Jump to content

Edelbrock 2122 använd eller släng?


xstang

Recommended Posts

Jag köpte en begagnad Edelbrock 2122 via mustangforum för att använda i en 289 renovering. Den var väldigt lite medkörd då förra ägaren uppdaterat till en vassare kam.

Allt såg bra ut, lyftarna var märkta in/ut och cylindernummer var dom hade suttit. Jag satte i kammen och lät lyftarna ligga kvar i sina märkta påsar tills nu då jag skall montera vipparmarna,

Så, nu då jag satte lyftarna på bordet och la en linjal över dom så märkte jag att det fanns skillnader i längden på dom(max. -0,28mm).

Då blev jag aningen orolig och beslöt att mäta lyftet på kammen med klocka. Dom flesta cylindrarna är ok men några få är nötta. Cylinder 2 är -0,5mm från spec. och cylinder 8 är -0,75mm från spec.

Jag mätte bara avgassidan då insugslyftarna ändå är relativt ok.

Så till min fråga, vad är acceptabelt?? 0,5 - 0,75mm nötta kammar låter väldigt mycket. Är det bara att slänga och köpa ny eller vågar man bulta ihop motorn och köra?

/Leif 

IMG_1227.JPG

IMG_1229.JPG

IMG_1230.JPG

Link to comment
Share on other sites

Höjden på lyftarna är rätt oväsentlig den har inte så mycket med slutlig höjd.
Stötstången vilar ju på den lilla kolven inuti lyftaren som sedan oljetrycket håller till rätt höjd.
 

Däremot är kamaxeln betydligt mer oroande och 0.5mm är mycket slitage!
Det betyder att ventilen lyfts 0,5x 1,6= 0,8mm mindre än alla andra så den cylinder kommer ha ett annat cylindertryck.
Dessutom med dagens olja så kan tidigare ägare missat de viktiga tillsatserna i oljan man numera måste tillsätta själv.
Så kamaxeln kanske redan börjat att "tugga" snett och då kan slitaget gå supersnabbt!

Vore jag dig skulle jag kasta rubbet!!!  Det är trots allt nästan den viktigaste funktionen i hela motorn som bestämmer slutresultatet.
Det värsta som finns är att gå och fundera på om det kommer funka eller inte!
Köp nytt och köp kvalitet!

Edelbrock är lite av IKEA men funkar OK! Jag har själv sett att de kör lite grova toleranser och gör inte de där små extra maskinarbeten som bättre fabrikat gör.

COMP, Lunati och Howard har vad du behöver

Link to comment
Share on other sites

Jo det blir nog att beställa ny kam och byta.

Då är den gyllene frågan vilken kam man skall välja??

Motorn är en standard 289 med 302 vev och stakar. Topparna är D0OE 351W med standard ventiler och Trickflow TFS-16839-16 fjädrar och COMPs stålvippor med rulle för ventilen. Standard converter.

Link to comment
Share on other sites

Tämligen original alltså och troligen rätt låg bakaxelutväxling?

Då gäller det välja något som bygger kraft direkt.
Och eftersom du har originaltoppar som har rätt dåligt flöde på avgassidan speciellt så är en kamaxel med splittad duration bäst...Alltså en kam med lite mer duration på avgassidan.

Skulle även då välja en kam med 112grader separation
Med 112 får motorn lite bredare effektkurva vilket jag tycker 302 behöver i brist på kubik.
Väldigt bra tomgång och inga problem med vakuum till bromsarna

Här ett tips från Lunati

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2514&gid=338

Den har 351W tändföljd men det spelar ingen roll...Rätt vanligt har själv kört liknande kamaxel på 302

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kollat bakaxelutväxlingen men antar att den är original dvs, 2,80.

Kanalerna i topparna är lite "polerade" och förhöjningen på avgassidan borttagen.

Glömde nämna att jag har weiand stealth insug och kommer att sätta på nån 600cfm förgasare. Söker nån begagnad holley.

Jag tänkte faktiskt på den Lunati kammen, den finns också med 289 tändföljd.

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2511&gid=338

 

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte googla på orsaken till Fords byte av tändföljd. Tror knappast orsaken enbart ligger i påfrestningen av främre lager. Motorns interna krafter och moment (1. & 2. ordningen) inverkas av flera faktorer såsom vevstjärna, V-vinkel, tändföljd, etc. Kanske för att spara några $ och kilon på blockgjutet så gjorde man ändringen...

Jag märkte att 351W kammen är $50 billigare av nån konstig anledning så lika bra att skaffa den och ändra tändföljden.  

Har COMP nån motsvarande?

Link to comment
Share on other sites

Nej det är inte enbart vikt utan motorn går en gnutta effektivare över lag

Ford ökade samtidigt balansvikterna så jag kan tänka mig det ökar påfrestningar
Titta på tändföljden.
302 tänder båda främre cylindrar 1 , 5 nästan samtidigt
351 sprider det på 1 , 3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...