darne1 September 17, 2017 Report September 17, 2017 Hej Standardfelet att huven börjat resa sig närmast rutan har nu börjat på min 67:a Det går ju att justera ned den via gångjärnsjustering. Problemet är ju bara att man inte kan dra åt gångjärnskruvarna förrän huven är öppen och då ändrar sig givetvis huven vid öppnandet! Har försökt med att dra skruvarna till hälften och tryckt ned huven i rätt läge men den ändrar sig vid öppnandet likt förbaskat! Nån som har nåt tips? Stig-Arne 1 Citera
Rudhan September 17, 2017 Report September 17, 2017 Min huv satt också några millimeter för högt. Jag mätte exakt hur många, öppnade huven, lossade gångjärnen, sänkte ner dom så mycket som behövdes och drog fast igen. Mitt problem var att det inte gick att sänka mer, på ena sidan. Fästena har avlånga hål, jag fick såga upp dom några millimeter längre. Hur menar du att den ändrar sig när du öppnar? /Tomas Citera
darne1 September 17, 2017 Author Report September 17, 2017 Jo man kan ju släppa skruvarna och sen justera rätt men man kan ju inte dra fast dom när huven är stängd. När man sen öppnar huven är ju justeringen ogjord för då glider ju skruvarna i gångjärnen Citera
Rudhan September 17, 2017 Report September 17, 2017 Jag kanske förklarade dåligt. Jag stängde huven, mätte hur mycket den sitter för högt, öppnade huven, markerade var skruvarna sitter i de ovala hålen, lossade skruvarna, justerade huven tills skruvarna hamnade lika mycket under det tidigare läget som huven satt för högt, sen drog jag åt skruvarna fortfarande med huven öppen. Efter ett antal försök blev det bra. Citera
JohnRB September 17, 2017 Report September 17, 2017 Øppna huven, losna skruven og sen har du en kompis som skjuter huven uppåt, sen drar du til skruven. Steng huven forsiktig, så ska du få se ....;-). Sen hjelper det mycket at gångjernen er velsmorda. Finns sekert nåt på Youtube også.... mvh John Citera
darne1 September 18, 2017 Author Report September 18, 2017 Kanon👍 Skall testa det Tack för svar😀 Citera
darne1 September 28, 2017 Author Report September 28, 2017 Tack John! Gjorde precis som du sa. Grabben hjälpte mig trycka upp huven sen var det bara att justera ett par gånger och så blev det perfekt sen👍😀 Citera
JohnRB September 29, 2017 Report September 29, 2017 20 timmar sedan, darne1 said: Tack John! Gjorde precis som du sa. Grabben hjälpte mig trycka upp huven sen var det bara att justera ett par gånger och så blev det perfekt sen👍😀 Bra. John Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 17, 2017 Report October 17, 2017 Oftast är det dom bakre skruvarna som skall lossas på insidan skärmar (motorrum) , tippa gångjärnets inre del, den mot torpeden. Främre skall bara låsas efter gångjärnet är sänkt mot torpeden, därefter är det motorhuven som skall lossas och dras framåt lite i taget, demontera huvlåset i framkant för att göra justering. när g-järn och huv är justerat så återmonterar man huvlås. Krångligt JA, men efter detta så är det slut med huv justering. Citera
Recommended Posts