Jump to content

3-vxl manuell skorrar, mest i tvåans vxl


Recommended Posts

Stor skillnad i pris och funktion mellan hydraulisk koppling kontra kabel kopling!

En grej jag kom på gällande växellåda

Köper du en standard T5 WC som annonsen ovan så finns risken att du måste kapa upp hålet för växelspaken

Köper du en låda från MDL så är växelförarens placering anpassad exakt för hålet där reglaget kommer upp

 

Här ser du på min låda hur exakt spaken kommer upp i originalhålet

1321642804_Screendump_21572018-08-15.thumb.jpg.2f3a0c839495814aabd17ee5523fbf91.jpg

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, Per Berglund said:

Stor skillnad i pris och funktion mellan hydraulisk koppling kontra kabel kopling!

En grej jag kom på gällande växellåda

Köper du en standard T5 WC som annonsen ovan så finns risken att du måste kapa upp hålet för växelspaken

Köper du en låda från MDL så är växelförarens placering anpassad exakt för hålet där reglaget kommer upp

 

Här ser du på min låda hur exakt spaken kommer upp i originalhålet

1321642804_Screendump_21572018-08-15.thumb.jpg.2f3a0c839495814aabd17ee5523fbf91.jpg

Kan så vara, bra tips! Men CJ har ju specifika kit för konvertering för Mustanger 64-73, har de annorlunda placering av växelspaken än MDL's varianter tro?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, west70 said:

Kan så vara, bra tips! Men CJ har ju specifika kit för konvertering för Mustanger 64-73, har de annorlunda placering av växelspaken än MDL's varianter tro?

Det får du fråga.
Om jag får gissa så köper de in Ford Racing T5 WC direkt utan att modifiera reglaget....Istället har dom kanske en kapinstruktion hur tunneln ska modifieras
 

Jag köpte mitt kitt på SST som gör snarlikt samma som MDL och anpassar exakt till bilmodell
SST har även modifierat känslan i fästet så växlarna känns mer fast....Det kanske MDL också gör men CJ gör inget sådant vad jag vet.
Fråga CJ direkt.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Per Berglund said:

Det får du fråga.
Om jag får gissa så köper de in Ford Racing T5 WC direkt utan att modifiera reglaget....Istället har dom kanske en kapinstruktion hur tunneln ska modifieras
 

Jag köpte mitt kitt på SST som gör snarlikt samma som MDL och anpassar exakt till bilmodell
SST har även modifierat känslan i fästet så växlarna känns mer fast....Det kanske MDL också gör men CJ gör inget sådant vad jag vet.
Fråga CJ direkt.

 

OK, ska be SSP om en quote också. Har en bra mek utanför Örebro som är expert på klassiska bilar, han får göra jobbet 👍

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, west70 said:

Fick en quote från SSP på komplett kit för Tremec TKO T-5 och hydraulisk koppling, strax under 50K-strecket inkl frakt + till och moms. Känns rätt ok!

TKO T5?

Jag antar du menar TKO 500 ?

TKO 500 är inte samma sak som T5
TKO 500 är robustare och mer hållbar låda.
Enda nackdelen med TKO lådan som jag har märkt är att den är "knackigare" att växla.  Det beror på dess robusta innehåll samt växelreglaget

T5 WC tål inte alls lika mycket kraft men är trevligare att växla
Det var därför jag hänvisa dig till MDL först som har T5 på sortimentet och jag tydde ditt inlägg som du sökte en bekväm låda med över växel enbart.

TKO är lättare att anpassa til bilen än vad T5 är
En av mina favoriter på You Tube är "Paul" som jag följer och han visar allt om dessa lådor

Här ser du hur T5 mekansimen fungerar och den är som sagt rätt fin och följsam men går inte modifiera

Har ställt in klippet att börja vid 11 minuter

 

 

Här ser du reglaget på TKO.
Mera gjutjärn och mer robust...Hört att ursprunget är från Pick up marknaden

HAr ställt in klippet att börja vid 50min

 

SST är som sagt väldigt bra att göra med så jag kan rekommendera dom! Hälsa Jeff!!

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Per Berglund said:

TKO T5?

Jag antar du menar TKO 500 ?

TKO 500 är inte samma sak som T5
TKO 500 är robustare och mer hållbar låda.
Enda nackdelen med TKO lådan som jag har märkt är att den är "knackigare" att växla.  Det beror på dess robusta innehåll samt växelreglaget

T5 WC tål inte alls lika mycket kraft men är trevligare att växla
Det var därför jag hänvisa dig till MDL först som har T5 på sortimentet och jag tydde ditt inlägg som du sökte en bekväm låda med över växel enbart.

TKO är lättare att anpassa til bilen än vad T5 är
En av mina favoriter på You Tube är "Paul" som jag följer och han visar allt om dessa lådor

Här ser du hur T5 mekansimen fungerar och den är som sagt rätt fin och följsam men går inte modifiera

Har ställt in klippet att börja vid 11 minuter

 

 

Här ser du reglaget på TKO.
Mera gjutjärn och mer robust...Hört att ursprunget är från Pick up marknaden

HAr ställt in klippet att börja vid 50min

 

SST är som sagt väldigt bra att göra med så jag kan rekommendera dom! Hälsa Jeff!!

Japp, det var T-5 på quote, inte TKO. Blir inte dyrare med SST, och verkar grymma att ha att göra med 🤗

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Per Berglund said:

Ja mina erfarenheter är goda! Jeff eller Jack är snabba på svara och teknikern Ben svarar på tekniska detalj frågor snabbt.

Blev som sagt en helt ny bil med låda från dom. Här en tur med min

 

Trevlig film! Gick du oxå från 3-vxl manuell?

Link to comment
Share on other sites

Två frågor till: var har du köpt mätarklustret

med varvmätare du har på A-stolpen, och styrningen verkar grymt stabil; har du bytt något i styrningen? Min har ett klassiskt glapp på 4-5 cm i rattutslag.

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-17 at 15:40, Per Berglund said:

Det är induviduella standard mätare

Varvräknaren är denna som kan ändra i en massa olika färger och har en hel del andra funktioner

https://www.summitracing.com/parts/PPL-P33452

Styrningen har jag byggt om själv med en hel styrinrättning från en SAAB 9.3 och är som synes grymt stabil

Konsollen som mätarna sitter i, är det oxå en standardpryl?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lådan bytt och klar idag, blev kit från SST inkl kardan. Behöll befintligt flywheel, bellhousing och kopplingskablage. Fick med en växelspak men infästningen hade en ganska stor vinkel vilket gör att spaken lutar åt vänster, även i femman (bilderna visar spaken i 1-3-5). Märkligt, borde vara en helt rak vinkel i infästningen väl?

B0E749CA-862E-4648-8ECB-E4A2AE3BBF1C.jpeg

8C153B32-1DBE-4CEA-8024-A8DE16A5B5C7.jpeg

EF6FCBA6-7833-40EA-999C-F133502BC2B4.jpeg

096F3883-43A7-49A2-8C3F-DDB0C3F2A2EF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara rätt så är det plättlätt att bara skära av den med vinkelslipen och svetsa om den så den passar just dig.

Som du ser i filmerna ovan så sitter spaken till vänster även när 5an är i och så ska det vara

Bäst är att provsitt och känn efter om det känns behagligt.

Jag känner att jag nästan aldrig behöver sträcka på armen för nå lägena

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fick svar från SST, det är en standard shifter handle jag har fått. Antagligen är spaken monterad på vänster sida av shiftern vilket gör att det ser mer snett ut. Flyttar man den till höger sida blir det bättre.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...