Glottis May 14, 2018 Report May 14, 2018 Har en c4 låda i min Mustang II som växlar lite tveksamt mellan 2 och D Symptom: * Om jag spärrar lådan på 2an så växlar den kanon fint mellan 1 och 2. * I läge D så tvekar den mellan 2an och 3an. * gasar jag ordentligt så varvar motorn upp en 5-600 varv när den mellan 2 och 3, nått som kallas för "c4 2- 3 flair" om man läser på amerikanska sidor. * Om jag manuellt växlar så tvekar den fortfarande mellan 2 och D Det jag har gjort: * bytt olja och filter i lådan ej i turbinen utan bara det som rinner ur tråget. Biltema typ F hälldes i (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-typ-G-2000022984/) den lilla fjädern bakom filtret sattes tillbaka. oljan såg bra ut och inga stora metallbitar i tråget. * Ny vakuum modulator, * båda banden spända enligt spec på verkstad. * Har mätt vakuumet och det ser helt ok ut. * Har provat med både lite mindre och lite mer olja i lådan, det är ett eftermarknads tråg som sitter där så jag vet inte om markeringarna på stickan är relevanta. Det är inget extra djupt tråg utan bara ett med plugg. Efter detta så funkar den lite bättre men inte helt ok. Funderingar: * Har kikat på lite bilder och trådar i efterhand på nätet och det verkar som att det ska sitta som en "kolv" på den fjädern under filtret, jag minns inte någon kolv utan bara en fjäder. Kan kolven sitta kvar i "loppet" eller kan det vara så att kolven saknas helt? vart köper man en ny "kolv"? * Kan det vara ide att göra några täta oljebyten för att "skölja ur" lite? Citera
Per Berglund May 15, 2018 Report May 15, 2018 Flare up 2-3 är vanligt symtom och blir värre med slitaget. Högväxel lamellerna kan börjat tappa greppet och troligen brända ...lukta på oljan! Du kan minska sliret det med att inte gå efter verkstadshandboken gällande bandspänning....När du backar justerskruven så backa bara 1.5varv istället för 1.75varv Då ger du lådan mindre tid att köra utan växel Gällande "kolven" eller en ventil som det är ska sitta tryckt upp mot ventilhuset.....Köpa ny går nog inte....Gör en egen kolv av en rundstång.....Gäller att den är helt plan mot ventilsidan....Helst ska kolven se ut som en kopp...Själva koppen är den yta som ska täta Troligen behöver lådan en renovering så ingen ide byta olja om igen. Kan även bara vara beläggningar som spökar så kör mer med lådan så den får gymnastik...Har du tur så kan det ordna sig själv Även servot på C4 kan ha "stelnat" till och tappat stinget vilket ger sådana här symtom....Servot har gummi O-ringar som med åren stelnar eller packas igen med en massa beläggning. Servot går byta O-ringar med lådan på plats....Kanske inte på MII då den är totalt annorlunda än andra Mussar Har nog en hel hög O-ringar ifall du orkar kladda. Har även ett snabbare/starkare H-servo........Din är säkert ett klenare A servo eller värsta fall B servo eller helt omärkt Oljenivån ska helst inte gå över läppen på tråget...Lätt att kolla även med lådan i.....För hög nivå och nivån når de roterande delarna så är det rätt snabbt kört Finns flera andra symtom gällade lådans problem du beskriver så inget är självskrivet Citera
Glottis May 15, 2018 Author Report May 15, 2018 Som alltid kommer utförliga och bra svar från dig Per! uppskattas Oljan luktar som den ska, får ta och köra lite mer denna sommar så den får lite motion, för när jag tänker efter har den inte gått så många mil de senaste åren. Hur ser man vilket servo som sitter i? går det att byta utan att lyfta ner lådan? Vad kan man räkna med att en renovering kostar? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.