jocke4u October 9, 2018 Report October 9, 2018 Hej, Jag skall bygga en GT40 och sonderar terrängen inför motorval - jag hoppas det är ok med detta ämne då jag ändå ämnar hålla mig inom Ford familjen. Den kommer alltså besiktigas som amatörbyggt fordon. Hade först tänkt Coyote 5.0L men backade på detta pga platsbrist, så chassit är förberett för 302 smallblock. Så tänker mig en strokad 302 - 331 eller 347 cui. Har kollat runt på diverse crate engines och det finns ju en del fina från bl.a. ATK och Blueprint i USA men det stör mig lite att dom är har en inbyggd (extern) obalans på typ 28oz. * Varför inte ha 0 oz (o)balans om man ändå balanserar? Att plocka isär en "ny" crate-motor för balansering med alla rörliga delar känns inget kul. Så spånade vidare och då Ford Performance har en 347 cui med noll-balans (M-6007-D347SR) så blev jag väldigt intresserad. Kostar en del men är ju en ny motor och man kan balansera svänghjulet separat utan att öppna motorn. * Hur tänker/resonerar ni? Sen har jag även funderat på en begagnad 302/331/347 för att initialt hålla nere budgeten - men jag gillar inte att snålheten bedrar visheten - och att det blir dyrare i längden. Skjut gärna på tankarna ovan... :) Mvh Joacim Citera
1096 October 12, 2018 Report October 12, 2018 Trevligt bygge! Ang. balanseringen... 28/50oz obalans funkar uppenbarligen rätt bra det också. Känns som att tanken hos ingenjörerna var att spara lite material/vikt på de roterande delarna - kostnader osv. Att balansera om ett svänghjul går givetvis att göra - men enklare att välja ett hjul med 0 från början. Man kan balansera däck också utan att montera dem på fälgarna först - om man tycker att det blir bra ( ja - jag är ironisk nu) När det gäller motorbalansering så blir det aldrig bättre än sämsta biten i kedjan, ser många fall där man köpt strokerkitt från fina firman och sen smäcker man på en tryckplatta där bak, ofta helt ovetandes om att den kan vara på 50 och 100 gram off på 1" radie i balanseringsmaskinen. En motor balanseras helst som komplett, precis med alla de delar runt vevaxel som man sen kommer köra med. Rätt säker på att du helst balanserar dina hjul som kompletta? Bara mina tankar och absolut ingen lag. Mvh, Citera
jocke4u October 13, 2018 Author Report October 13, 2018 Tack @1096 för ditt inlägg och håller med men för att spinna vidare lite på din liknelse med hjul. Självfallet balanserar jag ett komplett hjul men jag balanserar inte på bilen med bromsskivor, lager, drivaxlar, drivknutar osv Om jag ska jaga reda på en bra begagnad Ford 302 - var är bästa källan. Lagabasen osv är ju ganska tunn när det gäller V8'or / Joacim Citera
1096 October 13, 2018 Report October 13, 2018 Du vet förmodligen hur 20-25 gram obalans känns i tex ratten.... och låt säga att du har den obalansen på en diameter om 17". Om vi då säger 50 gram på en tryckplatta på en radie om 1" istället... lägg där till ett varvtal om 5000 varv eller nåt.. Jag valde hjulet i exemplet ovan för att förtydliga hur många resonerar i frågan när det kommer till motorer. Man gör givetvis hur man vill 1 Citera
Per Berglund October 14, 2018 Report October 14, 2018 Jag kör 0 balanserat och det är nog praxis idag om man startar från scratch. Har kört både 302 och 347cui i olika utgåvor och tycker att de inte levererar mot insatsen. Nu ska du ju lägga den i en GT40 som antagligen är väldigt lätt och smidig så då är valet bra! Beror lite på vad ambitionerna är med bygget? Ska du hålla ner budgeten så är det 351W du ska bygga på som är en kraftigare grund till bara ett par cm ökad storlek. Men som sagt det beror mycket på ambitionen och budget! 347 blir dyrast helt klart mätt i $/hk 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.