Jump to content

Featured Replies

comment_161175

Plötsligt började motorn att gå orent, typ "fyrtaktar" - för att tala mopedspråk- på låga varv.
Dessutom gick den ner i varv på tomgång för att sedan "nysa" igenom förgasaren (alltså inte de sedvanliga höga förgasarsmällarna som kan förekomma) varpå motorn dör helt. Blir sedan lite svårstartad och kan nysa igen och dö. Startar dock och går med samma orena gång. Går lite bättre på högre varv >3.000rpm men utan det riktiga klippet. Sitter Edelbrock 1405 (600cfm) , har portade alu-toppar, Summit Racing insug, Comp Cam rullkam, Hooker headers samt Pertronix modul i originalfördelare. Tändstift nyss bytta. De tändstift jag tog ur tydde på en mager blandning och var definitivt inte svarta/sotiga. Tändkablarna bytta. Batteriet är nytt för säsongen.

Har försökt eliminera att problemet ligger tändningen (har ställt om mellan låg- , hög- och tillbaka igen) och antar att problemet finns i bränsletillförsel (även kört med olika reningsmedel i bensinen för att rensa ledningar, munstycken mm) . Förgasaren justerad mellan fetare och magrare blandning och tillbaka igen.  Misstänker i brist på annat att felet sitter i förgasare (typ fel i lågfartsmunstycken då den går något bättre på fullgas och högre varv när de större portarna matar)  .

Har även fått tips om att felställd ventiljustering skulle kunna ligga bakom beteendet/felfunktionen.

Har du något tips eller erfarenhet tas detta gärna emot.

Mvh

Claes H

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...