Jump to content

Featured Replies

comment_11490

Finns det någon på forumet som kan hjälpa mig

"så jag kan sova gott om natta"

Jag har börjat renovera upp en "skrothög"

Jag kan säga så just nu men det ska bli en Mustang cab -70

En sak som jag undrat över är varför höjden på

ventilpackningen oljepackningen) skiljer sig mellan insug och avgas

jag får inte riktigt ihop det.

comment_11491

På insug- och avgassidan vill man ha helt tätt mot läckage av luft/avgaser och vatten under tryck och då måste insug och grenrör sitta benhårt fast.

På grenrör sidan har du dessutom värme och hela avgassystemet som gärna vill flytta på allt.

Om du hade en tjock packning här så går det inte att få fast det hela rätt eftersom man aldrig skulle komma upp i rätt spänning på bultarna.

På ventilkåporna tätar man inget annat än mot läckande olja.

Här finns inga tryck att ta hänsyn till.

Dessutom är ventilkåporna i tunn plåt som inte tål dras hårt eftersom dom skulle deformeras.

Därför använder man en tjock gummi eller korkpackning här som "sviktar" lite.

Dom här bultarna drar man (nästan) aldrig med moment utan det räcker med måttlig handkraft.

comment_11498

jaha ventiltätningarna! Lite skillnad! :)

Nej det är nog bara för olika typer ventiler men i 99% av fallen skulle jag tippa att det är den större av dom 2 sorterna.

Finns det plats så montera den.

Jag har faktiskt inte sett den lilla tätningen i någon motor.

Kanske är den för V8 260-289 där ventilfjädrarna är betydligt mindre i diameter.

Bara en gissning från mig!

Funktionsmässigt har det ingen betydelse

  • Author
comment_11507

Jo det är en 302a Jag smög hem bilen från Nyköping till Linköping

(Enbart förreggad) och jag upplevde den som ganska pigg men

vid gaspådrag ville den ryka lite olja. Jag komptestade motorn, hyfsat jämn 8,5 - 9,5 så jag lyfte ur den och tog bort topparna och kände på

ventilerna och de kändes ej glappa men av oljegumminna var det inget kvar av så min gissning är att det är orsaken till oljeröken. Dessutom har jag vändkanter i cylindrarna. Har inte bestämt mig än om jag ska borra

den det blir en minsta kostnad med 5000kr förmodligen mer.

Hälsningar Janne

comment_11510

Ja det är en kamp mot plånboken. :cry:

Budget variant är att du henar cylindrarna och byter kolvringar samt ventiltätningarna.

Går nog på totalt ca 2-3000kr

Personligen tycker jag det är lite bortkastat för troligen är det för glappt redan!

Men det beror på hur mycket slitaget är i cylindrar och kolvar.

Ett bra test är om du kollar kolvringarnas glapp i spåret på kolvarna.

De ska vara knappt att du kan rubba dom i kolvens rörelseriktning.

Om det glappar så måste du byta kolvar.

Glappande kolvringar kommer i förlängningen göra att ringarna brister.

OBS! Glöm inte att 302 går inte att borra mer än 030''!

Kolla slitaget först.

Det blir alltid dyrare än vad man tror! :(

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...