Jump to content

Recommended Posts

Förmodligen en enkel fråga att svara på...

Mina oranga lampor i fronten var inte inkopplade när jag köpte min mustang, men jag funderar på att slå igång dem. Hur är det tänkt att de ska fungera? Är de blinkers eller vad?

De som sitter nedanför stötfångaren är iaf inkopplade...

004.jpg

Hej.

Sportslamps är kopplade med en kabel på

fot omkopplaren, vill minnas att den sitter

kopplad på tråden för parkerings ljus. :?

Om din Mustang är Svensksåld är denna

kabel kvar på fot omkopplaren och i stället

så är den avklippt intill ett delningsblock i

fronten på bilen. :shock:

Delningsblocket är egentligen en liten plast

kloss som kablarna är skarvade i, oftast så

klipptes kabeln av precis i kanten på denna.

Detta gör att det är svårt att återkoppla kabeln,

det kan gå att löda dit en ny vilket det gjorde på

min mach1. :?

Men det är nog enklare att dra en ny kabel då

man kan dra den via en dragströmbrytare så

att man kan tänd och släcka när det behagar. :wink:

Hej.

Sportslamps är kopplade med en kabel på

fot omkopplaren, vill minnas att den sitter

kopplad på tråden för parkerings ljus. :?

Om din Mustang är Svensksåld är denna

kabel kvar på fot omkopplaren och i stället

så är den avklippt intill ett delningsblock i

fronten på bilen. :shock:

Delningsblocket är egentligen en liten plast

kloss som kablarna är skarvade i, oftast så

klipptes kabeln av precis i kanten på denna.

Detta gör att det är svårt att återkoppla kabeln,

det kan gå att löda dit en ny vilket det gjorde på

min mach1. :?

Men det är nog enklare att dra en ny kabel då

man kan dra den via en dragströmbrytare så

att man kan tänd och släcka när det behagar. :wink:

Har jag förstått dig rätt så är de inte inkopplade då bilen var ny (min är svensksåld) och original i USA så är de kopplade som parkeringsljus?

Är det då lagligt att koppla in dem?

Gjorde även en sökning på google efter sportslamps och sgs det enda jag hittade var detta som gör mig ännu mer frågande vad de har för funktion:

-------------------

they are not "parking lights" they are called Sportslamps, the parking/turn signals were below the bumper in the valance

-------------------

Elsystemet är inte det vackraste vad gäller min musse :roll: så det blir givetvis nya kablar när/om jag kopplar in dem.

Hej Kryptoniten

Var har du blinkljuset fram ? På min 71'a är det ljusen under stötfångaren som agerar blinkljus. Orginal "export car" till Åland ( Finland ) sedan ny.

Några ljus i grillen har jag ju inte eftersom det är en "simpel" HT-modell.

MVH

Hej igen.

Jag har minna inkopplade som original men

letade fram stället där dom tagit strömen till

dessa, det visade sig att dom tagit ström på

mitt polen på omkopplaren till hel och halv ljus. :shock:

Jag drog om den kabel till en vippströmbrytare

så det går att stänga av dessa när man besiktar,

nu kan jag ha dom på i vilket ljusläge jag vill.

Det bästa är väll egentligen att ta ström från halvljuset

och komplettera med strömbrytare och en liten

instrumentlampa. :wink:

Du får garanterat anmärkning på besiktningen om dom är kopplade som P-ljus, men det är ju bara vart annat år så då är det ju bara att plocka ur glödlamporna... :wink:

Jag brukar ha oturen att hamna i polisens ögon hela tiden. Har åkt på flygande besiktningar oftare än vad jag fått blåsa i alkoholkontroller tror jag. :roll:

Försöker nu hålla mig så laglig som möjligt. På mustangen finns det för tillfället 2 icke godkända saker (bakdäck som sticker ut utanför skärmkanterna samt kedjeratt) så några ytterligare "fel" vågar jag inte ha.

Vill ju inte att mussen slutar sina dagar som t.ex. min hotrod. Den har jag inte riktigt haft tid och ork att åtgärda sedan polisens flygande besiktning för ett par år sedan (1 etta, 8 tvåor samt 1 trea... rekord?) ;)

Hej Kryptoniten

Var har du blinkljuset fram ? På min 71'a är det ljusen under stötfångaren som agerar blinkljus. Orginal "export car" till Åland ( Finland ) sedan ny.

Några ljus i grillen har jag ju inte eftersom det är en "simpel" HT-modell.

MVH

Det fungerar likadant på min, dvs det är parkeringsljusen under stötfångaren som blinkar (de som lyser på bilden)

Hej igen.

Jag har minna inkopplade som original men

letade fram stället där dom tagit strömen till

dessa, det visade sig att dom tagit ström på

mitt polen på omkopplaren till hel och halv ljus. :shock:

Jag drog om den kabel till en vippströmbrytare

så det går att stänga av dessa när man besiktar,

nu kan jag ha dom på i vilket ljusläge jag vill.

Det bästa är väll egentligen att ta ström från halvljuset

och komplettera med strömbrytare och en liten

instrumentlampa. :wink:

Så från början på USA-varianterna lyser de samtidigt som halvljuset och helljuset...

Du som har de igång, ser det fint ut att ha dem lysande?

Om det gör det så kopplar jag nog in dem. Då blir det som sagt direkt på en egen vippströmbrytare. Har t.o.m. en som sitter i bilen men som inte är kopplad till något.

Hej.

Som alla vet så är det lag på att ha halvljus på vid

färd och inget annat får lysa. :(

Jag har löst det med att montera ljus insatser med

parkeringslampa, P-lampan är en vanlig liten 5w

men jag har bytt den till HALOGEN 5w 12v. :?

Tillbaka till ämnet med sportlamps, jag har alltså

dessa kopplade som original vilket är att de är

i funktion då läget för P-ljus används alltså alltid

på 70-73 då P-lampan alltid lyser även om halvljus

används, därför har jag monterat en liten ström-

brytare på sportlamps. :roll:

När jag nu kör på dagen och har p-ljus på så lyser

lamporna i insatserna och sportlamps och så gör även

de gula p-ljusen under stötfångaren ser jä-lit trevligt

ut på sommaren men olagligt :cry: , men man sparar

halvljuslampan som är H4 även så spar det original

dragkontakten för strålkastarbelysning då dessa inte

tycker om H4 lampor. 8)

När jag besiktar stänger jag av sportlamps med den

lilla stömbrytaren och kopplar bort det gula p-ljuset

under stötfångaren jag har ju redan p-ljus i huvudstrålkastarna,

att koppla bort detta tar 1 minut ,att fixa så det funkar igen

tar samma tid. :shock:

Att köra på P-ljus är inte lagligt men efter som att den lilla

5w lampan är HALOGEN så tänker man inte på att det är P-ljus

som lyser. :wink:

Och det blev inga bilder i dag heller :?:

Appropå bes. anmärkningar. Jag köpte min Shelby som direktintagen i Sverige. fixade till lysen, avgassystem m.m. och åkte till bilprovningen.

14 ettor , 12 tvåor.!!!!! Det var lite att göra sen, kan jag säga.

Stig

Hej.

Tappar tråden, men vad är det egentligen för fel på belysningen på USA bilar :?:

jag menar att det spelar nästan ingen roll om man ändrar på

lampor hit och dit det är tydligen fel ändå. :?

Måste i sammanhanget få utrycka en känsla av irritation för

våra besikningregler som exempel kan vi ta sidomarkeringar,

varför får man inte ha röda sidomarkeringar bak :?:

skall det inte vara röda bakljus. :shock:

Kan tänka mig att det är en stor säkerhet för andra trafikanter med

att ha gula fram och röda bak, tänk dig att det är mörkt utan vägbelysning

en bil står och väntar på att få köra ut på den stora vägen. :roll:

I detta läge måste det vara hur bra som helst efter om du ser vilket

som är fram och bak på den bilen, den skall alltså ut på vägen. :wink:

Hadde däremot det röda varit mot den stora vägen och de gula innåt

så kanke det kan vara någon som redan är på väg av från den

stora vägen. :wink:

Som jag också sagt tidigare hadde man inte tillverkat bilar i USA

så adde vi förmodligen cyklat och åkt häst skjuts fortfarande. :lol:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...