Jump to content

Recommended Posts

ford mustang 1965.

alltså, länkaget från gaspedalen till växellådan (C4) i original växlar alltså ner till 2an då man ger plattan,

rent fysiskt drar det i växelspaken till läge 2?

var jänkarna lata på den tiden och inte kunde/villa växla ner manuellt genom att dra i spaken vid omkörning?

inte värre än en bil med manuell växellåda?

eller finns det andra aspekter?

funderar på att inte installera länkaget?

 

Lådan växlar ner olika beroende på hastighet.
Ska givetvis växla ner till 1an i låg hastighet och WOT

Att växla ner manuellt är samma sak.
Lådan tillåter dig inte växla ner annorlunda än vad den skulle göra automatiskt. Den mekaniska hjärnan i lådan bestämmer när växlarna ska gå in...Så är det på alla bilar.
Enda skillnaden manuellt kontra automat är att oljetrycket varierar i auto läge medans det är konstant i manuellt

Kickdown reglaget skall alltid vara monterat för det har fler funktioner.
Använder du inte det så får lådan inte signal att ge fullt oljetryck till lameller och du förkortar därmed livstiden.

Amerikanarna var vaken lata eller korkade för det som monterades på har ett syfte.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...