murre 77 November 26, 2018 Report November 26, 2018 (redigerad) Hejsan . HĂ„ller pĂ„ att planera en renovering av min 289 o ev strokning till antingen 331 el 347. Kom gĂ€rna med tips o Ă„sikter ang detta. Skall lĂ€gga ut bilder under arbetets gĂ„ng. Mvh Roger Ăndrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund November 26, 2018 Report November 26, 2018 SÀlj 289an och köp en 351a istÀllet Allt Àr kraftigare och starkare till en brÄkdelen av priset du lÀgger pÄ en strokersats i ett klent 289 block Eller Àr det en 65-66 Musse med brist pÄ plats? IsÄfall köp en 351a iallafall!  Citera
Per Berglund November 26, 2018 Report November 26, 2018 Om du iallafall vill ha lillmotorn sÄ undvik stroker pengar. Turbomata rovan!! Det blir 200% roligare och mer pÄlitlig Titta pÄ Engine Masters dÀr dom laddar en original 302 Citera
Tbird November 27, 2018 Report November 27, 2018 HÄller med Per fullt ut. Jag har en strokad 302 (347), det var vÀgen att gÄ för 15 Är sedan. 351 w rullkams motorer finns det mÄnga av och som sagt mycket starkare block Àn det veka 302 blocket.  Citera
murre 77 November 27, 2018 Author Report November 27, 2018 (redigerad) 351 sĂ€ger ni . Har en 66 o jag har funderat pĂ„ en 351 Windsor men jag vill helst inte yxa i "tornen". Men den gĂ„r kanske i Ă€ndĂ„?. Hur funkar din strokade 302 Tbird. Ăndrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund November 27, 2018 Report November 27, 2018 Varför vill du inte ta bort tornen? Det Àr riktigt skrÀp ÀndÄ sÄ jag skulle ta tillfÀllet i akt nÀr du ska pÄfresta med kanske dubbla effekten! SjÀlvklart för hÄlla ner budget lÄt dom vara isÄfall. Det gÄr bra med 351W i 65-66. Det gÀller bara investera i bra grenrör Hooker "Engine Swap" Àr garanterat trevliga och vet fler som kör https://www.cjponyparts.com/hooker-long-tube-headers-1-3-4-super-competition-black-for-351w-engine-swap-1965-1970/p/EXHD61/?gclid=Cj0KCQiA8_PfBRC3ARIsAOzJ2uqXlUpjW9Tk_VdV7JNyYVRahZ-g0pfuSTOuiqjSUZEnHab06ts0WUMaAuw4EALw_wcB  HÀr exempel pÄ 65a med 351W   Citera
murre 77 November 27, 2018 Author Report November 27, 2018 GokvÀll . Den sÄg ju bra ut den svarta 66 an . Ser ut som ett fint alternativ till 289. FÄr fundera lite kring om jag byter hela motorn eller "fixar till 289. Som ni sa sÄ blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom vÀxer inte pÄ trÀd precis Citera
Per Berglund November 27, 2018 Report November 27, 2018 32 minuter sedan, murre 77 said:  Som ni sa sÄ blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom vÀxer inte pÄ trÀd precis Det Àr det dom gör! Inte lika vanligt som 5.0 Dom Àr vanliga i pickisar, van och suv och Àven Àldre personbilar. Allra bÀst hitta en 90-talare dÄ dom inte "kissar pÄ sig" lika lÀtt dÄ tÀtningar Àr överlÀgsna de Àldre En komplett maskin kan man plocka upp för mellan 3-5000kr Men egentligen Àr allt begagnat oftast en dÄlig affÀr dÄ du mÄste investera i en vÀldig massa Du fÄr lÀtt en fabriksbyggd klar för ca 40" och numera Àr dom vÀldigt bra byggda frÄn exempelvis ATK eller Blueprint som Àr budget men de gör det bra Bara ett stroker kit Àr dyrare med maskinarbeten Motorbyte oavsett vad du gör hamnar utan vidare pÄ runt 70" minst Citera
murre 77 November 27, 2018 Author Report November 27, 2018 (redigerad) 70 papp . O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30. FĂ„r vĂ€l söka runt efter en bĂ€ttre beg 351. Behövs det verkligen sĂ„na summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar pĂ„ mina frĂ„gor Ăndrade %s av %s (%s) Citera
Tbird November 28, 2018 Report November 28, 2018 347:an funkar riktigt bra i min T-bird 1988. Men för samma pengar skulle jag kunna haft en 408 om jag utgÄtt frÄn en 351 W. Dessutom mycket mer vrid moment. 351W blocken mycket kraftigare Àn 302W blocken. Citera
Per Berglund November 28, 2018 Report November 28, 2018 12 timmar sedan, murre 77 said: 70 papp . O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30. FĂ„r vĂ€l söka runt efter en bĂ€ttre beg 351. Behövs det verkligen sĂ„na summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar pĂ„ mina frĂ„gor Ja det trillar pĂ„ mycket snabbare Ă€n du anar och oftast Ă€r det delar runtomkring som gör att det sticker ivĂ€g. "BĂ€ttre beg" motor som fungerar Ă€r inga problem att hitta men du mĂ„ste redan nu sĂ€tta ambitonen vad du vill uppnĂ„? Ăr det bara 300Hk eller sĂ„ finns ingen anledning alls att byta motor överhuvudtaget. En 351 Ă€r dĂ€remot lĂ€tt massera upp till 400hk utan större insats  Idag kĂ€nns 400hk inget mĂ€rkvĂ€rdigt med moderna bilars effekt....Den effekt vi pratar om Ă€r i verkligehten bara runt 300-330hk pĂ„ bakhjulen... Effektsiffror mĂ€ts pĂ„ svĂ€nghjulet sen försvinner minst 17% till bakhjulen... Dessutom Ă€r det tröttare hĂ€stkrafter Ă€n nyare insprutningsbilar med samma effekt. SĂ„ allt under 400 kĂ€nns vĂ€ldigt tamt faktiskt. Att sitta pĂ„ kammaren och drömma framför "blocket" funkar inte utan du mĂ„ste sĂ€tta dig ner och grovt stapla upp kostnader i en uppskattad budget Var realist sĂ„ ser man snabbt budget och kan gĂ„ till banken efter det 15,000 Motor fungerande 15,000 Toppar som kan andas 10,000 Turbin, start,flexplatta 15,000 Eventuell nödvĂ€ndiga maskinarbeten 15,000 Headers, förgasare, tĂ€ndsystem , 5000 Insug 5000 Oförutsedda kostnader  Det finns sĂ€kert en massa Ă„sikter om vad saker kostar i en sĂ„n hĂ€r budget men titta inte sĂ„ hĂ„rt pĂ„ benĂ€mningar! Av erfarenhet vet jag att det alltid dyker upp saker man inte rĂ€knat med!  Ofta passar man dessutom pĂ„ att göra saker som annars Ă€r svĂ„rt Att fuska och ta en genvĂ€g straffar sig direkt med en grym besvikelse nĂ€r du provkör första gĂ„ngen..."blev den inte starkare Ă€n sĂ„ hĂ€r!!!!"    Citera
murre 77 November 28, 2018 Author Report November 28, 2018 Tackar för den utförliga infon Per. Jag ringde idag pÄ en Windsor 351 som Àgaren pÄstÄr Àr renoverad men kunde ej bekrÀfta detta pga att han aldrig fick anvÀndning för den o dÀrför vill sÀlja den. 29 papp vill han ha för den men jag Àr osÀker . Han har iofs riggat upp den för provkörning. Det stÀmmer det du sÀger att det blir dyrare Àn berÀknat (Har renoverat en del). SÄ det Àr vÀl lika bra att rÀkna högt. Man blir lite wankelmodig Citera
Per Berglund November 28, 2018 Report November 28, 2018 Finns det inga papper pÄ det eller annat domumenterat Àr det en bra varning för slarv! Vem gör helrenovering men skiter i alla papper??? Förvisso kan man ta med en komptestmÀtare som talar sanning men du vet fortfarande inte vad som Àr i motorn eller skicket. Jag hade hellre get lite mer för nÄgot dokumenterat. Glöm inte rÀkna in i budget att du fÄr minst 15.000 för din befintliga motor.....MÄnga sÀger att "ska spara den för framtiden".....Lovar dig den blir bara bortglömt eller förstörd sÄ gör dig av med den hel och fin! Faktisk Àr oftast en Crate motor bÀsta och sÀkraste köp och jag kÀnner mÄnga som köpt och varit nöjda Det gÄr mycket snack om att det fuskas men vill nog pÄstÄ vi svenskar fuskar bÀst av alla. En "renoverad" motor i sverige Àr för det flesta en ny packningsats frÄn Fel-Pro! I dagens internet tider sÄ dör fuskande motorfirmor DIREKT! Hur man Àn vÀljer sÄ Àr ett motorköp lite som att skrapa en TRISS lott....Enda sÀkra Àr en 351W garantimotor frÄn Ford! Med ett klick sÄ Äker en ny BOSS motor i varukorgen bara!! https://www.summitracing.com/int/parts/fms-6007z2427fft/overview/   Citera
murre 77 November 28, 2018 Author Report November 28, 2018 Inte ens jag har varit sÄ snÀll sÄ jag fÄr sÄ fin julklapp som en Boss 427 till jul . Men man blir jue riktigt sugen ju Citera
stepside December 12, 2018 Report December 12, 2018 Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trÄngt i mellan tornen. Som sagt det mesta gÄr. Hade jag haft större budget sÄ hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.. Citera
murre 77 March 4, 2019 Author Report March 4, 2019 GokvĂ€ll . TĂ€nkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 pĂ„ uppmĂ€tning o blocket sĂ„g bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var sĂ„ rĂ€tt dĂ„liga . SĂ„ min tanke Ă€r fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu Ă€r jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall vĂ€lja. Ăr inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi pĂ„ att fĂ„ ut ca 300-350 Hk . Men som sagt jag Ă€r ganska "oerfaren" nĂ€r det kommer till dessa saker. Kom gĂ€rna med input. Ps bilder kommer sĂ„ smĂ„ningom . Roger Citera
murre 77 March 4, 2019 Author Report March 4, 2019 On 2018-12-12 at 22:11, stepside said: Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trÄngt i mellan tornen. Som sagt det mesta gÄr. Hade jag haft större budget sÄ hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.. Citera
Wirzen May 5, 2019 Report May 5, 2019 On 2019-03-04 at 20:10, murre 77 said: GokvĂ€ll . TĂ€nkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 pĂ„ uppmĂ€tning o blocket sĂ„g bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var sĂ„ rĂ€tt dĂ„liga . SĂ„ min tanke Ă€r fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu Ă€r jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall vĂ€lja. Ăr inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi pĂ„ att fĂ„ ut ca 300-350 Hk . Men som sagt jag Ă€r ganska "oerfaren" nĂ€r det kommer till dessa saker. Kom gĂ€rna med input. Ps bilder kommer sĂ„ smĂ„ningom . Roger Nyfiken pĂ„ hur det gĂ„tt för dig..kommit ngn vart? Citera
murre 77 May 25, 2019 Author Report May 25, 2019 HallÄ . Har haft fullt upp sÄ jag har inte tÀnkt riktigt pÄ min projekt trÄd hÀr . Men hur som helst jag bestÀllde en ny crate motor frÄn Summit o jag Àr i sluttampen o montera i den i bilen ( som för övrigt fÄr nymÄlar motor utrymme ). Bilder kommer nu i helgen pÄ alltsammans o lite mera fakta. Mvh Roger Citera
murre 77 June 16, 2019 Author Report June 16, 2019 Bilder som utlovat . Dock en aning förenade . 347 stroker ca 420hk Citera
murre 77 June 16, 2019 Author Report June 16, 2019 HÀr bilder pÄ det nyrenoverade motorn utrymmet . Blir en klar förbÀttring mot tidigare . En frÄga, kan man ÄteranvÀnda skruvarna till svÀnghjulet? (alltsÄ som som skruvas i veven) Ä Àven dom som hÄller "koppling kassetten"? O kan man Àven ÄteranvÀnda skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette pÄ svenska . Citera
Per Berglund June 17, 2019 Report June 17, 2019 19 timmar sedan, murre 77 said: HÀr bilder pÄ det nyrenoverade motorn utrymmet . Blir en klar förbÀttring mot tidigare . En frÄga, kan man ÄteranvÀnda skruvarna till svÀnghjulet? (alltsÄ som som skruvas i veven) Ä Àven dom som hÄller "koppling kassetten"? O kan man Àven ÄteranvÀnda skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette pÄ svenska . Ser bra ut! Ordet "ÄteranvÀnda" ska man försöka undvika i den hÀr nivÄn. Klart du kan det gÄr nog bra!  PÄ stroker fÄr man en helt annan "pisksnÀrt" pÄ vevaxeln sÄ fÀstelementen ska vara god kvalitet likasÄ dÀmparen. Ser det sitter en billigare dÀmpare men gÄr sÀkert bra...Har sjÀlv anvÀnt Pioneer men det Àr tveksamt.  Citera
murre 77 June 18, 2019 Author Report June 18, 2019 Jag gör nog som sÄ att jag köper nytt ang bultar. Som du sa Per, dumt o inte byta pÄ denna nivÄn . Killarna pÄ summit racing rekommenderade mig denna dÀmpare sÄ jag hoppas att den Àr ok (Àr en trick flow). Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.