Jump to content

Kickdown arm C4


Recommended Posts

Halloj!

Har bytt packboxen till växelväljaren och monterat upp ventilpaketet igen. 

Känns som kickdownen hamnat rätt. Den går lätt och fjädrar tillbaka. 

Alla växellägen hitttas  

När jag sen monterar kickdown-armen på utsidan och drar åt muttern så går armen mot ”röret” för växelväljaren så då blir den blir jättetrög, nästan stum. 

Ska den muttern sitta ganska löst eller har jag satt ihop det fel?

/Stefan 

Link to comment
Share on other sites

Glömde skriva att bilen är en 69:a men lådan är från 67. 

Känns som att axeln ska ut mer ur lådan. Jag får väl riva ner igen och kolla. 

/ Stefan 

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ja minns inte riktigt hur det ser ut,  det är nåt år sedan jag renoverade min c4.

Jag har verkstadshandboken på c4 så ja kan kolla ikväll och skicka dej bild om ja hittar nåt matnyttigt.

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 66musse said:

Hej. Ja minns inte riktigt hur det ser ut,  det är nåt år sedan jag renoverade min c4.

Jag har verkstadshandboken på c4 så ja kan kolla ikväll och skicka dej bild om ja hittar nåt matnyttigt.

/Mattias

Tackar det vore snällt. 

Rev ner ventilpaketet igen igår. Fysiskt omöjligt att få armen lägre ut iaf då den ligger dikt an mot växelväljaren. 

Monterade upp allt igen och funktionsmässigt känns det helt riktigt. 

Man tycker ju ändå att armen på utsidan borde vila mot nåt?

 

F04617FE-BB49-491B-8FD3-56FC92DBD9A8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

här har du några bilder på hur det monteras.

men ja undrar om det funkade bra innan du rev isär? Eller hade du ett fel redan då?

Och du har fått den inre kickdownarmen på rätt ställe mot ventilen?

skickar även med en bild på hur kickdownarmen ser ut med sitt speciella hål som ska passa på axeln.

76DA8FDB-FEF7-42E0-807C-734D2D3BE5C8.jpeg

F47F1AA1-FE5F-4DAB-9405-9399F5D1DA52.jpeg

69BF206E-E5BA-48FA-9CDD-56C72B4CE021.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tack för all hjälp. 

Kickdownen var inte installerad när jag köpte bilen. Bara armen på utsidan lådan och ingen förbindelse upp till förgasaren. 

Bilen är ett projekt och inte besiktad än så jag har inte kunnat köra den så mkt  

Nu när jag provstartat och kört lite ut och in ut ur garaget så upptäckte jag att den läckte ganska friskt vid växelväljaren.

Kickdown-armen gick ganska trögt innan också.

Håller på att montera vajer upp till fuggen så det blir en ny arm och den passar fint på axeln.

Känns bara som att klacken som armen ska vila mot hamnar för långt in.

Har ändå gjort enligt boken verkar det som. Ska kolla över grejerna ikväll igen.

/ Stefan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blir inte riktigt klok på detta. 

Hittade en tråd på ett amerikansk forum om en som haft samma problem. 

Enligt honom så finns det 2 olika längder på kickdown-axeln och växelväljaren-axeln och att det händer ibland att dom förväxlas. 

Han hans lösning var att slipa ner växelväljaren-axeln så att kickdown-axeln hamnar längre ut. 

 

1D35112C-CDC9-4CEE-8A8F-0EAAC661DD03.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på hur mycke du har att ta bort? Du flyttar ju den inre armens läge om du slipar av där. Om den gick trögt men gick att röra när du skruvade fast den helt så kanske det räcker att putsa på ytan på ”röret” med en plattfil ifall du har någon grad eller så där. Svårt att säga när man inte ser det i verkligheten.

ja var under och kände på min axel och jag har ett glapp ut och in på nån tiondel bara så det är inte mycket spel mellan armen och röret.

 

Link to comment
Share on other sites

Fylld på några liter olja igår bara för att kolla om det mot förmodan var tätt. 

Inre packboxen för växelväljaren är tät men det kryper igenom i yttre tätningen för  kickdownen. 

Får plocka ner igen och mäta hur mkt jag har att ta av. Har för mig det fanns ganska mkt iaf. 

Skiter det sig såg jag att cj ponny parts hade nya axlar för växelväljaren. 

Men man får nog ta det lite vackert så man inte tar av för mycket. 

Link to comment
Share on other sites

Hej. Hur går det för dej?

Ja kom att tänka på vad en kompis råkade ut för, när axeln sticker ut så ska du ju trä på en o-ring. Var noga så att den verkligen kommer runt axeln så den inte hamnar i kläm för då kommer armen kärva. Värt att tänka på iaf 😁

Link to comment
Share on other sites

Halloj!

Blev några timmar i garaget i lördags så jag slipade ner axeln och provade mig fram hela tiden.

Blev tvungen att slipa av lite på själva muttern för att det skulle bli rätt.

Glömde ta lite bilder men nu är allt monterat igen och lådan har stått med olja i sen i lördags kväll.

inte en droppe under bilen än och det ser torr ut vid kickdownen :)

Återstår väl bara att se om det håller tätt efter lite körning sen när vädret tillåter.

Passade på att justera banden också när jag ändå var där och kladdade.

Mvh Stefan 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...