Kryptonit January 3, 2005 Report January 3, 2005 Förmodligen en enkel fråga att svara på...Mina oranga lampor i fronten var inte inkopplade när jag köpte min mustang, men jag funderar på att slå igång dem. Hur är det tänkt att de ska fungera? Är de blinkers eller vad?De som sitter nedanför stötfångaren är iaf inkopplade... Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 3, 2005 Report January 3, 2005 Hej.Sportslamps är kopplade med en kabel på fot omkopplaren, vill minnas att den sitterkopplad på tråden för parkerings ljus. Om din Mustang är Svensksåld är dennakabel kvar på fot omkopplaren och i ställetså är den avklippt intill ett delningsblock ifronten på bilen. Delningsblocket är egentligen en liten plastkloss som kablarna är skarvade i, oftast såklipptes kabeln av precis i kanten på denna.Detta gör att det är svårt att återkoppla kabeln,det kan gå att löda dit en ny vilket det gjorde på min mach1. Men det är nog enklare att dra en ny kabel dåman kan dra den via en dragströmbrytare såatt man kan tänd och släcka när det behagar. :wink: Citera
Kryptonit January 3, 2005 Author Report January 3, 2005 Hej.Sportslamps är kopplade med en kabel på fot omkopplaren, vill minnas att den sitterkopplad på tråden för parkerings ljus. Om din Mustang är Svensksåld är dennakabel kvar på fot omkopplaren och i ställetså är den avklippt intill ett delningsblock ifronten på bilen. Delningsblocket är egentligen en liten plastkloss som kablarna är skarvade i, oftast såklipptes kabeln av precis i kanten på denna.Detta gör att det är svårt att återkoppla kabeln,det kan gå att löda dit en ny vilket det gjorde på min mach1. Men det är nog enklare att dra en ny kabel dåman kan dra den via en dragströmbrytare såatt man kan tänd och släcka när det behagar. :wink:Har jag förstått dig rätt så är de inte inkopplade då bilen var ny (min är svensksåld) och original i USA så är de kopplade som parkeringsljus?Är det då lagligt att koppla in dem?Gjorde även en sökning på google efter sportslamps och sgs det enda jag hittade var detta som gör mig ännu mer frågande vad de har för funktion:-------------------they are not "parking lights" they are called Sportslamps, the parking/turn signals were below the bumper in the valance-------------------Elsystemet är inte det vackraste vad gäller min musse så det blir givetvis nya kablar när/om jag kopplar in dem. Citera
Leffe N cmc712 January 3, 2005 Report January 3, 2005 Du får garanterat anmärkning på besiktningen om dom är kopplade som P-ljus, men det är ju bara vart annat år så då är det ju bara att plocka ur glödlamporna... :wink: Citera
Mustang January 3, 2005 Report January 3, 2005 Hej KryptonitenVar har du blinkljuset fram ? På min 71'a är det ljusen under stötfångaren som agerar blinkljus. Orginal "export car" till Åland ( Finland ) sedan ny.Några ljus i grillen har jag ju inte eftersom det är en "simpel" HT-modell.MVH Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 3, 2005 Report January 3, 2005 Hej igen.Jag har minna inkopplade som original menletade fram stället där dom tagit strömen tilldessa, det visade sig att dom tagit ström påmitt polen på omkopplaren till hel och halv ljus. Jag drog om den kabel till en vippströmbrytareså det går att stänga av dessa när man besiktar,nu kan jag ha dom på i vilket ljusläge jag vill.Det bästa är väll egentligen att ta ström från halvljusetoch komplettera med strömbrytare och en liteninstrumentlampa. :wink: Citera
Kryptonit January 4, 2005 Author Report January 4, 2005 Du får garanterat anmärkning på besiktningen om dom är kopplade som P-ljus, men det är ju bara vart annat år så då är det ju bara att plocka ur glödlamporna... :wink:Jag brukar ha oturen att hamna i polisens ögon hela tiden. Har åkt på flygande besiktningar oftare än vad jag fått blåsa i alkoholkontroller tror jag. Försöker nu hålla mig så laglig som möjligt. På mustangen finns det för tillfället 2 icke godkända saker (bakdäck som sticker ut utanför skärmkanterna samt kedjeratt) så några ytterligare "fel" vågar jag inte ha.Vill ju inte att mussen slutar sina dagar som t.ex. min hotrod. Den har jag inte riktigt haft tid och ork att åtgärda sedan polisens flygande besiktning för ett par år sedan (1 etta, 8 tvåor samt 1 trea... rekord?) Hej KryptonitenVar har du blinkljuset fram ? På min 71'a är det ljusen under stötfångaren som agerar blinkljus. Orginal "export car" till Åland ( Finland ) sedan ny.Några ljus i grillen har jag ju inte eftersom det är en "simpel" HT-modell.MVHDet fungerar likadant på min, dvs det är parkeringsljusen under stötfångaren som blinkar (de som lyser på bilden)Hej igen.Jag har minna inkopplade som original menletade fram stället där dom tagit strömen tilldessa, det visade sig att dom tagit ström påmitt polen på omkopplaren till hel och halv ljus. Jag drog om den kabel till en vippströmbrytareså det går att stänga av dessa när man besiktar,nu kan jag ha dom på i vilket ljusläge jag vill.Det bästa är väll egentligen att ta ström från halvljusetoch komplettera med strömbrytare och en liteninstrumentlampa. :wink:Så från början på USA-varianterna lyser de samtidigt som halvljuset och helljuset...Du som har de igång, ser det fint ut att ha dem lysande?Om det gör det så kopplar jag nog in dem. Då blir det som sagt direkt på en egen vippströmbrytare. Har t.o.m. en som sitter i bilen men som inte är kopplad till något. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 4, 2005 Report January 4, 2005 Hej.Som alla vet så är det lag på att ha halvljus på vidfärd och inget annat får lysa. Jag har löst det med att montera ljus insatser medparkeringslampa, P-lampan är en vanlig liten 5wmen jag har bytt den till HALOGEN 5w 12v. Tillbaka till ämnet med sportlamps, jag har alltsådessa kopplade som original vilket är att de är i funktion då läget för P-ljus används alltså alltidpå 70-73 då P-lampan alltid lyser även om halvljusanvänds, därför har jag monterat en liten ström-brytare på sportlamps. När jag nu kör på dagen och har p-ljus på så lyserlamporna i insatserna och sportlamps och så gör ävende gula p-ljusen under stötfångaren ser jä-lit trevligtut på sommaren men olagligt , men man sparar halvljuslampan som är H4 även så spar det original dragkontakten för strålkastarbelysning då dessa inte tycker om H4 lampor. När jag besiktar stänger jag av sportlamps med denlilla stömbrytaren och kopplar bort det gula p-ljusetunder stötfångaren jag har ju redan p-ljus i huvudstrålkastarna,att koppla bort detta tar 1 minut ,att fixa så det funkar igen tar samma tid. Att köra på P-ljus är inte lagligt men efter som att den lilla5w lampan är HALOGEN så tänker man inte på att det är P-ljussom lyser. :wink:Och det blev inga bilder i dag heller Citera
Stig January 4, 2005 Report January 4, 2005 Appropå bes. anmärkningar. Jag köpte min Shelby som direktintagen i Sverige. fixade till lysen, avgassystem m.m. och åkte till bilprovningen.14 ettor , 12 tvåor.!!!!! Det var lite att göra sen, kan jag säga.Stig Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 4, 2005 Report January 4, 2005 Hej.Tappar tråden, men vad är det egentligen för fel på belysningen på USA bilar jag menar att det spelar nästan ingen roll om man ändrar pålampor hit och dit det är tydligen fel ändå. Måste i sammanhanget få utrycka en känsla av irritation för våra besikningregler som exempel kan vi ta sidomarkeringar, varför får man inte ha röda sidomarkeringar bak skall det inte vara röda bakljus. Kan tänka mig att det är en stor säkerhet för andra trafikanter med att ha gula fram och röda bak, tänk dig att det är mörkt utan vägbelysning en bil står och väntar på att få köra ut på den stora vägen. I detta läge måste det vara hur bra som helst efter om du ser vilket som är fram och bak på den bilen, den skall alltså ut på vägen. :wink: Hadde däremot det röda varit mot den stora vägen och de gula innåt så kanke det kan vara någon som redan är på väg av från den stora vägen. :wink: Som jag också sagt tidigare hadde man inte tillverkat bilar i USA så adde vi förmodligen cyklat och åkt häst skjuts fortfarande. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.