Jump to content

Kylfläkt är på hela tiden


Djrogga

Recommended Posts

Kylfläkten snurrar hela tiden även när den är kall,det ska den inte göra va'......

AC:n fungerar ej,tom på kyl medel,ac:n styr väl också kylfläkten när den

är på när den funkar.....kanske någon har byglat någon kabelstump......

Det blir ju så här när man köper billiga bilar,massa små fel överallt.....

Link to comment
Share on other sites

Kontrollera att du får c:a 5 volt fram till sensorn för kylvattnet. Är det ok, kontrollera då Ohmtalet för sensorn. När motorn är kall c:a 13- 18 C (enligt boken) skall ohmtalet vara mellan 58,75 - 40,5 ohms. Vid varm motor 82-105 C bör det ligga mellan 3,6 och 1,84 ohm. Det går att demontera sensorn och lägga den i kokande vatten, om det blir lättare.

Själv ägare till en -94 cab GT 

Link to comment
Share on other sites

Gissar att du frågar om vilken sensor från kylvattnet som går till mätare respektive Motor kontroll modul.

Givare med 1 uttag, ser ut som en liten pinnbult i mitten när kabeln tagits bort. Den går till mätare.

Givare som är 2 polig går till motor kontroll modul.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen......

Ohm mätte sensorn....och den var som en öppen krets , då hade jag multimetern på 200 ohm skalan....

Satt tillbaka kontakten startade , när motorn varit igång 30 sek så startade fläkten på halv fart , 

när jag tog bort kontakten gick fläkten på full fart.......

Då måste det alltså vara fel på sensorn om den ska vara låg ohmig.......

Link to comment
Share on other sites

Du måste läsa rätt k ohm = kilo ohm = 1000 ohm.

Alla värderna är i k ohm,  100 C = 2000 ohm, 20 C = 37300 ohm.

Om allt funkar som det ska och man sätter på air condition, då ska fläkten alltid gå på halvfart.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja,jag såg det sen.....då är nog sensorn hel eftersom när jag tog bort kabeln så blev det

full fart på fläkten,så den går hela tiden på halv fart.....Vart sitter själva relä paketet till fläkten...?

Link to comment
Share on other sites

Tog bort denna plåtburk,borrade bort nitarna....såg lite komponenter och 4 reläer varav jag lödde 

bort dom och kollade att dom var hela och de var dom,lödde tillbaka dessa,mätte lite på trissorna,

kondingar och dioder....allt var korrekt = inget fel på denna.

Märkte sen att fläkten startar på halvfart även på mix och defroster om man vrider på klimat vredet.

Men fläkten startar inte på vent eller floor,då går den nog igång när tempen blir för mycket,har inte provat

det än......men hoppas.....då är det ju inget fel.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att mix och defroster så ska AC gå igång.

Faktum är att AC brukar normalt vara igång till 0 eller några minusgrader (ute temp) för att torka luften i bilen.

Kolla om även AC har start signal i dessa lägen.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer med kylfläkten. Startade upp min -94 GT, den står för övrigt i varmgarage. Vid vredet ställt på  0, Vent eller Floor står kylfläkten still. Vid de resterande lägena går kylfläkten igång.

Skrev fel tidigare angående ohmtalen. Det skulle förstås vara Kohm.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...