Björnen1 May 2, 2018 Report May 2, 2018 Hej! har letat på Google efter vad min motor skall ha för kompression utan vidare framgång... Finns det någon vänlig Ford kompis som sitter på denna information? motor: 351w marine -74 Citera
Per Berglund May 2, 2018 Report May 2, 2018 Det beror på vilka toppar som är monterade samt vilken typ av kolv. Är det en marin motor så är det nog svårt få fram data då de säkerligen inte hamnade under samma typ av regler för utsläpp som för bilar. Enda sättet är att lyfta på toppen och kolla kolvarnas cc Topparna har ID märkning och lätta finna men hjälper dig inte få ut total komp utan veta typ av kolv. Bäst att helt enkelt kolla och räkna ut allt Vore det en bil från 1974 så var komp förhållandet generande dåligt! Citera
Björnen1 May 2, 2018 Author Report May 2, 2018 Förstår nu att det varken är svart eller vitt med dessa marin motorer Tanken med detta, är att utföra ett komptest.För att när den inhandlades så skulle det sitta smidda grejer i. Då tänkte jag att det borde synas på komptest, om jag nu vet vad det skall vara original. kan tillägga att komptestet visade ca 120 psi. Citera
Ingemar Lindskog May 3, 2018 Report May 3, 2018 För att inte veckla in mig i allt för komplicerade förklaringar..... Använd kompressionsverktyget för att jämföra tryckförhållandet MELLAN cylindrarna. D.v.s. det enskilda kompressionsvärdet, per cylinder, som verktyget visar är mindre viktigt än balansen mellan cylindrarna. Det enskilda trycket är beroende på en hel hög med faktorer. Visar alla cylindrarna ungefär samma värde är alla lika bra (eller dåliga). Om t.e.x. en, eller fler, cylinder/cylindrar avviker med exempelvis halva trycket eller mer kan man börja fundera men det är inget som säger att motorn är "kass/slut och finito". Kompressionsverktyget är mer ett hjälpmedel om man misstänker att något är fel. 120 psi kan vara ett bra värde att utgå ifrån på en motor med hyfsat snäll kamaxel. Jag förutsätter att du gör komptestet med alla tändstiften ur och kör på startmotorn? (jag har hört om andra skräckexempel) Och nej, man kan inte se på ett komptest om det är smidda grejer i motorn. Med den precisionen man hade -74, och speciellt på amerikanska motorer, kan man förvänta sig vad som helst. Blev detta begripligt? Citera
Björnen1 May 3, 2018 Author Report May 3, 2018 Tack! jag utförde testet så här: full gas, alla stift ute, tändspole bortkopplad, och fick då en spridning på 16 psi men medel ca 120psi. tack för förtydligandet . Citera
Per Berglund May 3, 2018 Report May 3, 2018 120psi talar bara om att den är någorlunda frisk Båtmotorer ska man generellt undvika! Ofta en hel del problem, slitna, rost och speciallösningar Kan ej ritkigt båtmotorernas innehåll men bilmotorer är bättre val alla dar i veckan i detta fall Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.