Jump to content

Recommended Posts

Hej

Standardfelet att huven börjat resa sig närmast rutan har nu börjat på min 67:a

Det går ju att justera ned den via gångjärnsjustering.

Problemet är ju bara att man inte kan dra åt gångjärnskruvarna förrän huven är öppen

och då ändrar sig givetvis huven vid öppnandet!

Har försökt med att dra skruvarna till hälften och tryckt ned huven i rätt läge

men den ändrar sig vid öppnandet likt förbaskat!

Nån som har nåt tips?

Stig-Arne

  • Like 1

Min huv satt också några millimeter för högt. Jag mätte exakt hur många, öppnade huven, lossade gångjärnen, sänkte ner dom så mycket som behövdes och drog fast igen. Mitt problem var att det inte gick att sänka mer, på ena sidan. Fästena har avlånga hål, jag fick såga upp dom några millimeter längre.

Hur menar du att den ändrar sig när du öppnar?

/Tomas

Jo man kan ju släppa skruvarna och sen justera rätt men

man kan ju inte dra fast dom när huven är stängd.

När man sen öppnar huven är ju justeringen ogjord för då glider ju

skruvarna i gångjärnen

Jag kanske förklarade dåligt. Jag stängde huven, mätte hur mycket den sitter för högt, öppnade huven, markerade var skruvarna sitter i de ovala hålen, lossade skruvarna, justerade huven tills skruvarna hamnade lika mycket under det tidigare läget som huven satt för högt, sen drog jag åt skruvarna fortfarande med huven öppen. Efter ett antal försök blev det bra.

Øppna huven, losna skruven og sen har du en kompis som skjuter huven uppåt, sen drar du til skruven. Steng huven forsiktig, så ska du få se ....;-). Sen hjelper det mycket at gångjernen er velsmorda.

Finns sekert nåt på Youtube også....

 

mvh

John

 

 

  • 2 weeks later...

Tack John!

Gjorde precis som du sa. Grabben hjälpte mig trycka upp huven sen var det

bara att justera ett par gånger och så blev det perfekt sen👍😀

20 timmar sedan, darne1 said:

Tack John!

Gjorde precis som du sa. Grabben hjälpte mig trycka upp huven sen var det

bara att justera ett par gånger och så blev det perfekt sen👍😀

Bra. 

John

  • 3 weeks later...

Oftast är det dom bakre skruvarna som skall lossas på insidan skärmar (motorrum) , tippa gångjärnets inre del, den mot torpeden. Främre skall bara låsas efter gångjärnet är sänkt mot torpeden, därefter är det motorhuven som skall lossas och dras framåt lite i taget, demontera huvlåset i framkant för att göra justering. när g-järn och huv är justerat så återmonterar man huvlås.

Krångligt JA, men efter detta så är det slut med huv justering.  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...