January 27, 20187 yr comment_159859 Kylfläkten snurrar hela tiden även när den är kall,det ska den inte göra va'...... AC:n fungerar ej,tom på kyl medel,ac:n styr väl också kylfläkten när den är på när den funkar.....kanske någon har byglat någon kabelstump...... Det blir ju så här när man köper billiga bilar,massa små fel överallt.....
February 5, 20187 yr comment_159986 Kontrollera att du får c:a 5 volt fram till sensorn för kylvattnet. Är det ok, kontrollera då Ohmtalet för sensorn. När motorn är kall c:a 13- 18 C (enligt boken) skall ohmtalet vara mellan 58,75 - 40,5 ohms. Vid varm motor 82-105 C bör det ligga mellan 3,6 och 1,84 ohm. Det går att demontera sensorn och lägga den i kokande vatten, om det blir lättare. Själv ägare till en -94 cab GT
February 6, 20187 yr comment_159997 Gjorde en snabb google search. Här är schema för GT 1995 https://www.stangnet.com/mustang-forums/threads/95-gt-running-very-hot.727624/
February 7, 20187 yr Author comment_160003 Ok,tack så mycket....ska kolla upp detta, vilken sensor/givare är till mätaren resp. kylfläktsmodulen....
February 8, 20187 yr comment_160008 Gissar att du frågar om vilken sensor från kylvattnet som går till mätare respektive Motor kontroll modul. Givare med 1 uttag, ser ut som en liten pinnbult i mitten när kabeln tagits bort. Den går till mätare. Givare som är 2 polig går till motor kontroll modul.
February 8, 20187 yr comment_160010 Här är resistans kurva för givaren som går till motor modulen. http://www.explorerforum.com/forums/index.php?media/ford-engine-coolant-temperature-sensor-ect-resistance-chart.24365/
February 8, 20187 yr Author comment_160018 Hej igen...... Ohm mätte sensorn....och den var som en öppen krets , då hade jag multimetern på 200 ohm skalan.... Satt tillbaka kontakten startade , när motorn varit igång 30 sek så startade fläkten på halv fart , när jag tog bort kontakten gick fläkten på full fart....... Då måste det alltså vara fel på sensorn om den ska vara låg ohmig.......
February 8, 20187 yr comment_160021 Du måste läsa rätt k ohm = kilo ohm = 1000 ohm. Alla värderna är i k ohm, 100 C = 2000 ohm, 20 C = 37300 ohm. Om allt funkar som det ska och man sätter på air condition, då ska fläkten alltid gå på halvfart.
February 8, 20187 yr Author comment_160022 Ja,jag såg det sen.....då är nog sensorn hel eftersom när jag tog bort kabeln så blev det full fart på fläkten,så den går hela tiden på halv fart.....Vart sitter själva relä paketet till fläkten...?
February 9, 20187 yr comment_160023 En google sökning igen på CCRM https://sites.google.com/site/sn95mustangs/tech-info/94-95-ccrm
February 10, 20187 yr Author comment_160051 Tog bort denna plåtburk,borrade bort nitarna....såg lite komponenter och 4 reläer varav jag lödde bort dom och kollade att dom var hela och de var dom,lödde tillbaka dessa,mätte lite på trissorna, kondingar och dioder....allt var korrekt = inget fel på denna. Märkte sen att fläkten startar på halvfart även på mix och defroster om man vrider på klimat vredet. Men fläkten startar inte på vent eller floor,då går den nog igång när tempen blir för mycket,har inte provat det än......men hoppas.....då är det ju inget fel.
February 11, 20187 yr comment_160065 Har för mig att mix och defroster så ska AC gå igång. Faktum är att AC brukar normalt vara igång till 0 eller några minusgrader (ute temp) för att torka luften i bilen. Kolla om även AC har start signal i dessa lägen.
February 12, 20187 yr comment_160087 Det stämmer med kylfläkten. Startade upp min -94 GT, den står för övrigt i varmgarage. Vid vredet ställt på 0, Vent eller Floor står kylfläkten still. Vid de resterande lägena går kylfläkten igång. Skrev fel tidigare angående ohmtalen. Det skulle förstås vara Kohm.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.