tooling" och en är det inte. Prisskillnaden är ca 100 dollar men vet någon om den för 100 dollar mindre är sämre än med originalgjutformar?

Vad jag har sett så skiljer sig priset på deluxe/Mach 1-dörrpaneler väldigt mycket från standard-paneler tyvärr.

Lacka om bilen behöver jag göra då lacken har lyft och spruckit på vissa ställen (motorhuv med mera). Då kanske jag "bara" ska lacka om den i svart igen efter nedslipning.

/Mikael


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag får kolla upp vad som krävs av befintlig lack för att lägga på foliering. Vet någon om vinylen är förlåtande till viss del då lacken inte är 100%-ig. Den har släppt i spacklet och spruckit på några ställen på motorhuv med mera (se bilder). Kan tänka mig att den behöver slipas ned och bättras på vissa ställen innan foliering.

IMG_1424.JPG

IMG_1425.JPG

IMG_1426.JPG

IMG_1427.JPG

IMG_1429.JPG

IMG_1430.JPG

Link to comment
Share on other sites

Då får det bli Ford tooling. Fick du Per flytta brickan med VIN-code när du bytte panel? På 73:an sitter en plåt ihop med panelen som jag troligen får flytta över och lacka om .

Omlack kommer det bli någon gång, matt svart hade varit snyggt men eftersom jag ändå måste lacka om så blir det ju dubbelt jobb om jag ska lacka först och foliera den sedan och då kanske det inte blir billigare än endast foliering.

Vad tror ni om denna färg: https://www.essexmustang.com/ellen-1965-resto-mod-eleanor-mustang/

Är det möjligt stt lacka denna på en befintlig svart bil efter slipning med mera utan att göra om allt?

Mvh

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Nej VIN plåten sitter nitad i plåten vid vindrutan men det ser ut som den skulle sitta i panelen
Borde vara lika på 1973 men inte säker?
Låter konstigt att den skulle sitta på panelen

Det är svårt veta om man kan lacka på gammal lack särskilt numera när färgerna har helt annat innehåll för klara miljökraven.
Förr innehöll färgerna bly och annat.
Det går lägga en "sealer" ovanpå den gamla lacken och sen skicka på ny lack.

Jag skulle slipa bort allt för troligen är karossen rostig under färgen.
Det verkar ligga mycket spackel under lacken och tyvärr så binder spackel vatten väldigt bra och därmed sätter fart på rost.
 

Bara åka och köpa en bund 40 rondellpapper och en maskin och sätta igång och nöta! 
Sånt är en lackerare tacksam att få slippa!

Budgetera minst 40.000 för en okej lackering

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...