Alin92 July 18, 2018 Report July 18, 2018 Hej jag är ny både i det här forumet och som Mustangägare. Det var decennier sedan jag mekade så det är med skräckblandad förtjusning. Jag hittade helt enkelt en 68 Ht jag inte kunde säga nej till. Nu till mina problem. Det är många men inget jag kan ta senare och hålla på med, väghållning etc, men Olja i C4:an. Det är en låda från en Mercery 78, så det är säkert någon av C4:as offsprings. jag har rätt sticka och rätt Olja (f Gulf) men jag tycker det är så himla svårt att läsa av stickan. Det är som tre hål, två här varandra och ett ett par cm upp. jag förstår att det borde vara däremellan, men ser fan inte, jo ibland, men jag är så skumöga numer. Är det någon här på forumet som har någon form av trix i frågan. Sen tror jag att den trycker olja,,,,ibland. Ibland är det lite blött under och ibland inte. Det började med att jag märkte att drive och Back inte hugg i som de skulle för en vecka sedan, då fyllde jag olja, det blev nog en Liter, problemet borta. Eller rättare det började med att det var vått under bilen i flera dagar och sen plötsligt inte och sen ingen D och ingen R. Olja gjorde susen, funkar perfekt och våtår, vilket innebär att jag fuller på någon dc då och då och försöker läsa stickan, då motorn går och i D, ja! men det är så himla svårt att se. Jag känner mig osäker. Det jag läst på forumet var att förlust av växlar med lite olja var vanligt med kalla system, men i dag skedde det för mig då motorn var varm, jättevarm... För det är nästa problem jag måste ha dit en fläktkåpa för att få lite ordning på kylningen. det går inte alltid att ligga i 70-90 på Landsväg. Men som sagt Olja - Nivå - C4 - 1978, samt ett ev läckage framför turbin, mellan motor och låda Hjälp med nivå-kontroll!? Petter (Alin 92? Citera
Per Berglund July 18, 2018 Report July 18, 2018 Nivåkontroll. Om du tänker dig ytan där tråget bultas mot så ska nivån på oljan ligga ca 15mm högre upp när bilen står på tomgång och oljan är varm. Helst inte mycket högre än så! Gör ett märke på utsidan av lådan där du vill ha tänkt nivå och mät från oljeröret topp till märket....Det måttet är sedan bara kolla mot stickan. Detta gäller C4 med typ av sticka som går in i växelådskroppen (Case filled) Ett tricks är att slipa stickan lätt så blir det lättare läsa av. Läckage Supervanligt att olja trycks ut från lådans oljepump framtill. När det är mycket olja vill det gärna börja läcka här. När motorn slås av börja turbinen sakta tömma ur sig in i lådan och nivån stiger då till packbox som då börja r läcka HAr du låg nivå så når den ej dit Finns ingen genväg utan bara lyfta ur och slå in en ny packbox....OBS Låda + turbin skall lyftas ut tillsammans!!! Att dessa lådor kan ha ett eget liv kan ofta bero på att de körs för lite. Ventiler i lådan börjar kärva....Finns oljetillsats som rengör och det kan göra underverk! Annars bör ett totalt oljebyte göras för rätt funktion Det vill säga att du bör även tömma oljan från turbinens oljeplugg samtidigt som du även tömmer hela lådan. Totalt 9 liter ca En tillsats som denna kan vara värt ett test i senare skede Citera
Irocman July 24, 2018 Report July 24, 2018 Oljenivå avläses med bil parkerad plant på tomgång med växelförare i läge P. EJ i läge D Citera
Alin92 August 7, 2018 Author Report August 7, 2018 Superbra info, jag får(såtillvida jag får ordning på min tändning/soppa etc) fortsätta köra med ATF-F oljan i högsta hugg, sen lyfter jag ut lådan till vintern. Tack Per och ni andra Citera
Recommended Posts