August 12, 20187 yr comment_162992 Jag vet att frågan ofta är här på forumet och snurrar och just därför vill jag reda ut lite, så jag hamnar rätt. Ursprunget är att min motor en 2894v från en falcon Futura 68 som nu sitter i en HT68 är lite orolig på tomgången, samt svårartad, varm. jag har jobbat med tändningen och skall jobba med förgasaren. har uteslutit ånglås åskvidare. Nu skall jag, vill jag kolla vehusvent och ser så många varianter. jag har bak på passagerarsidans ventilkåpa en ventil och en slang, som är dragen upp till luftfiltret till min Holly390. På förarsidans ventilkåpa är locket(fram) bara ett stängt plåtlock. I min värld känns det lite för slutet. Borde det inte där vara en ventillock?? Petter
August 13, 20187 yr comment_163019 Sug i locket från undersida så märker du om det är ventilerat. Är det tätt får du byta ut det till ett lock med filter alternativt lock med slang till luftburk Bakre passagerar slang ska du koppla in in i förgasarens större nippel i bakkant om du har en Edelbrock eller Holley. Den slangen ska suga i sig ordentligt med vevhusångor och det ska sitta en PCV ventil i ventilkåpan
August 13, 20187 yr Author comment_163028 Som det är nu, och tack för svaren både Per & kalaspuffar, har jag på passagerarsidan en ventil längst bak på kåpan som med en relativt tjock slag är dragen till undersidan på den runda luftburken till Holly:n. På förarkåpan har jag bara ett väldigt tunt plåtlock, ser liksom original ut, i varje fall från tiden, dvs 68. Ingen annan vehus koppling har jag som jag kan se och den har varit så då jag köpte och tydligen flera år innan dess, men det känns som plåtlocket borde få pension och i dess ställe får det bli ett ventilerat lock, med backventil., men jag tror jag behåller lösningen på passagerarsidan.. Vad tror ni
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.