72Jönsson May 7, 2018 Report May 7, 2018 Vilken typ av termostat kör ni andra Cleveland ägare? Jag kör med vad jag tror vara en felaktig 180 degree som ofta säljs men som egentligen är en Windsor typ. Finns original att köpa fortfarande, eller liknande? Vill uppgradera kylsystemet och skaffa en alu kylare och en bättre pump, någon som har bra tips på märke? Magnus Citera
Per Berglund May 8, 2018 Report May 8, 2018 Byt till en Cleveland termostat det är inget speciellt... Kolla med Hansen Racing eller Dahlhems Som sagt inget märkvärdigt Varför vill du ha en större vattenpump? Jag har en maskin på 500hk/700Nm och kör med en original pump. Race pumpar har oftast kortare livstid och påfrestar bara drivsystemet i onödan Kylaren är oftast det som är problemet alternativt att man kör utan fläktkåpa. Kör du utan fläktkåpa så gör i princip fläkten ingen nytta alls utan bara vispar runt luften. En alukylare är väll bra men original har gått bra även i Texas heta öknar för 50år sedan så inget nödvändigt egentligen De flesta som köper en alukylare gör felet att man köper en billigare "race" kylare. Dom har väldigt kort livstid och går lätt sönder i brukskörning..... I race samanhang är den totala tiden de påfrestas väldigt kort. Köper du en alukylare köp kvalitet! Fläktkåpa är föresten lika viktigt på alukylare så kör du utan även där är effekten ännu sämre än original Citera
72Jönsson May 8, 2018 Author Report May 8, 2018 Jag kör med en stor Spal elfläkt och därmed är min kåpa borttagen. Tror att min kylare behöver en rensning. Jag var mest brydd gällande termostaten eftersom jag vet att det skall vara en speciell typ som tätar mot restriktorbrickan. Jag har beställt denna termostat av Hansen för ett par år sedan men den liknar inte alls den som visas om man söker på "Cleveland Thermostat" på nätet. Citera
RobbeStockholm May 8, 2018 Report May 8, 2018 (redigerad) Hej den rätta termostaten brukar vara Robert Shaws finns på Ebay och här https://www.flowkoolerwaterpumps.com/store/Thermostats/c22/index.html Finns högflödes termostat till högflödespump. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund May 8, 2018 Report May 8, 2018 8 hours ago, 72Jönsson said: Jag kör med en stor Spal elfläkt och därmed är min kåpa borttagen. Tror att min kylare behöver en rensning. Jag var mest brydd gällande termostaten eftersom jag vet att det skall vara en speciell typ som tätar mot restriktorbrickan. Jag har beställt denna termostat av Hansen för ett par år sedan men den liknar inte alls den som visas om man söker på "Cleveland Thermostat" på nätet. Spal fläkt funkar klockrent (bara den är stor nog) den har jag själv. Ska du ta hem från Summit har de bra urval på både termostat och kylare Termostater Kylar exempel En sak jag själv inte testat men är perfekt i samband med aluminium kylare är "Evans" kylmedel. Den angriper inte alls aluminum överhuvudtaget plus att det inte blir nått tryck alls i systemet Citera
Recommended Posts