Jump to content

Byte av bromsslang vä. bak Mustang Mach 1 -73


Recommended Posts

Hej.

Håller på med arbetet att byta bromsslang vä. bak på min Mustang. Nipplarna på bromsrören sitter rejält fast i slangen och det verkar som att jag har fel verktyg till jobbet. De bromsrörsnycklar jag har är i mm och 12 är för stort och 11 för litet. Jag har inte hittat några i tumstorlek men jag antar att de är i tum?

på bilden ser ni hur de ser ut (lätt rundade huvuden) tror ni att det är bättre att byta bromsrör ut till bromsarna istället för att försöka få bort de gamla rören? Bromsrören är för övrigt i bra skick.

Mvh /Mikael

34D86D86-6993-4216-9803-6A2C4017C888.jpeg

548F2E0C-E000-46E0-8FD3-F098CE618EDC.jpeg

B71CA8A8-0F8F-40CB-A222-C1731E5BD8EC.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Håller på med arbetet att byta bromsslang vä. bak på min Mustang. Nipplarna på bromsrören sitter rejält fast i slangen och det verkar som att jag har fel verktyg till jobbet. De bromsrörsnycklar jag har är i mm och 12 är för stort och 11 för litet. Jag har inte hittat några i tumstorlek men jag antar att de är i tum?

på bilden ser ni hur de ser ut (lätt rundade huvuden) tror ni att det är bättre att byta bromsrör ut till bromsarna istället för att försöka få bort de gamla rören? Bromsrören är för övrigt i bra skick.

Mvh /Mikael

34D86D86-6993-4216-9803-6A2C4017C888.thumb.jpeg.63a53a1c7de2307928b69129226f6048.jpeg

548F2E0C-E000-46E0-8FD3-F098CE618EDC.thumb.jpeg.c4bb800eecff254e8a95c511c04ed2c8.jpeg

B71CA8A8-0F8F-40CB-A222-C1731E5BD8EC.thumb.jpeg.381dbcc85fa06b4c6dce0da83fb05a8a.jpeg

 

Skäms på dig att inte ha tum nycklar!

Troligen en 7/16 nyckel till det där så marsch iväg till Swedol och inhandla ett set. Dom har bra tum sortiment

 

En av mina bästa vänner i garaget är för övrigt gasolbrännaren!!

Bara hetta upp mässingsklumpen och låt svalna av lite så ska du se att nipplarna lossar.

Jucka lite så brukar dom komma.

 

En lite creme brulée brännare kanske du har i köket för den skulle passa perfekt där.

 

Värme löser det mesta!!

 

Link to comment
Share on other sites

33 minuter sedan, Per Berglund said:

 

Skäms på dig att inte ha tum nycklar!

Troligen en 7/16 nyckel till det där så marsch iväg till Swedol och inhandla ett set. Dom har bra tum sortiment

 

En av mina bästa vänner i garaget är för övrigt gasolbrännaren!!

Bara hetta upp mässingsklumpen och låt svalna av lite så ska du se att nipplarna lossar.

Jucka lite så brukar dom komma.

 

En lite creme brulée brännare kanske du har i köket för den skulle passa perfekt där.

 

Värme löser det mesta!!

 

Ja nu får jag skämmas! Jag har hylsnyckelsats i tum men inte så många fasta öppna nycklar tyvärr (bara några få större). Det får bli en nyårspresent till mig själv helt enkelt 👍🏻

Creme Brulée- brännaren har levt i garaget i flera år men sedan blir jag alltid lätt nojig när det kommer till att värma saker på bilen. Jag värmde litegrann förut idag men inte så extremt mycket. Har hört att bromsolja brinner bra också, om det nu stämmer?

Är det bättre att värma på klumpen än på nippeln?

Mvh 

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Självklart är aktsamhet med brännare något att ta upp!!   Ha alltid släckare till hands och gärna filt.
Oljan brinner inte så speciellt bra men mycket annat runt omkring.....Man ska alltid ha respekt för öppen låga

Metaller har olika utvidgningskoefficient och det är det man drar nytta av här.
I detta fall har du mässing i klumpen och stål i nipplarna.
Mässing utvidgar sig lite mer än stål och då bryts de små förband som gärna blir mellan metaller över tid. Kan vara lite rost och oxid mm,mm

Börja värma klumpen och du behöver inte vara rädd värma för lite för den är ju ändå skrot.

Värmer du i omgångar så blir det som lite gymnastik mellan delarna

Undvik värma på nipplarna eftersom värme kan göra stålet mjukt.

Går det åt helvete så är det bara byta allt.....Typ Mekonomen, autoexperten kan göra nya rör med nya nipplar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...