Jump to content

Recommended Posts

hur många jänkare har det e.g.?

den jag köpte hade det, när jag körde hem den fick jag stanna då och då och lyfta på kylarlocket och fylla på 1 dl vatten...

sen kunde jag köra vidare några mil, i 80km/h, ju fortare jag körde desto oftare fick jag stanna.

nu har jag hittat problemet.

sprucket block, troligen söndefruset,

det fick mig att fundera på en hypotes eftersom det tydligen är vanligt med värmeproblem på jänkare.

om bilen någon gång haft kylarläckage fyllde man på bara vatten och sedan har den på kall vinterförvaring UTAN att fylla i glykol,

med en 50 år gammal bil är det ganska många tillfällen det kan hända och det behöver bara hända en enda gång,

då fryser blocket sönder mellan cyl 3 och 4, resp 6 och 7 och ger avgasläckage in till kylsystemet och från en dagen har den motorn alltid värmeproblem.

då det bildas en luftficka som gör att kylvätskan inte cirkulerar.

och med sprucket block precis där gör att man kan vinterförvara bilen år efter år med bara vatten i kylsystemet då den släpper ut vatten till cylindrarna vid frysningsögonblicket.

skadan blir inte värre än så, men den går med värmeproblem på sommaren.

men det är bara en hypotes, jag har inte hittat något på nätet som stödjer detta ö.h.t.

bara att det är ett allmänt problem med varma jänkare...

i mitt fall vägrar jag att acceptera detta problem,

så jag har en motor som är skrot i mina ögon, jag vet inte om jag ska försöka mig på att svetsa skiten,

alla referenser säger att det är mycket svårt att lyckas med, men jag har inget att förlora.

sen är den borrad 0.03, vilket nog är max för 289 så det finns ingen marginal för att jämna till en svetsfog.

så, jag behöver nu ett block till ford 289!

de växer inte på trän i sverige verkar det som, från usa kostar frakten skjortan.

så har någon här en motor eller ett block till salu?

 

jag har nu en erfarenhet som jag borde haft då jag köpte bilen,

att påpeka till en säljare detta fenomen och pruta hårdare med argumentet att motorn måste bytas ut.

 

 

Inga jänkare har problem om allt är rätt!  :)

Skämt o sido tyvärr vanligt problem med sprickor på Ford Smallblock

289/302 är sprickkänsliga och tål varken mycket effekt eller en frysning.....Kan även lätt spricka om man borrar dom över 030

Har även känslan att amerikaner gärna sket i glykol förr åtminstonde ...så många käkas upp inifrån och fylls med rost.

50år tar på alla block så det blir svårare och svårare hitta nåt fräsht...När du väl river lär du stöta på andra problem dessutom!

Beror på hur "modig" du är men jag skulle leta efter 80-90-tals 302 motorer.....Är betydligt bättre skick och bättre på alla sätt.
Vill du ha så likt som original som möjligt får du hålla dig till äldre block



 

vita stripes och scoop, men inte längre :)

den har spruckit från cyl 2 - 3 in mot vattenkanalen?

gissar på frost då cylinderväggen tryckts inåt.

borrad 030 , borde vara gjort för något tiotals år sedan.

har inte hittat några andra problem, förutom välätna kylkanaler.

hur länge tillverkades block som passar toppar och innehåll?

5L verkar vara snarlika? men är innehållet/toppar det?

om man skulle försöka hitta en nyare motor för att få igång bilen,

så kan man leta efter ett block av rätt årsmodell senare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...