Ingo December 2, 2017 Report December 2, 2017 (redigerad) Jag upptäcker att jag gjort bort mig lite. Har monterat i motorn utan att sätta ner oljepumpaxeln( har i och för sig kört upp trycket med borrmaskin när jag vridit motorn.) normalt är det ju inget större problem ,men motorn sitter i en Pantera.. har någon ett bra tips att få ner axeln när man inte kan se rakt uppifrån? ,att sätta den på fördelaren torde väl inte heller fungera?. ska ju dit med en MSD fördelare som jag plocka tur kartong(dock är ett bronsdrev dit monterat när den var inköpt) ser att man kan välja mängder av olika fjädrar för olika tändförställning,sitter någon monterad från fabrik? eller gör man alltid det själv? (normalt skulle min speedshop kunna fixa det men han är i USA och lastar en container) och hur väljer man lämplig fjädrar och bussningar? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird December 3, 2017 Report December 3, 2017 Mycket konstiga frågor, svarar på en. Normalt sätts olje pumps axeln i under ifrån när olje pumpen sätts i med en stopp bricka. Är inte detta gjort då anser jag att den som satt ihop motorn har gjort ett misstag. Citera
Ingo December 3, 2017 Author Report December 3, 2017 Vet inte om det är så konstigt? ,motorn har stått länge och har kört upp oljetrycket ungefär var tredje gång den har vridits. orginalaxeln används ju förlängd med skruvdragaren för att köra upp oljetrycket,och Arp axeln som ska dit var restad när motorn sattes ihop. men apropå vad jag ser i sprängskisser så ska fjäderbrickan vara uppåt enligt sprängskissen? så vilken låsning du talar om vettesjutton?. motorn var ju givetvis riven när jag började med den för drygt 10 år sedan. Så typ av oljepump axel o dyl liksom vridning av motorn tipsades jag om av Lampan(jo så länge sedan är det:) ) Jag har haft upp fördelaren och drevet på kammen och troligtvis axeln också ,men det var på 80talet i en annan cleveland med mekkam. Citera
Ingo December 3, 2017 Author Report December 3, 2017 Jo Givetvis menade du clipset som låsning på axeln ,och det är ju korrekt att det ska dit underifrån och säkra att den inte dras upp.fick för mig du menade någon annan låsning. Men fick den på plats och har kört upp oljetrycket så den ligger i läge. nu blir det att lyfta ventilkåpan så att man inte behöver rycka fördelaren i onödan. men problemet med fördelaren kvarstår: Är det ingen som håller på med MSD fördelare? Citera
Per Berglund December 3, 2017 Report December 3, 2017 MSD har en bra instruktion så sätt dig in i den. Väldigt enkelt att ställa in den. Stopbussning välj den som ligger vid ca 35-37grader. Övriga fjädrar är beroende på motorns karaktär och gissningsvis ska det inte vara för svaga fjädrar då det ger för snabb förtändning. 351C är ingen pigg maskin att sätta för snabb förställning då den lätt hostar och spikar Enklaste sättet är att provköra till man är nöjd...Byta fjädrar tar bara 1 minut så det är en baggis. Men som sagt läs manualen för fördelaren Hålla på med borrmaskin och pumpa tryck är inget du ska hålla på och kladda med....Det är endast något man gör på en helt ny motor/kam som ska köras in. Citera
Ingo December 11, 2017 Author Report December 11, 2017 Det är en en ny motor aldrig startad efter borrning och slipning. Och ingenting är enkelt i motorrummet på en pantera,så man vill helst inte göra om alltför gärna,sedan så är det även att checka av att givare och mätare fungerar att man kör upp oljetrycket i bland.Men ska försöka läsa igenom instruktionen.. Citera
Per Berglund December 11, 2017 Report December 11, 2017 Snälla ta bort din gigantiska profil länk!! :) Citera
Recommended Posts