Jump to content

stroker


snock

Recommended Posts

Har en trevlig åkbil, en ht -67 med 289", som i princip är färdig. Funderar på att renovera en bil till, lite mer för gatan; jobbigt med alla kepskillar i trimmade M5:or och japanska turbo-vad-det-nu-kan-vara, om ni vet vad jag menar.

Har sett att ford motorsport har ett fyrbultat 351w-block som går att få med 4,125" borr. Ett sådant block i kombination med ett 408-strokerkit, ger en 428" (4,125 x 4,0) som enligt uppgift ska kunna varvas åtminstone 6000 varv utan problem. Jag vill helst slippa använda kompressor el. turbo så slagvolym är attraktivt för mig.

Jag tycker det låter som en bra idé, men det råder minst sagt delade meningar om detta i min bekantskapskrets. Vissa tycker att 4,0" i slag är åt he... för mycket, andra menar att det är en fördel. Är det någon som provkört en 408? Det här kommer att kosta en bra slant så jag är... lite nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Hej du klart du ska ha stroker har en 418 med lite prepp växlade denna säsong vid 6100 rpm men håller nu på att uppdatera med annan kam

kommer att växla i fortsättningen vid 6700rpm vridet är brutalt och varför ska man ha respirator när man istället kan trimma rätt

kom i håg nothing beats cubic inches :twisted:

Link to comment
Share on other sites

andrew:

kanske det skujlle ge lite mer med strokad och sedan lite tvångsandning.. ;) men jag håller helt med så länge det går få rätt effekt man vill ha utan turbo / kompressor så har man tjänat mkt stålar och man har minder slitdelar att byta och serva.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Varför en respirator som måste laddas upp i all evighet.När man kan ha alla pållar redo från början på min motor skulle en respirator ge cirka 15-20 RWHP nä lättare att byta kam och få en massa mera.En motor som är genomtänkt ge bra med RWHP och en strokning ger ärliga cubictum för det är det du gör med kompressor/turbo det är att du höjer fyllnadsgraden.Nä nästa steg för mej om jag vill ha mera cubictum är att köpa ett windsor 351"som ger 454" då blir det ännu roligare :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja kompressor är en lösning som är enklare och billigare att utföra än stroker och det använder man mer på färdiga motorer.

Strokning är ju samma sak som kompressor men dyrare.

Det handlar ju bara om att få in en viss mängd luft/bränsle mängd fast på olika sätt. Fyllnadsgrad som Andrew sa kan man väll också säga

Båda är lika ärliga tycker jag.

Men bygger man nytt från början så är nog strokning ett både billigare och det totala resultatet är bättre både driftmässigt och ekonomiskt.

Köra både och så är det dels vansinnigt dyrt och så kommer du gå på en allt tunnare lina driftmässigt.

Jänkarnas talesätt "Keep It Simple" är mycket vettigt för oss privatpersoner med begränsad ekonomi

De flesta som håller på och trimmar så här överdriver enormt mycket vad man får ut och dessutom har man inte råd.

Okej man har plogat ner 100.000 för en motor som ger 6-800Hk men sen får man inte användning av dom eftersom resten av bilen inte är byggd för det. Vad är det för vits?

Tänk "rimligt" och kör en Ford Racing 351W strokad till 428''

Räcker mer än väl! :) För det låter på dig som du har en vanlig musse för gatan?

Sen om vi grabbar vill hålla på att bräcka varandra "verbalt" med att skryta över hur mycket man har under huven är ju en annan sak! hehehe

Hur det än är så är "brute force" jävligt hårigt!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

dyrare/billigare??

ett snik stroker kit får man för 12.000:- på vissa ställen i landet,,,men då är det ett innehåll som gör en mörkrädd...med bra /pålitliga komponenter har man ett vevparti för 25-30.000:- och det är strax under vad en blower kostar,,,men ska man få ut ordentligt av strokningen krävs att man följer upp med riktiga toppar och kam mm...och då blir det lite dyrare,,,men mkt roligare,,,,

Ska man få ut ordentligt ur sin kompressor/turbo motor krävs även där mer än ett stage 1 kit,,,man ska ha rätt kolvar/stakar /toppar/kam etc,,,och nu kan man snart köpa en mutang för de pengar motor kostar,,,men så här kul kan man knappt ha med kläderna på...så det är väl bara börja spara pengar....

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag hur ju en 67:a redan med ganska original 289". Går snällt och billigt.

Vill ha nåt för kvällar och helger också, om jag säger så, men som fortfarande går att köra. Runt 450 ärliga hästar som springer åt samma håll hade jag väl tänkt, och det borde rimligtvis gå att åstadkomma med en 428-stroker tycker jag.

Har bara dåliga erfarenheter av kompressor. Verkar vara svårt att ställa in allting ordentligt. Det blir varmt och spikar och knackar och jag vet inte allt. Dessutom behöver man väl smidd vev, smidda kolvar, bättre stakar och oljekylare om man ska kunna ladda nånting i alla fall? Blir ju lika dyrt som att köpa ett stroker kit, och sen måste man dessutom ha kompressorn och kanske en intercooler också. Bland annat.

Nej, det får nog bli en 428" för mig. Kul om nån frågar vad man har under huven dessutom! *L*

Link to comment
Share on other sites

Är det någon nackdel att kompressormatta en strockad motor?

Eller är det bara som det kan bli lite för mycket hästar av det hela :lol:

Mvh Kent

Finns säkert många för/nackdelar med båda.

Nackdel strokning är nog att man får större påfrestning på stakar,kolvar och vev.

En strokad motor tål varvtal lite sämmre än icke strokad. Vinklarna blir större eftersom vevaxelns slag går ut längre åt sidorna.

Därmed får stakarna större påfrestningar i sida. Kraften i kolvbultarna kommer mer snett etc.

Så det gäller att det är stabila grejer man monterar. Jag är osäker men jag tror att det alltid är stålvev och bättre stakar etc när man köper ett kitt.

Då ska det inte vara några bekymmer.

Nackdel kompressor är nog att den är mer komplicerad i termodynamik.

Som "snock" sa är det viktigt med rätt temp,komp bränsle mm.mm

Krångel med adibadiska värmeförluster och stora ingrepp med intercooler etc.etc

Men det beror nog på typ av kompressor och vilken nivå.

Fördel strokning är ju att man får kraft direkt och massor med moment direkt från start.

Det är enkelt! Inga stora ingrepp och du kan använda alla orginaldelar runtomkring.

Du behöver inte vara proffs att montera det. Enkelt och snabbt när man bygger en maskin från grunden

Fördel kompressor är exempelvist att om du redan har en fin motor så skruvar ju på den på en kväll! (lite överdrivet)

Har man redan en fin maskin så är det en väldigt billig trimmning.

Ska du dessutom ha en varvvillig maskin så är det säkert överlägset.

Finns säker massor mer som andra kan uttala sig om!

De som är part i målet kommer säkert prata positivt för sin grej.

Eller hur Andrew? ;)

Link to comment
Share on other sites

AHH! Fördommar,,,jag har en gammal HGV som är kompresormatad och den bara funkar och går...Köper man ett helt kit från en erfaren firma som vet vad man pysslar med är det ingen fara,,,så länge du stoppar i det som ska in,,,,och inte försöker uppfinna hjulert en gång till....

att mata på en strokermaskin?? en nackdel kan vara att du inte har värrldens bästa lamba värde(förhållande mellan vevstakslängd kontra slaglängd och därigenom få allt för högt tryck på cylinderväggar...mao högt slitage och en sprickor...men annars är det nog lagom lugnt....

mvh

Link to comment
Share on other sites

AHH! Fördommar,,,jag har en gammal HGV som är kompresormatad och den bara funkar och går...Köper man ett helt kit från en erfaren firma som vet vad man pysslar med är det ingen fara,,,så länge du stoppar i det som ska in,,,,och inte försöker uppfinna hjulert en gång till....

Inga fördomar!

Jag vet en "viss" Stockholms firma som du säger "var erfaren och kan allt" och det slutade med skuren motor.

Exemplen är många!

Disskutionen finns kvar här på forumet där du kan läsa själv.

Din "herrgårdsvagn" är inget forskningslabb som löser alla bekymmer så ge inga råd du tydligen inte kan stå för. Eller? ;)

Om stroker har jag inte sett någon ännu som fått problem.

Betyder det 1-0 till stroker då eller? :) Get my drift?

Det är falsk att ge sken av att det är "bara" si och så för det är det inte, även om det är väldigt säkert när det fungerar

Kompressorer är inget nytt och det sitter i 100.000 tals bilar men det är skillnad att göra det i gamla maskiner där det är svårare att kalibrera utan datorer.

Link to comment
Share on other sites

Spännande info Per...Var kan man läsa om den tråden du hänvisar till med firman som kunde allt...

Förstod tyvärr inte biten med min HGV som ett forskarlabb,,,,Du får gärna vidareutveckla det mer...så inte jag missförstår dig??

Vad jag mande var att jag köpte ett komplett kit från en firma i USA och i uppbyggnaden av motorn följde alla deras rekomendationer,,,,firman jag handlade av Hampton Blowers har levt på kompressorer sen tidigt sextiotal och allt de lovat mig har infriats till punkt och pricka,,,,Vad var det du menade nu då?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Per inte för att jag inte tror att du kan något,men tycker nog inte du ska skriva om vissa saker min stroker tål att varvas 7500rpm det är nog mer än dom flesta original motorer tål. innan man uttalar sig bör man läsa på det e inte billigt om man ska trimma, det finns inga genvägar bara senvägar,och det är inte en fråga om det skall rasa utan när men fan det är det roligaste man kan göra med brallorna på som Robban säger och med stroker får man ett helvetes vrid och mycke pållar för va fan ska man ha en jävla massa hästar till om man inte har vrid då varvar det bara som i bling bling bilarna.Man låter dom få 10-15 meter sen kommer ångloket :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Spännande info Per...Var kan man läsa om den tråden du hänvisar till med firman som kunde allt...

Förstod tyvärr inte biten med min HGV som ett forskarlabb,,,,Du får gärna vidareutveckla det mer...så inte jag missförstår dig??

Vad jag mande var att jag köpte ett komplett kit från en firma i USA och i uppbyggnaden av motorn följde alla deras rekomendationer,,,,firman jag handlade av Hampton Blowers har levt på kompressorer sen tidigt sextiotal och allt de lovat mig har infriats till punkt och pricka,,,,Vad var det du menade nu då?

mvh

Här är tråden

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=106&highlight=kompressor

Sorry jag tyckte det bara såg kul ut när du menade att eftersom din installation på HGV funka perfekt med kompressor så var allt frid och fröjd.

Skriver lite slarvig jag med ibland.

Det är säkert sällan problem med kompressor men man "hör" mer problem med dom än stroking.

Kanske att det är så för att det görs många,många fler kompressor installationer än någonsin.

Säkert många som skruvar med det som inte borde ha verktyg överhuvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

jasså,,,,var det en "SÅN" kompressor du menade...*gäsp*

Trött? ;)

Ingen här tänkte nog på vilken kompressortyp vi snackade om.

Kompressor typ "lysholm" eller "Roots" kanske du tänkte på?

Radialkompressor är ju det folk köper til 95%

Men jag vet inte om det är någon större skillnad annat än att radialkompressorer är känsligare.

*gääääääsp*

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant tråd då jag själv håller på med en just kompressormatad strokermotor. Till att börja med så vet jag inte riktigt vad Andrew menar med "Respiratorer som bara skulle ge 20 RWHP+" på hans bil.. vad har han då för fel på sin motor??? Titta på KenneBells std kit där just en kompressor monteras på en standard motor (5.0).

http://www.kennebell.net/superchargers/ ... tang50.htm

Här har man ca. 83FT Lbs mer från 2000 varv och stigande till 109FT LBS vid 6000varv på bakhjulen och 140 hästar extra.. detta från tomgång o uppåt till toppvarv..

Att kalla en kompressor eller turbo för respirator ger ju likhetstecken till att överladda en risig gammal orginalmotor med 35tmil bakom sig likt en gammal pensionär som får respirator efter 75 år.. Nej, en överladdad motor skall dels nr. 1 va frisk och förberedd för detta annars kan man ge upp direkt oavsett om det e strokat eller orignalvolym. Självklart väljer man med fördel smidda grejjer. Jag har valt Eagles prylar med smidd vev, smidda lågkomp-kolvar och H-beamstakar. Samt extraförstärkt stödgördel. Detta kostade 8 tkr. extra jämnförst med orginalstrokerkittet. Då ingick även ARP-bultar till hela motorn vilket är en fördel vid trimingen.

Per har rätt i det han säger. Visst finns det risk för ökade belastnnigar på strokermotorn med dom högre kolvhastigheterna osv.. men man får inte glömma det sunda förnuftet. Jag kommer inte att tävla maximalt, ta ut maxeffekt och laddtryck utan sikta på cirka 500+ hk. Det kommer ändå givetvis medföra att motorn skall mappas ordentligt, termostatkyld oljekylare, laddluftkylare osv, osv.. vilket är en självklarhet liksom en ordentligt uppdatering på bil, chassi, bromsar, väghållning osv.. Men det här är väl inga nyheter för en som trimmar. Det kostar o smakar i samma expotentiella kurva.. 8)

Hade jag valt att inte kompressormata så hade jag fått en effekt på 400+hästar kanske..självklart hade det räckt men då jag jobbar med kompressorer så tycker jag det vore dumt att inte passa på, mkt vill ha mer... Sue me if I´m wrong...

Link to comment
Share on other sites

Aj snytingen kändes ända hit kul med hugg. Jo alldeles riktigt va mena token jo att på min motor med den uppsättningen och kam+komp så skulle det inte hända så mycket mera tar ut ganska mycket redan idag.

Håller på med en vinter service av motorn uppdatering och så skall sedan justera in den på rullande landsväg men 500+ och lite till fanns redan innan på bakhjulen alltså.Men som sagt det är kul att munhuggas på forumet och billigt och förnuftigt har det alldrig varit att trimma men fan så kul :twisted:

God fortsättning på alla vi syns på banorna i sommar dom kurviga :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hahaha! Kändes det som en snyting??? :shock: Jag har ju inte börjat ens.. :D Nej skämt åsido Andrew så förstår jag att du har en högkompad tokmotor som verkar gå mer än bra redan utan kompressor.. Gillar din bil stenhårt o ditt motorljud är en av anledningarna att jag e en fattig man idag..hahaha! O värre blir det om jag skall möta dig på rundbana.. :roll:

Men det vridet som en riktig rapp skruvkompressormatad motor ger är obeskrivligt.. Kolla senaste Wheels o bromsningen av Persåkers Cobra mustang.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er! Trevlig och rolig disktion det här! Är ganska (svagt sagt) ny i Mustangens underbara värld och ännu nyare i motorernas värld, men det tar sig. Man lär sig nya saker varje dag. :D

Har själv stora drömmar om vår 302a. 450-500 ligger den magiska rränsen för min del. Funderade lite på TBI :?: Heter det så?? (bränsleinsp. där "förgasaren" fungerar som en luft-masse-mätare) tillsammans med en cetrifugalkompressor typ Paxton el. likn. De ska väl ge en 75-80% ökning som bäst eller någt sånt eller?? Paxton-pressorn är relativt liten och man kan "dölja" den under huven, ljudet lär vara coolt

(V8 muller/väs) och så vitt jag vet så behöver min ingen intercooler... men som sagt, jag är ny på hela Mustang och motorfrånten så rätta mig om jag har fel... :wink:

mvh Niklas

Link to comment
Share on other sites

Danzig sa.

Hahaha! Kändes det som en snyting??? Jag har ju inte börjat ens.. Nej skämt åsido Andrew så förstår jag att du har en högkompad tokmotor som verkar gå mer än bra redan utan kompressor.. Gillar din bil stenhårt o ditt motorljud är en av anledningarna att jag e en fattig man idag..hahaha! O värre blir det om jag skall möta dig på rundbana..

Ja Ja som sagt uppdaterar lite man märker vart det barkar kul att det är fler som upptäckt hur kul det är med pulver och väghålln.Men det börjar bli jobbigt att hålla er bakom, men lite uppdatering med en riktigt vass special slipad rullkam blir det i vinter och nya större headders med efterföljande avgassystem med en X-pipe så man får det där göttiga ljudet när man växlar vid 6500rpm.Väghållningen är det mesta gjort men ett par R däck skadar alldrig.Skall du köra rakt fram eller kurvigt ? så att jag vet om jag behöver vara orolig.Hur många kubik tum skall du köra ? 8)

Link to comment
Share on other sites

Haha.. det finns alltid efterträdare.. Fantomen e död, länge leve Fantomen..typ.. :twisted: Jag kör med 347 stroker.. liten nätt varvvillig sak.. allt under 7000 kommer va en besvikelse.. :lol:

Å bilen e ett gammalt historiskt räserbygge (Falcon 64:a Sprint) så den kommer gå mer på väg än på stripp.. det kommer bli minst lika mkt energi på väghålling/bromsar som på motor..

Då jag e diskad från att tävla med er så tror jag att Andreas|cmc 1562, kommer bli en farlig utmanare nästa år.. han kommer köra med ett likn. kit som jag kommer använda o den bilen verkar ju inte gå dåligt idag heller.. Så se upp i backspegeln Andrew! :)

Link to comment
Share on other sites

andreas e jag inge orolig för men när han börjar köra på kurviga vägar då kommer jag att oroa mig men man kommer långt på erfarenhet har jag märkt.fråga behöver du bromsar har hittat lite roliga grejor till rätt

pris och har en bil som skall gå i från usa snart om du e sugen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...