darne1 September 19, 2018 Report September 19, 2018 Hej Har planer på att byta ut originalservon på min 67:a till en borgeson. Fick dessa frågor från Mustang Unlimited. Tror jag mätt på rätt ställe där jag har 1"axeldiam? Det är väl inte fel att byta pumpen också eller vad tror ni? For the 1967 you need to confirm your pitman arm diameter and the length of the shaft going into the column. The general rule is that if you have the long steering shaft (single shaft with NO rag joint from box to steering wheel) then it will be a 1" pitman shaft. If you have the short shaft (a rag joint connecting the steering shaft to the column shaft) then you have the 1-1/8" pitmanshaft. You do not have to change your power steering pump, but it will not allow the Borgeson unit to perform at it's full potential. I highly recommend changing the steering pump to the Saginaw style pump. Citera
RobbeStockholm September 19, 2018 Report September 19, 2018 Byt pumpen, högre tryck i Borgeson. Mätningen vågar jag mig inte på Citera
darne1 September 21, 2018 Author Report September 21, 2018 Mustang Unlimited svarade att jag mätt på rätt ställe och det får nog bli en ny pump också. Citera
RobbeStockholm September 21, 2018 Report September 21, 2018 I min 73a var det faktiskt bolt on, jag böt även hardyskivan samtidigt. Citera
J&K Johansson September 21, 2018 Report September 21, 2018 Jag monterade borgeson på våran 67a. Köpte även deras installations kit till 65-67 för att kapa och fixa rattstången, kollade inte så noga innan men sen visade det sig att någon redan satt dit 68:ans rattstång där sitter redan en rag joint (styrknut) men kortade ändå av stången så att den fick bra plats. Så deras kit 990040 har jag Så det var inget speciellt krångel, har man den med rattstången som sitter ihop med styrväxeln får man kapa och byta stång Sen bytte jag till center styrstag för manuell styrning annars finns nån adapter grej som ersätter styrventilen, men jag ville få bort det. Citera
J&K Johansson September 21, 2018 Report September 21, 2018 Just det våran är automat har för mig att det är nått krångel om man har original koppling å manuell Citera
darne1 September 22, 2018 Author Report September 22, 2018 Hej Har inte rag joint på min vilket jag fick kolla så jag får rätt kit Väntar nu på prisuppgift Citera
Recommended Posts