Jump to content

Bussning bak


Getaway sthlm

Recommended Posts

Behöver hjälp från er kunniga.

Håller som bäst på att byta bussningar i bladfjädrarna bak på min -66 HT. Jag har borrat ur den gamla gummibussningen och när jag nu ska sätta in den nya polyurethan-bussningen så vill det sig inte. Efter 35 svordomar och 2 blåmärken så konstaterar jag att ena hålet i bladfjädern (den mot kupén) är smått ovalt. Det sitter en hylsa kvar i fjädern och mellan den och fjädern har det bildats rost som gör hålet ovalt. Alla andra bussningar och hål har varit lätta att byta på.

Min fråga: ska hylsan sitta där eller skall man ta bort den?

Jag har en misstanke om att den skall vara där men med rosten som gör hela hålet ovalt så är det mission impossible. Någon som har erfarenhet av detta?

 

IMG_0475.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte bytt på så gamla bilar.

Har hållt på med FOX.

Många gånger är det svårt att få i polyuretane bussningarna, då de ska sitta tajt.

Har då använt press eller så kan man använda bult, mutter och brickor. Man måste smörja ordentligt både på bussningen och på hylsan i fjädern.

Link to comment
Share on other sites

Ruttnade och sågade bort hylsan. Det small till och fjädern drog ihop sig. Efter en polering med stålborste så passade den nya bussningen perfekt och sidan är nu helt monterad. Efter en kort provkörning så har ett irriterande ”knirk” försvunnit och rent objektivt känns fjädringen mer tajt. Tog bara 1 1/2 dag att göra *suck*. Nu till andra sida Men man lär sig....

 

Någon som vet hur originalbussningarna var märkta? Såg något med ”Harris” på de gamla bussningarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...