Jump to content

Framvagns-förvirring


Alin92

Recommended Posts

Jag behöver hjälp.  Jag har en 68 HT i hyfsat skick, avgörande delar är rostfria och den går fint, lite småstök, med el etc, men det funkar men,,,, Jag ivl uppgradera min framvagn och ev även bakvagn!

Jag har sökt på de trådar som finns och det finns en uppsjö av tips.  Likaledes verkar tuveklingen gå med raketfart och det dyker upp nya "kit" och tips hela tiden!  jag vill ha kompletta eller nära kompletta "kit" som i allt avgörande är "Bolt On" och inte kräver en massa svetsning och plåtjobb, samt att allt går att göra med hyfsat vanlig verkstads/garage utrustning

Mustang Unlim.. säljer ett kit för ca 5K +

http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Suspension/Front-Suspension-Rebuild-Kits/Super-Front-End-Rebuild-Kit-1968-1969-Mustang-Cougar.axd

Sen finns tex ett svindyrt komplett set från Hotchkiss, ca 35 K + frakt, tull etc

Åsså har vi Global wes oxå rätt dyrt.

jag blir förvirrad och behöver er hjälp, hur skall jag tänk, på vad och vilka erfarenheter har ni?

Petter

(Alin92)

Link to comment
Share on other sites

En fram och bakvagn med helt friska original prylar kommer man rätt långt med, jag bytte allt på min 73 inklusive styrsnäcka det blev riktigt bra(nu vet jag inte hur 68 uppför sig med nya grejor). Visst kan man lägga ner pengar men det står väl i paritet mot hur bilen skall användas. Läs detta.

http://www.set-engineering-team.se/Tech/Roadhandling_web.pdf

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Tbird said:

Första fråga.

Kommer du själv att sätta dit nya framvagnen eller en anlitad firma?

Helst själv, så långt det går.  Och det innebär även så lite "ombyggnad", svets och plåtarbete som möjligt.  Mer typ Bolt on.  Jag vill göra det själv och där jag stöter på patrul får jag väll kalla in kavalleriet.  Men själv helst i mitt garage, med den utrustning jag har, det är planen..

Link to comment
Share on other sites

56 minuter sedan, RobbeStockholm said:

En fram och bakvagn med helt friska original prylar kommer man rätt långt med, jag bytte allt på min 73 inklusive styrsnäcka det blev riktigt bra(nu vet jag inte hur 68 uppför sig med nya grejor). Visst kan man lägga ner pengar men det står väl i paritet mot hur bilen skall användas. Läs detta.

http://www.set-engineering-team.se/Tech/Roadhandling_web.pdf

Lycka till

Perfekt, det är väl lite så jag tänker... Som du säger och SET skriver.  Vad bytte du då till vad för friska grejor, bara bussningar, eller bytte du även bärarmar, kränghämmare etc? Till saken hör att min genkar rätt rejält på V sida, och jag är rätt övertygad om att det är stenålderskonstruktionen i övre bärarmen som inte blivit smörjs på 20-40 år och då är det ju försent att börja smörja nu

 

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni tex om det här.  det jag menar med min fråga är att jag vill köpa så komplett jag kan, direkt och ha allt på plats för att byta på ett bräde.  jag är inte tillräckligt bevandrad i framvagnens mystik, för att köpa det hela i lösa delar.  jag kan inte termer och namn, på allt utan behöver verkligen få tag på ett så komplett system som möjligt, sen får jag självklart ta det udda och hempulade, på vägen.  Något jag förstår dyker upp.  Kompletta system!  Det här verkar rätt komplett förutom dämpare..... Vad tror ni, eller något annat?

https://www.cjponyparts.com/supreme-front-steering-and-suspension-kit-power-steering-1968-1969/p/SUSK8/

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte vissa delar från VP och vissa från Hansen.

Bytte allt till helt nytt, inte bara bussade om utan bytte allt. Bytte även pitmanarmen som gå in i styrsnäckan.

en undre bärarm kan ju vara sned utan att man direkt ser det. Byt hela bärarmen, helst mot en boxad variant, eller boxa själv.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, RobbeStockholm said:

Jag köpte vissa delar från VP och vissa från Hansen.

Bytte allt till helt nytt, inte bara bussade om utan bytte allt. Bytte även pitmanarmen som gå in i styrsnäckan.

en undre bärarm kan ju vara sned utan att man direkt ser det. Byt hela bärarmen, helst mot en boxad variant, eller boxa själv.

Just så jag tänker, då jag ändå river så byter jag allt på en gång.  jag är nämligen rätt lat och vill liksom minska tiden i mekgöra.  jag vet att vissa gillar själva mekandet, men det är inte jag, jag vill köra och bryr mig inte ett skvatt om det är original etc utan bara det funkar bra.

Sen är jag dessutom ovan numer så jag vill köpa allt på ett bräde och byta delrör del, så jag inte tappar bort mig, typ "det var fel och måste beställa mer som tar många veckor"

Link to comment
Share on other sites

On 2018-08-26 at 12:36, RobbeStockholm said:

Du kan säkert köpa samma delar i Sverige, men annars funkar kittet. Dollarn är väl 9.31 nu...

Var köper jag bäst dämpare, som inte är i detta kit och även fattas i många andra och vilken typ skall jag gå på?  Jag är total rudis.  Sen är det nödvändigt att byta fjädrar, mina är absolut inte nya, men ser inte heller jättegamla ut, lite färg kvar etc.?  

Altså:

Dämpare, vilka, köpa vart?

Bör jag byta fjädrar?

Blir kittet i ovan länk frånCJ bra eller skall jag gå på något annat, där någonstans är väl min monetära gräns.  Stålar!

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Alin92 said:

Var köper jag bäst dämpare, som inte är i detta kit och även fattas i många andra och vilken typ skall jag gå på?  Jag är total rudis.  Sen är det nödvändigt att byta fjädrar, mina är absolut inte nya, men ser inte heller jättegamla ut, lite färg kvar etc.?  

Altså:

Dämpare, vilka, köpa vart?

Bör jag byta fjädrar?

Blir kittet i ovan länk frånCJ bra eller skall jag gå på något annat, där någonstans är väl min monetära gräns.  Stålar!

Du kan köpa allt från VP det duger gott o väl till vanlig körning.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, RobbeStockholm said:

Du kan köpa allt från VP det duger gott o väl till vanlig körning.

Toppen, men kan man då få dem att plocka ihop vad jag behöver, jag är som sagt en djävla rudis på just det här och 30 år sedan jag mekade, jag vet inte ens vad alla prylar heter.  Heller kan någon snäll och vänlig själ här på forumet med lite kunnande helt enkelt lista det för mig?

En extrafråga, min Stöddämpare(slitna och gamla/fram) glider i toppfästet mitt i exportstaget,, ut ur sin busaning en del, en hemskt dålig busaning, torr och sprucken, är det orsaken, torr och gammal ??  

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag försökt att sammanställa alla tips jag fått av er, eftersom min budget är lite begränsad så får det nog bli Mustang Unlim eller CJ.  jag vill ju kunna köpa allt på ett bräde, möjligen minus fjädrar och dämpare.  Men jag vill inte ringa någon och köpa del för del, då jag inte riktigt fattar utan arbetar under devisen Learn by doing!  

Det är framförallt två varianter jag tänker på.

https://www.cjponyparts.com/supreme-front-steering-and-suspension-kit-power-steering-1968-1969/p/SUSK8/

Eller

http://www.mustangsunlimited.com/Mustang/Suspension/Front-Suspension-Rebuild-Kits/Super-Front-End-Rebuild-Kit-1968-1969-Mustang-Cougar.axd

De kostar ju ungefär lia då det är bla fjädrar med i det ena.  Vad tror ni??

Vet ni vad vanligen frakt och ev tull kostar?.

Hygligt om någon av ni "oracel" kunde ge min vägledning

Petter

PS bytte fälgar och däck i dag, fick ett kit som var en vecka begagnat(felköp) billigt 17" typ American Racing kopior 225/8 

Link to comment
Share on other sites

Har du begränsad budget så undvik Mustangs Unlimited.....Dom tar ut extra pengar på frakten GARANTERAT!
CJ är faktiskt åt samma håll men bättre som företag

Men som sagt har du begränsad budget och kan gå på enklare delar så skulle jag rekommendera Mustangs Plus
Har köpt väldigt mycket av dom tidigare och allt har varit helt OK och väldigt bra service

http://www.mustangsplus.com/1965-1966-Mustang-Front-Suspension-Kit-Grab-A-Trak-R.html

Räkna på totalt kostnad på 20kr / $ hemma till dörren så ligger du någorlunda rätt. (Kan bli mindre ner till 16kr/$)

Faktiskt som Robban ovan skriver kan "standard" slit delar helt klart vara värt kolla upp med VP
Be dom plocka ihop en komplett offert åt dig
Jag plocka ihop i deras varukorg lite snabbt och det blir  väldigt jämförbart prismässigt

Det är först när man blir kräsen som jag eller vill ha lite mer Custom som man tjänar ta från USA
 

Screendump_2194 2018-08-31.jpg

Link to comment
Share on other sites

49 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Det som saknas är pitman armen, är den dålig skulle jag definitivt byta den. Jag skulle ändå ringa VP och be dem sätta ihop ett kit för att jämföra priserna.

Jag har mailat dem och undrat om vad ett sammansatt "kit" skulle kosta och om de har prylarna för omg leverans,,, skitless på allt gnek och knirr

 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, 68mustang said:

Jag förstår absolut att gnek och knirr är jobbigt, men visst har det en viss ”jänkecharm” ändå?

ja fan så är det och det är ju som om man har fått mellan tänderna eller en liten blåsa på tungan, personligen känns det som man har hela världen mellan gaddarna eller mont Everest på tungan, ingen annan märker det.  Men det knirrar lite mycket... Sen är den hemskt låg, tar i vid fullt rattpåslag etc och skall jag byta fjädrar och dämpare, så kan jag likaväl byta resten

 

Link to comment
Share on other sites

 Bra folk på VP, snabba att svara.  Detta är vad de listade till mig!  Vad tror ni?  är det allt jag behöver typ x 2, eller fattas en massa eller är det något som är för mycket, en sak är säkert mina bärarmar i synnerhet förar-övre är helt slut och fjädrarna är som dragspel.  Det är nog aldrig bytta, ev är dämparna bytta, men de byter jag ändå.  Niplarna i Bärarmarna(som sitter så pyssligt till) var bortplockade....det är ju oxå ett sätt!.  Funkar det här för mig?  Kan jag i varje fall bli av med knarret och gnekande i framvagnen och ev få lite bättre action.  Vilka levererar till VP, samma som de amerikanska eller? 

Petter

 

Bärarm Övre: 935 KR styck 

Bärarm Nedre 875 KR styck 

Framfjäder: 1152 KR par. 

Mellanbussning Framfjäder: 94 KR styck. 

Stötdämpare: 601 KR styck. 

Kulled yttre: 248 KR styck 

Kulled inre: 435 KR styck-

Hylsa Kulled: 124 KR styck 

Bussning Krängningshämmare: 230 KR par. 

Mittstag: 1455 KR styck. 

Fjädersäte: 325 KR styck 

Strut rod Bussning: 545 KR sats. 

Yttre Krängnings sats: 190 KR 

 

 

Totalt landar vi på cirka: 10 846 KR plus frakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vad tycker ni?  är den blocklistan ok, därtill bladfjädrar bak 1300 kr/st, dämparna bak är nära nya.  Vad tror ni?  Enligt de på VP är det olika leverantörer/tillverkare, men det är detta de rekommenderar.  Vad rekommenderar alla kunniga på det här forumet??? Det är inte pengarna, så mycket som, att jag vill ha en så enkel resa jag kan få  tag på inte måsta efterbeställa, vänta på varor eller ha beställt fel..

Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, RobbeStockholm said:

Inget till bakvagnen samtidigt ? Jag hade bytt fjädrar bak., bussningar och henken.  Men annars ser det väl bra ut.

Tänk på att stancen kan bli lite annorlunda om du byter bara fram eller endast bak.

Jo jag tänker byta bladen bak + Hänken(mina är i och för sig nya och grova) men ändå.  Dämparna bak är nya 2017  så det byter jag samtidigt.  Sen skall jag även laga passagerar sidans torque Box som är rätt ok men kladdigt lagad, även byta en pissig lagning i golvet bredvid där man lossar sätesmuttern förarsidan, och göra en mindre lagning långt fram på frambalken(förarsida), längst fram faktiskt, framför hjulet.  Ev kommer det till lite svetsjobb, men i princip ser golv och balk rätt ok ut.  Sen är ju bilen i princip någon form av Rat-Rod, så det är klart även kostymen bör väl fixas, men jag är en åkare, dagligen! Efter man har bytt hela framvagnen, antar jag att man måste fixa hjul och framvagnsinställning.  Är det något jag skall tänka på där?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...