Jump to content

Recommended Posts

Hej,

ngn som vet om det finns ngt sätt att montera en termostatkoppling till fläkten på en motor som inte haft det tidigare.

Kopplingen tar så stor plats att fläkten tar i kylaren, vilket är bästa sättet att gå till väga, flytta fram kylaren eller.....

Hur såg de originalmonterade lösningarna ut, hade dom en annan sorts vattenpump?

Hej.

Kollat i boken Restoration guide 64½-70,

inga fläktar med ( visco ) har spacer därför

att Viscon bygger för mycket på längden.

Ett bra allternativ är att montera Ford original

flex fan istället, eller elfläkt. :wink:

Vatten pumpen är i stort samma det fanns två

modeller till 260-302. :roll:

260-289 1965 Aluminium.

289-302-351W 1965-70 Gjutjärn.

Det som skiljer är nedre anslutning. :wink:

OK, jag har tittat i böckerna, men kan inte förstå annat än att det sitter en annan vattenpump eller kylare på de bilar som har viskokoppling.

Om jag sätter kopplingen direkt på remskivan som i sin tur sitter direkt på axeln på vattenpumpen så snuddar kopplingen i kylaren...

Någon som har en bild på en fungerade enhet?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...