Jump to content

2015 import, sekvenslyktor avaktiverade


RiktigaAndreas

Recommended Posts

Hej, jag har en 2015 som är importerad. Enligt bilens specifikation så är det sekventiella (?) blinkers. Vid import/registrering har det lagts in led-stripes i lyktorna för att blinka gult. Och det som annars blinkar rött i steg, är avaktiverat. Vet någon om det är någon sak som bara behöver programmeras? Jag har kollat på kablarna men ser inget som verkar bortkopplat.

Har sett att det finns något tillbehör för att skapa sådant blink, är det möjligen så som det sitter på original också och att man tagit bort detta rent fysiskt vid importen/registreringen och det räcker med att skaffa sådana istället?

Jag hade förhoppningen att man skulle kunna ha en snabb omkopplingsmöjlighet. Sedan har jag prioriterat att använda bilen på sommaren, än att forska kring detta. Men nu tänkte jag att jag skulle ta tag i det.

 

Link to comment
Share on other sites

Rent tekniskt vet jag tyvärr inte. Jag tänkte ge mig på det förra året och tänkte att dom "har väl" petat in en LED-list i lyktan och anslutit den till blinkerssignal och kopplat bort ordinarie tråd. Men så lätt var det inte. Jag demonterade en lykta och det ser bara ut som dom borrat ett litet hål och stoppat in listen och sedan anslutit en extrakabel in i stammen. Och tätat hålet.

Jag frågade en bilverkstad och han trodde att det kunde vara så att dom har programmerat om nåt bara i "datorn". Så jag vet tyvärr inte hur dom gjort ombyggnaden.

 

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, RiktigaAndreas said:

När jag tänker efter så har jag inte ens försökt o fimpa den nya tråden. Finns det ombyggnader som är så simpla att om jag kapar denna nya tråd, så fungerar ordinarie blinksekvens och LED:ar igen?

nej; det tror jag inte! Har du ngn bild? så blir det lättare för oss andra att hjälpa dig

Link to comment
Share on other sites

Jag får ordna det i veckan. Jag har letat runt men inser att jag inte tagit någon. Minns jag rätt så var det bara en ensam gul ledare som kom  ut ur tätmassa och är ansluten till bef. kabelstam.

Övrigt som är modifierat är bara, vad jag vet, att det sitter sidoblinkers på framskärmarna. Sen vet jag inte om det är tillbehör eller eftermonterat för EU-krav, att det är strålkastarrengöring. I övrigt ska allt vara original. Fjärrstart, framlyktor, sidospeglar osv.

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla det så fort jag får tid att åka till bilen igen.  Är det vanligt att det ligger pålagt något nytt där? Eller tänkte du om någon av dessa går dit? För det ser ut som dom går in i kabelstammen och den är intakt. Den vita försvinner in i härvan, men jag inbillar mig att det sitter någon skarvhylsa på den röda. Eller om det är någon krympslang bara. Så därför är jag osäker på om den ligger skarvad färgrätt i stammen, om det nu ÄR en skarv precis där stammen delar upp sig i två mindre. En till varje lykta.

Är dom här bilarna förberedda för drag? Så det kan vara att dom gått på blinksignal för släpvagnskontakt? Och det kanske är som någon sagt, att det kan vara borttaget rent datormässigt. Känns som det isf. vore lättare att bara fimpa + till originalblinkers. Men det kanske skapar felkoder istället.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Stort tack för tipset =)  Lossade inredningen idag och hittade en icke standardpryl monterad.

Och som tur var står info på den så jag har hittat inkopplingsmanual till den =D =D

Nu ska jag bara rita upp ett schema på antingen reläer eller optokopplare så att man istället för manuell omkoppling/omtrådning kan växla mellan USA och EU-style.

Har inte hittat att denna enhet har något tillbehör för detta, så det får väl bli någon egen lösning antar jag.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...