Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_162992

Jag vet att frågan ofta är här på forumet och snurrar och just därför vill jag reda ut lite, så jag hamnar rätt.  Ursprunget är att min motor en 2894v från en falcon Futura 68 som nu sitter i en HT68 är lite orolig på tomgången, samt svårartad, varm.  jag har jobbat med tändningen och skall jobba med förgasaren.  har uteslutit ånglås åskvidare.  Nu skall jag, vill jag kolla vehusvent och ser så många varianter.

jag har bak på passagerarsidans ventilkåpa en ventil och en slang, som är dragen upp till luftfiltret till min Holly390.  På förarsidans ventilkåpa är locket(fram) bara ett stängt plåtlock.  I min värld känns det lite för slutet. Borde det inte där vara en ventillock??

Petter

comment_163019

Sug i locket från undersida så märker du om det är ventilerat.
Är det tätt får du byta ut det till ett lock med filter alternativt lock med slang till luftburk

Bakre passagerar slang ska du koppla in in i förgasarens större nippel i bakkant om du har en Edelbrock eller Holley.
Den slangen ska suga i sig ordentligt med vevhusångor och det ska sitta en PCV ventil i ventilkåpan

• Author
comment_163028

Som det är nu, och tack för svaren både Per & kalaspuffar, har jag på passagerarsidan en ventil längst bak på kåpan som med en relativt tjock slag är dragen till undersidan på den runda luftburken till Holly:n.  På förarkåpan har jag bara ett väldigt tunt plåtlock, ser liksom original ut, i varje fall från tiden, dvs 68.  Ingen annan vehus koppling har jag som jag kan se och den har varit så då jag köpte och tydligen flera år innan dess, men det känns som plåtlocket borde få pension och i dess ställe får det bli ett ventilerat lock, med backventil., men jag tror jag behåller lösningen på passagerarsidan..  Vad tror ni