Jump to content

H-pipe Heartthrob Cut and Clamp Resonator Delete


Recommended Posts

Jag monterade för några veckor sedan en H pipa, och tog bort den så kallade resonatorn  på min 2016 GT med automat.

Resultat: Ljud styrkan blev lite högre, särskilt vid körning med kall motor. Tonen blev avgjort mer dov, i mitt tycke som en muskelbil skall låta. Vissa basresonanser finns, (på engelska kallad drone), men inte något jag stör mig på. Ingen kännbar ökning av effekten, möjligen lite mer kraft på låga varv, men osäkert. Kan vara önsketänkande. Ljudet på höga varv ungefär som tidigare. Bilen drar sås som tidigare, dvs 1.2 - 1.3 liter per mil.

Pris: Köpte på American muscle, skickade till hotellet jag bodde på under tjänste resa till USA, tog lagligt genom tullen. Ca 1400 SEK plus montering 800 SEK (Svenska avgasrör i Bredäng).

Sum-up: Konstigt att inte FORD byggde bilen med en H-pipa från början, mullret när man smygkör blir så gott.

 

Martin

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avgasljudet är en av anledningarna att vi köpte en ny 2018 istället för en begagnad 16-17. Det är en jäkla skillnad och nu låter den som det anstår en amerikanare.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, WoberT said:

Avgasljudet är en av anledningarna att vi köpte en ny 2018 istället för en begagnad 16-17. Det är en jäkla skillnad och nu låter den som det anstår en amerikanare.

Fast den biten är en av de enklaste sakerna att åtgärda på en 15-17.

Men håller med att 15-17 låter alldeles för tamt. Jag skall installera en H-pipa på min 18. Det som är att jag gillar inte när det låter mer än vad det går....

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är obegripligt att Ford levererade ett så diskret originalsystem 2015-17. När jag gick min bil på våren 2016, hade det varit svårt hitta rätt ljud på youtube (och att hitta några levande exempel i Sverige var inte lätt), så jag gick medelvägen när jag skaffade Borlas Stinger S-Type Axle Back (säljs även som Ford Racing by Borla) till min GT -16. Vilken skillnad mot original, speciellt när man gasar på lite! 

Dock märkte jag efter ett tag att man började veva ner rutorna för att höra ännu mer... 

Så nästa steg blev en "resonator delete" och istället åkte Steeda's H-pipa på plats. Nu blev det liv i luckan!

Kanske lite väl mycket vid kallstarter... Men vid körning är ljudet numera halva njutningen, iaf för oss inne i bilen... 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...