Jump to content

detta om cylinderväggtjocklek


svanted

Recommended Posts

Har just borrat ett block till .040 över och cylinderväggen mellan två cylindrar är c.a. 2.5mm alltså 0.1"

vad man läser är det aningen lite?

man ska helst inte gå under .125" alltså 3.1mm

det betyder samtidigt att blocket oborrat redan varit 3mm, alltså under vad som rekommenderas,

vad betyder det?

är ett block från -80 redan vekt?

eller har tidigare ägarna kört för länge utan glykol och fyllt på ofta så att det rostat bort?

och alltså ett lotteri med en stage2 kam i en sådan motor?

 

Link to comment
Share on other sites

Är det en Ford Smallblock motor så är tumregeln att helst inte borra mer än .030 för gatbruk.

En bil som ska gå på strippen kan det vara OK men det kan bli känsligt på gatan där påfrestningen är större över tid.

Men du har inte skrivit vilket block det är men troligen 302/351W eftersom du skriver 80-tal?

Vad får du för kompression?

Har du redan köpt kolvar?

I princip skall man alltid undvika rostiga block det är klart det försvagar......Kan bli djupa gropar där "kavitationen" får ett bra grepp och ökar rostangreppet
Hur ser det ut under fryspluggarna?

Köpte själv nyss ett block som bara gått i Sverige och då är det oftast väl skött!! USA ägda maskiner kan vara misskötta gällande glykol...Varning för båtmotorer!!!!
Sånt här blir man nöjd av!

59ce7ab48fe12_Skarmavbild2017-09-29kl_18_53_06.thumb.png.9d3c3cb7c3f487a8e3ea8a608138ba15.png

Link to comment
Share on other sites

glömde det, ford 302, kompressionen har jag ingen aning om, kanske använder originaltopparna från 289 -65 men, tror inte de har ventilsäten isatta?

vet inte om jag ska göra det? nu eller senare?

kompet på originalmotorn 389 .030 var 9.5 kg på alla. borde bli högre med 302 block.

har iofs originaltopparna fårn -80 men de är det många som klagar på, fast de har säkert härdade ventilsäten..

vore bra att kunna köra på blyfritt.

det var ett av loppen som hade en rejäl vändkant på ena sidan som krävde .040.

såklart var det kanske inget bra köp, då oerfarenheterna är stora, eller var,

det är först nu man riktigt vet vad man ska titta efter.

och ja, jag har köpt kolvar.

inte för att jag förstår varför belastningen är större på en gatbil jfrt med strippen, borde vara tvärtom.

man håller ju aldrig full gas längre än några sekunder på gatan heller.

och körning på landsväg drar ju typ 15kW i 110km/h på alla bilar.

Link to comment
Share on other sites

vad gäller hur mycket man kan borra så sägs det att man inte ska gå över .030 men

det måste ju spela in hur rostiga loppen är på andra sidan väggarna?

eller är det hårdare metall ingjutet i cylindrarna så att graden av rost e.g. inte spelar så stor roll.

man ser ju en avgränsad kant med ljusare metall.

får nog ha igång bilen med denna motorn och leta reda på ett bra 351 block senare.

 

Link to comment
Share on other sites

I en gatbil är det ju 1000-tals mil/timmar cylindertryck som ständigt frestar på cylinderväggarna.
På strippen är det bara sekunder så även upp till 060" har jag sett borrats.
Gjutjärn är väldigt starkt men samtidigt väldigt känsligt och har nästan ingen flexibilitet att sträcka på sig...så fort man borrar så ökar sprickkänslighen och som med all metall så är det den totala tiden som utmattar och tillslut dödar.
Loppen har ingen annan metall än gjutjärn

Hur rostiga loppen är kan man inte veta utan var gränsen går är satt för ett friskt block.
040" borr är tveksam men det är omöjligt säga ja eller nej så den totala erfarenheten för att vara helt säker brukar man säga 030" som tumregel.
Jag har vänner som kört åratal på 040" och det har gått bra men har varit mer standard betonade i trimgrad.
Med 80-tals toppar så bygger motorn inget jätte tryck dessutom!

Har bara ett av loppen kraftig vändkant så är det en annan varningsklocka!
Väldigt vanligt någon eller fler stakar är krökta på 302 och då får man ofta vändkant på just det loppet....Har du haft allt på kontroll ??
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tar hellre ett gammalt block med många värmecykler framför ett block som gått på strippen, alla dagar i veckan.

Ser ganska lite problem med .040 borrning om det inte blev för mycket core shift i tillverkningen. Skulle kanske inte köra .040 eller över i en racemotor på +7500 rpm, men är inte rädd för .040 i en mild gatmotor. 

Bara mina 2 pengar...

Link to comment
Share on other sites

har ingen aning om väggtjockleken på andra ställen än mellan några cylindrar som syns genom plugghålen,

tror inte det är 2.5 mm överallt, ska se till att mäta runt om, hoppas bara att det inte kryper ner för mycket på nåt ställe, då blir jag grymt besviken.

man borde ha en ultraljudsmätare med sig och kolla block man tänker köpa, som behöver borras.

annars är det ju som att köpa grisen i säcken.

har just konstaterat att stakarna jag fick med mest troligt suttit på en annan motor så den ena krokiga som gjorde vändkanten finns inte med,

iofs synd, då hade man vetat att de andra 7 är bra.

nu måste jag kolla samtliga.

Link to comment
Share on other sites

Någonting är totalt fel om man behöver borra ett SBF block till 0.040.

Jag vet att det var/är vanligt om man ska gå upp till 347.

Tydligen finns det inte så många alternativ, normalt 0.030 första överdimension.

Detta är helt vanskligt.

För modular motor 1991 (Lincoln) och framåt är max överdimension 0.030 utan överladdning och max 0.020 med överladdning.

Alla "off the shelf" har endast 0.020 och 0.030 för dessa motorer, fick betala extra för att få 0.010.

Link to comment
Share on other sites

Om inte .020 räcker för att rensa loppet går man till .030, om inte .030 räcker går man till .040. Inte svårare än så. Ett normalt slitet block kanske behöver .040 för att göra rent och få runda cylindrar.

Kolvar tillverkas utan special-order i ovannämnda överdimensioner till äldre 302. Att borra till max. för att få mer volym är dock vansinne. 

0.030 är norm för överdiemension, vanligvis räcker inte .020 till att göra rent, så man går ofta direkt till .030.  

Modular-motorer har jag ingen erfarenhet av. Jag kör hellre europeiskt om det är från 2000-talet.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...