Jump to content

Recommended Posts

Hej, har precis fått ihop min nya motor och satt i den i bilen(lite sen jag vet;) nu har jag fått ett fenomen med bromspedalen, den vill inte riktigt åka upp hela vägen när bilen är igång, går bra när den är avstängd. Har köpt ny huvudbromscylinder eftersom den va lite dålig men ingen skillnad. Kan man få för högt vacuum i motorn?? Bromsarna släpper när man släpper pedalen så kanske inte är något att bry sig om, men det skulle kännas bättre om det va som det ska, är typ 3cm det rör sig om. Allt är luftat med vacuum sug och funkar som det ska. Bilen är en 69 med smått förädlad 302. 

Mvh Rasmus 

Link to comment
Share on other sites

Mätte du tolreansen mellan pinnen som sticker ut från servon och kolven i huvudcylindern.
Viktigt att avståndet är enligt instruktionsboken!

Sevoklockan på dessa krånglar ofta och har grymt kort livstid när bilarna står så mycket.
Man får vara nöjd om de håller 10år numera.....Kan vara dags att renovera
Vakuum kan aldrig vara för högt...snarare tvärtom

Link to comment
Share on other sites

Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt

Bromsar rena rama grekiskan!!!   Kan ju vara nått annat också!  Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt

När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet.
Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat

Link to comment
Share on other sites

Så det är alltså huvudcylindern som ska se till att bromspedalen går tillbaka helt, verkar ju lite dumt, för det är väll en fjäder på bromspedalen också? Man kan ju tycka att det vore bättre med ett litet glapp till huvudcylindern så att bromsarna inte ligger på, vet du hur mycket glapp det ska vara om det ska vara något? 

Link to comment
Share on other sites

Blir inte klok på detta, när jag har bilen igång och man gasar lite så suger den ner bromspedalen, typ 4cm som mest. Måste ju vara bromsservon då? Jag har ju säkert mer vacuum än med gamla motorn så jag märkte det nog inte då. Är det bara att byta bromsservo eller ska man försöka sätta dit en fjäder till på bromspedalen? Ska göra en liten filmsnutt hur det ser ut. 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-23 at 21:32, Per Berglund said:

Är pinnen för kort blir det klapp = kan inte peta tillbaka pedalen helt

Bromsar rena rama grekiskan!!!   Kan ju vara nått annat också!  Exempelvis gamla slangar kan ju bete sig lustigt

När du trycker på bromsen expanderar dom och bromsarna funkar normalt....När du släpper krymper slangen och kan strypa tillbaka flödet.
Vet (Kina)slangar med bara några år på nacken som strulat

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...