Jump to content

Recommended Posts

Hej, har sökt runt lite men jag kan inte hitta mycket info så jag startar en ny tråd istället. Det jag undrar är hur mycket jobb det är för att byta ut 289an mot en modernare motor typ en 5,0 från -90 talet? Passar motorfästen, c4 lådan, kardan osv? Är det svårt  med att få insprutningen att funka? 

Länka gärna till trådar där någon har gjort detta byte om det finns! 

Inga problem all det passar rakt av men passa på byta ut C4an då ett lådbyte är mycket roligare än själva motorbytet.
Bara insprutningsmotorn är ingen vits alls då den har exakt samma funktion som en förgasarmotor fast betydligt mer komplext

Lättast och bäst är ett färdigt 5.0 paket med medföljande AOD-E låda 

Annars får du trassla med att byta till annan balans på flexplatta samt att det blir svårare få sprutet fungera korrekt som annars vill ha signaler från låda.
Udvik blanda gammalt och nytt det är alltid problem som dyker upp!
Det är alltid mycket jobb och budgetera mycket mer än vad du tror. ....När man börjar riva så är ditt minsta bekymmer hurvida du kan återanvända motorfästen eller kardan! 🙂 
En 5.0 har exempelvis fel oljetråg och ingen bränslepump.....Massor med små detaljer så därför sätt hög budget!


Är du oerfaren gör inte detta om du inte har bra hjälp av andra.


 

(redigerad)

Inne på samma linje, jag har köpt en 5.0 komplett med AOD-låda från -92 som jag ska stoppa ner i min -66a. Funderar på att byta insprutningen till förgasare, undrar om det ger mer effekt. Tänkte utrusta med Edelbrock 600 och torker insug, till det ett par shorty headers och en HEI-fördelare. Synpunkter.

Ändrade %s av %s (%s)
26 minuter sedan, Holm said:

Inne på samma linje, jag har köpt en 5.0 komplett med AOD-låda från -92 som jag ska stoppa ner i min -66a. Funderar på att byta insprutningen till förgasare, undrar om det ger mer effekt. Tänkte utrusta med Edelbrock 600 och torker insug, till det ett par shorty headers och en HEI-fördelare. Synpunkter.

Blir nästan alltid sämre effekt med förgasare eftersom du aldrig kan justera in den helt rätt.  Sprut är 100ggr bättre då den alltid ger rätt blandning under förutsättning att allt funkar.....Mycket trevligare och bekvämare köregenskaper dessutom.
Med sprut måste all elektronik och sensorer vara 100% korrekt så det är mest det som bråkar
Förgasare är både enkelt och billigt att montera och trygg funktion så det skulle jag välja ur den synpunkten

Torker är bara för race och ger oftast bara sämre körbarhet på motor för gatbruk.....Lägre vrid på låga varv.  Ren race produkt som bara trivs på ett varvtal

HEI fördelare enligt mig klart sämsta fördelaren man kan köpa. Ömtålig elektronik och plötslig död vanlig....Dessutom bara klantig och ivägen.
Finns bara MSD, Duraspark II eller original med brytare som är lämpligt för normal investeraren.

AOD låda är inget du ska köra med om du ska trimma...Övelägset den svagasta lådan Ford någonsin gjort. Extremt ömtålig och kräver massa investering som ofta ändå går åt pipan..... Det ska vara AOD-E eller ännu bättre 4R70W för bilar med effekt.
Vill du behålla AOD så trimma inte motorn då funkar lådan utmärkt.

On 2018-10-15 at 22:17, 68mustang said:

Ok nej då är det nog ingen ide, jag har nämligen aldrig gjort något liknande. Jag får ta och skruva isär min gamla 289 och se vad som behöver göras med den. 

289an är en trygg och bra maskin!
Tänk bara efter först vad dit slutmål är.

289an är en svag motor pågrund av sin lilla volym och korta slaglängd.   
Även en helt nyrenoverad är en väldigt svag motor och den är bara rolig om den trimmas hårt
Original  jätte trevlig att bara använda som en vardagsbil!    Billig i drift!

36 minuter sedan, Holm said:

Ok, tack för tipsen, AOD’n är renoverad, vet dock inte hur det är gjort. 

Spelar ingen roll även om den var ny...Den har fabrikssvagheter som gör den allergisk mot tunga gasfötter.
Bygger rätt ofta automatlådor och hittar ofta tokigheter.
Exempelvis är delar av turbinen tillverkat i plast som jag aldrig sett hos andra...Då går det så här

AOD.thumb.jpg.8149e280e7503a5121197f05bcd4a272.jpg

Man får hoppas att den som ren min har gjort en riktig renovering då. Jag ska inte skrämma upp motorn så mycket, den är på 204 hk orginal, tacksam för 10% till. Frågan är var jag tar dom.

10% är bara tuning!

Ett hetare tips är att byta bakaxelutväxling.
Sitter ofta en slö 2.8:1 utväxling.
Byter du då till 3.50:1 så kommer det kännas som 100hk extra.
Eftersom AOD har 0.64 överväxel så kommer det ändå bli bekvämt köra landsväg men bilen bli pigg på 1,2 och 3an
 

  • 3 months later...
On 2018-10-20 at 18:11, 68mustang said:

Holm: vet du om det finns någon kardan och något oljetråg som passar utan att bygga om? Vad kan det finnas mer för hinder om man som du har köpt ett komplett paket?

Oljetråg finns orginal för främre sump. Kardanen måste kortas men jag är osäker på hur mycket, har läst 1 tum men inte fått det bekräftat, om någon vet så är jag tacksam för uppgiften. Utöver det finns färdiga  konverteringskit att köpa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...