November 26, 20186 yr comment_164481 Hejsan đ. HĂ„ller pĂ„ att planera en renovering av min 289 o ev strokning till antingen 331 el 347. Kom gĂ€rna med tips o Ă„sikter ang detta. Skall lĂ€gga ut bilder under arbetets gĂ„ng. Mvh Roger Ăndrade %s av %s (%s)
November 26, 20186 yr comment_164482 SĂ€lj 289an och köp en 351a istĂ€llet Allt Ă€r kraftigare och starkare till en brĂ„kdelen av priset du lĂ€gger pĂ„ en strokersats i ett klent 289 block Eller Ă€r det en 65-66 Musse med brist pĂ„ plats? IsĂ„fall köp en 351a iallafall! đ Â
November 26, 20186 yr comment_164483 Om du iallafall vill ha lillmotorn sÄ undvik stroker pengar. Turbomata rovan!! Det blir 200% roligare och mer pÄlitlig Titta pÄ Engine Masters dÀr dom laddar en original 302
November 27, 20186 yr comment_164484 HĂ„ller med Per fullt ut. Jag har en strokad 302 (347), det var vĂ€gen att gĂ„ för 15 Ă„r sedan. 351 w rullkams motorer finns det mĂ„nga av och som sagt mycket starkare block Ă€n det veka 302 blocket. Â
November 27, 20186 yr Author comment_164490 351 sĂ€ger ni đ€. Har en 66 o jag har funderat pĂ„ en 351 Windsor men jag vill helst inte yxa i "tornen". Men den gĂ„r kanske i Ă€ndĂ„?. Hur funkar din strokade 302 Tbird. Ăndrade %s av %s (%s)
November 27, 20186 yr comment_164491 Varför vill du inte ta bort tornen? Det Ă€r riktigt skrĂ€p Ă€ndĂ„ sĂ„ jag skulle ta tillfĂ€llet i akt nĂ€r du ska pĂ„fresta med kanske dubbla effekten! SjĂ€lvklart för hĂ„lla ner budget lĂ„t dom vara isĂ„fall. Det gĂ„r bra med 351W i 65-66. Det gĂ€ller bara investera i bra grenrör Hooker "Engine Swap" Ă€r garanterat trevliga och vet fler som kör https://www.cjponyparts.com/hooker-long-tube-headers-1-3-4-super-competition-black-for-351w-engine-swap-1965-1970/p/EXHD61/?gclid=Cj0KCQiA8_PfBRC3ARIsAOzJ2uqXlUpjW9Tk_VdV7JNyYVRahZ-g0pfuSTOuiqjSUZEnHab06ts0WUMaAuw4EALw_wcB  HĂ€r exempel pĂ„ 65a med 351W  Â
November 27, 20186 yr Author comment_164497 GokvĂ€ll đ. Den sĂ„g ju bra ut den svarta 66 an đ. Ser ut som ett fint alternativ till 289. FĂ„r fundera lite kring om jag byter hela motorn eller "fixar till 289. Som ni sa sĂ„ blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€d precisđ
November 27, 20186 yr comment_164498 32 minuter sedan, murre 77 said:  Som ni sa sĂ„ blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom vĂ€xer inte pĂ„ trĂ€d precisđ Det Ă€r det dom gör! Inte lika vanligt som 5.0 Dom Ă€r vanliga i pickisar, van och suv och Ă€ven Ă€ldre personbilar. Allra bĂ€st hitta en 90-talare dĂ„ dom inte "kissar pĂ„ sig" lika lĂ€tt dĂ„ tĂ€tningar Ă€r överlĂ€gsna de Ă€ldre En komplett maskin kan man plocka upp för mellan 3-5000kr Men egentligen Ă€r allt begagnat oftast en dĂ„lig affĂ€r dĂ„ du mĂ„ste investera i en vĂ€ldig massa Du fĂ„r lĂ€tt en fabriksbyggd klar för ca 40" och numera Ă€r dom vĂ€ldigt bra byggda frĂ„n exempelvis ATK eller Blueprint som Ă€r budget men de gör det bra Bara ett stroker kit Ă€r dyrare med maskinarbeten Motorbyte oavsett vad du gör hamnar utan vidare pĂ„ runt 70" minst
November 27, 20186 yr Author comment_164501 70 papp đŻ. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30đ. FĂ„r vĂ€l söka runt efter en bĂ€ttre beg 351. Behövs det verkligen sĂ„na summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar pĂ„ mina frĂ„gor đ Ăndrade %s av %s (%s)
November 28, 20186 yr comment_164502 347:an funkar riktigt bra i min T-bird 1988. Men för samma pengar skulle jag kunna haft en 408 om jag utgÄtt frÄn en 351 W. Dessutom mycket mer vrid moment. 351W blocken mycket kraftigare Àn 302W blocken.
November 28, 20186 yr comment_164503 12 timmar sedan, murre 77 said: 70 papp đŻ. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30đ. FĂ„r vĂ€l söka runt efter en bĂ€ttre beg 351. Behövs det verkligen sĂ„na summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar pĂ„ mina frĂ„gor đ Ja det trillar pĂ„ mycket snabbare Ă€n du anar och oftast Ă€r det delar runtomkring som gör att det sticker ivĂ€g. "BĂ€ttre beg" motor som fungerar Ă€r inga problem att hitta men du mĂ„ste redan nu sĂ€tta ambitonen vad du vill uppnĂ„? Ăr det bara 300Hk eller sĂ„ finns ingen anledning alls att byta motor överhuvudtaget. En 351 Ă€r dĂ€remot lĂ€tt massera upp till 400hk utan större insats  Idag kĂ€nns 400hk inget mĂ€rkvĂ€rdigt med moderna bilars effekt....Den effekt vi pratar om Ă€r i verkligehten bara runt 300-330hk pĂ„ bakhjulen... Effektsiffror mĂ€ts pĂ„ svĂ€nghjulet sen försvinner minst 17% till bakhjulen... Dessutom Ă€r det tröttare hĂ€stkrafter Ă€n nyare insprutningsbilar med samma effekt. SĂ„ allt under 400 kĂ€nns vĂ€ldigt tamt faktiskt. Att sitta pĂ„ kammaren och drömma framför "blocket" funkar inte utan du mĂ„ste sĂ€tta dig ner och grovt stapla upp kostnader i en uppskattad budget Var realist sĂ„ ser man snabbt budget och kan gĂ„ till banken efter det 15,000 Motor fungerande 15,000 Toppar som kan andas 10,000 Turbin, start,flexplatta 15,000 Eventuell nödvĂ€ndiga maskinarbeten 15,000 Headers, förgasare, tĂ€ndsystem , 5000 Insug 5000 Oförutsedda kostnader  Det finns sĂ€kert en massa Ă„sikter om vad saker kostar i en sĂ„n hĂ€r budget men titta inte sĂ„ hĂ„rt pĂ„ benĂ€mningar! Av erfarenhet vet jag att det alltid dyker upp saker man inte rĂ€knat med!  Ofta passar man dessutom pĂ„ att göra saker som annars Ă€r svĂ„rt Att fuska och ta en genvĂ€g straffar sig direkt med en grym besvikelse nĂ€r du provkör första gĂ„ngen..."blev den inte starkare Ă€n sĂ„ hĂ€r!!!!"   Â
November 28, 20186 yr Author comment_164504 Tackar för den utförliga infon Per. Jag ringde idag pĂ„ en Windsor 351 som Ă€garen pĂ„stĂ„r Ă€r renoverad men kunde ej bekrĂ€fta detta pga att han aldrig fick anvĂ€ndning för den o dĂ€rför vill sĂ€lja den. 29 papp vill han ha för den men jag Ă€r osĂ€ker đ. Han har iofs riggat upp den för provkörning. Det stĂ€mmer det du sĂ€ger att det blir dyrare Ă€n berĂ€knat (Har renoverat en delđ). SĂ„ det Ă€r vĂ€l lika bra att rĂ€kna högt. Man blir lite wankelmodig đ
November 28, 20186 yr comment_164505 Finns det inga papper pĂ„ det eller annat domumenterat Ă€r det en bra varning för slarv! Vem gör helrenovering men skiter i alla papper??? Förvisso kan man ta med en komptestmĂ€tare som talar sanning men du vet fortfarande inte vad som Ă€r i motorn eller skicket. Jag hade hellre get lite mer för nĂ„got dokumenterat. Glöm inte rĂ€kna in i budget att du fĂ„r minst 15.000 för din befintliga motor.....MĂ„nga sĂ€ger att "ska spara den för framtiden".....Lovar dig den blir bara bortglömt eller förstörd sĂ„ gör dig av med den hel och fin! Faktisk Ă€r oftast en Crate motor bĂ€sta och sĂ€kraste köp och jag kĂ€nner mĂ„nga som köpt och varit nöjda Det gĂ„r mycket snack om att det fuskas men vill nog pĂ„stĂ„ vi svenskar fuskar bĂ€st av alla. En "renoverad" motor i sverige Ă€r för det flesta en ny packningsats frĂ„n Fel-Pro! I dagens internet tider sĂ„ dör fuskande motorfirmor DIREKT! Hur man Ă€n vĂ€ljer sĂ„ Ă€r ett motorköp lite som att skrapa en TRISS lott....Enda sĂ€kra Ă€r en 351W garantimotor frĂ„n Ford! Med ett klick sĂ„ Ă„ker en ny BOSS motor i varukorgen bara!! https://www.summitracing.com/int/parts/fms-6007z2427fft/overview/  Â
November 28, 20186 yr Author comment_164506 Inte ens jag har varit sĂ„ snĂ€ll sĂ„ jag fĂ„r sĂ„ fin julklapp som en Boss 427 till jul đ. Men man blir jue riktigt sugen juđ
December 12, 20186 yr comment_164599 Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trĂ„ngt i mellan tornen. Som sagt det mesta gĂ„r. Hade jag haft större budget sĂ„ hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.đđđđđđđđ.
March 4, 20196 yr Author comment_165444 GokvĂ€ll đ. TĂ€nkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 pĂ„ uppmĂ€tning o blocket sĂ„g bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var sĂ„ rĂ€tt dĂ„liga đ„. SĂ„ min tanke Ă€r fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu Ă€r jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall vĂ€lja. Ăr inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi pĂ„ att fĂ„ ut ca 300-350 Hk đ. Men som sagt jag Ă€r ganska "oerfaren" nĂ€r det kommer till dessa sakerđ. Kom gĂ€rna med input. Ps bilder kommer sĂ„ smĂ„ningom đ€. Roger
March 4, 20196 yr Author comment_165445 On 2018-12-12 at 22:11, stepside said: Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trĂ„ngt i mellan tornen. Som sagt det mesta gĂ„r. Hade jag haft större budget sĂ„ hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.đđđđđđđđ. đđ
May 5, 20196 yr comment_166410 On 2019-03-04 at 20:10, murre 77 said: GokvĂ€ll đ. TĂ€nkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 pĂ„ uppmĂ€tning o blocket sĂ„g bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var sĂ„ rĂ€tt dĂ„liga đ„. SĂ„ min tanke Ă€r fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu Ă€r jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall vĂ€lja. Ăr inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi pĂ„ att fĂ„ ut ca 300-350 Hk đ. Men som sagt jag Ă€r ganska "oerfaren" nĂ€r det kommer till dessa sakerđ. Kom gĂ€rna med input. Ps bilder kommer sĂ„ smĂ„ningom đ€. Roger Nyfiken pĂ„ hur det gĂ„tt för dig..kommit ngn vart?
May 25, 20195 yr Author comment_166761 HallĂ„ đ. Har haft fullt upp sĂ„ jag har inte tĂ€nkt riktigt pĂ„ min projekt trĂ„d hĂ€r đ€Ș. Men hur som helst jag bestĂ€llde en ny crate motor frĂ„n Summit o jag Ă€r i sluttampen o montera i den i bilen ( som för övrigt fĂ„r nymĂ„lar motor utrymme đ). Bilder kommer nu i helgen pĂ„ alltsammans o lite mera fakta. Mvh Roger
June 16, 20195 yr Author comment_167039 Bilder som utlovat đ. Dock en aning förenade đ€. 347 stroker ca 420hk đ
June 16, 20195 yr Author comment_167040 HĂ€r bilder pĂ„ det nyrenoverade motorn utrymmet đ. Blir en klar förbĂ€ttring mot tidigare đ. En frĂ„ga, kan man Ă„teranvĂ€nda skruvarna till svĂ€nghjulet? (alltsĂ„ som som skruvas i veven) Ă„ Ă€ven dom som hĂ„ller "koppling kassetten"? O kan man Ă€ven Ă„teranvĂ€nda skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette pĂ„ svenska đ.Â
June 17, 20195 yr comment_167053 19 timmar sedan, murre 77 said: HĂ€r bilder pĂ„ det nyrenoverade motorn utrymmet đ. Blir en klar förbĂ€ttring mot tidigare đ. En frĂ„ga, kan man Ă„teranvĂ€nda skruvarna till svĂ€nghjulet? (alltsĂ„ som som skruvas i veven) Ă„ Ă€ven dom som hĂ„ller "koppling kassetten"? O kan man Ă€ven Ă„teranvĂ€nda skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette pĂ„ svenska đ. Ser bra ut! Ordet "Ă„teranvĂ€nda" ska man försöka undvika i den hĂ€r nivĂ„n. Klart du kan det gĂ„r nog bra!  PĂ„ stroker fĂ„r man en helt annan "pisksnĂ€rt" pĂ„ vevaxeln sĂ„ fĂ€stelementen ska vara god kvalitet likasĂ„ dĂ€mparen. Ser det sitter en billigare dĂ€mpare men gĂ„r sĂ€kert bra...Har sjĂ€lv anvĂ€nt Pioneer men det Ă€r tveksamt. Â
June 18, 20195 yr Author comment_167068 Jag gör nog som sĂ„ att jag köper nytt ang bultar. Som du sa Per, dumt o inte byta pĂ„ denna nivĂ„n đ. Killarna pĂ„ summit racing rekommenderade mig denna dĂ€mpare sĂ„ jag hoppas att den Ă€r ok (Ă€r en trick flow)đź.Â
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.