November 26, 20186 yr comment_164481 Hejsan 😁. Håller på att planera en renovering av min 289 o ev strokning till antingen 331 el 347. Kom gärna med tips o åsikter ang detta. Skall lägga ut bilder under arbetets gång. Mvh Roger Ändrade %s av %s (%s)
November 26, 20186 yr comment_164482 Sälj 289an och köp en 351a istället Allt är kraftigare och starkare till en bråkdelen av priset du lägger på en strokersats i ett klent 289 block Eller är det en 65-66 Musse med brist på plats? Isåfall köp en 351a iallafall! 🙂
November 26, 20186 yr comment_164483 Om du iallafall vill ha lillmotorn så undvik stroker pengar. Turbomata rovan!! Det blir 200% roligare och mer pålitlig Titta på Engine Masters där dom laddar en original 302
November 27, 20186 yr comment_164484 Håller med Per fullt ut. Jag har en strokad 302 (347), det var vägen att gå för 15 år sedan. 351 w rullkams motorer finns det många av och som sagt mycket starkare block än det veka 302 blocket.
November 27, 20186 yr Author comment_164490 351 säger ni 🤔. Har en 66 o jag har funderat på en 351 Windsor men jag vill helst inte yxa i "tornen". Men den går kanske i ändå?. Hur funkar din strokade 302 Tbird. Ändrade %s av %s (%s)
November 27, 20186 yr comment_164491 Varför vill du inte ta bort tornen? Det är riktigt skräp ändå så jag skulle ta tillfället i akt när du ska påfresta med kanske dubbla effekten! Självklart för hålla ner budget låt dom vara isåfall. Det går bra med 351W i 65-66. Det gäller bara investera i bra grenrör Hooker "Engine Swap" är garanterat trevliga och vet fler som kör https://www.cjponyparts.com/hooker-long-tube-headers-1-3-4-super-competition-black-for-351w-engine-swap-1965-1970/p/EXHD61/?gclid=Cj0KCQiA8_PfBRC3ARIsAOzJ2uqXlUpjW9Tk_VdV7JNyYVRahZ-g0pfuSTOuiqjSUZEnHab06ts0WUMaAuw4EALw_wcB Här exempel på 65a med 351W
November 27, 20186 yr Author comment_164497 Gokväll 😁. Den såg ju bra ut den svarta 66 an 😎. Ser ut som ett fint alternativ till 289. Får fundera lite kring om jag byter hela motorn eller "fixar till 289. Som ni sa så blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom växer inte på träd precis😔
November 27, 20186 yr comment_164498 32 minuter sedan, murre 77 said: Som ni sa så blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom växer inte på träd precis😔 Det är det dom gör! Inte lika vanligt som 5.0 Dom är vanliga i pickisar, van och suv och även äldre personbilar. Allra bäst hitta en 90-talare då dom inte "kissar på sig" lika lätt då tätningar är överlägsna de äldre En komplett maskin kan man plocka upp för mellan 3-5000kr Men egentligen är allt begagnat oftast en dålig affär då du måste investera i en väldig massa Du får lätt en fabriksbyggd klar för ca 40" och numera är dom väldigt bra byggda från exempelvis ATK eller Blueprint som är budget men de gör det bra Bara ett stroker kit är dyrare med maskinarbeten Motorbyte oavsett vad du gör hamnar utan vidare på runt 70" minst
November 27, 20186 yr Author comment_164501 70 papp 😯. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30😖. Får väl söka runt efter en bättre beg 351. Behövs det verkligen såna summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar på mina frågor 😎 Ändrade %s av %s (%s)
November 28, 20186 yr comment_164502 347:an funkar riktigt bra i min T-bird 1988. Men för samma pengar skulle jag kunna haft en 408 om jag utgått från en 351 W. Dessutom mycket mer vrid moment. 351W blocken mycket kraftigare än 302W blocken.
November 28, 20186 yr comment_164503 12 timmar sedan, murre 77 said: 70 papp 😯. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30😖. Får väl söka runt efter en bättre beg 351. Behövs det verkligen såna summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar på mina frågor 😎 Ja det trillar på mycket snabbare än du anar och oftast är det delar runtomkring som gör att det sticker iväg. "Bättre beg" motor som fungerar är inga problem att hitta men du måste redan nu sätta ambitonen vad du vill uppnå? Är det bara 300Hk eller så finns ingen anledning alls att byta motor överhuvudtaget. En 351 är däremot lätt massera upp till 400hk utan större insats Idag känns 400hk inget märkvärdigt med moderna bilars effekt....Den effekt vi pratar om är i verkligehten bara runt 300-330hk på bakhjulen... Effektsiffror mäts på svänghjulet sen försvinner minst 17% till bakhjulen... Dessutom är det tröttare hästkrafter än nyare insprutningsbilar med samma effekt. Så allt under 400 känns väldigt tamt faktiskt. Att sitta på kammaren och drömma framför "blocket" funkar inte utan du måste sätta dig ner och grovt stapla upp kostnader i en uppskattad budget Var realist så ser man snabbt budget och kan gå till banken efter det 15,000 Motor fungerande 15,000 Toppar som kan andas 10,000 Turbin, start,flexplatta 15,000 Eventuell nödvändiga maskinarbeten 15,000 Headers, förgasare, tändsystem , 5000 Insug 5000 Oförutsedda kostnader Det finns säkert en massa åsikter om vad saker kostar i en sån här budget men titta inte så hårt på benämningar! Av erfarenhet vet jag att det alltid dyker upp saker man inte räknat med! Ofta passar man dessutom på att göra saker som annars är svårt Att fuska och ta en genväg straffar sig direkt med en grym besvikelse när du provkör första gången..."blev den inte starkare än så här!!!!"
November 28, 20186 yr Author comment_164504 Tackar för den utförliga infon Per. Jag ringde idag på en Windsor 351 som ägaren påstår är renoverad men kunde ej bekräfta detta pga att han aldrig fick användning för den o därför vill sälja den. 29 papp vill han ha för den men jag är osäker 😐. Han har iofs riggat upp den för provkörning. Det stämmer det du säger att det blir dyrare än beräknat (Har renoverat en del😏). Så det är väl lika bra att räkna högt. Man blir lite wankelmodig 😖
November 28, 20186 yr comment_164505 Finns det inga papper på det eller annat domumenterat är det en bra varning för slarv! Vem gör helrenovering men skiter i alla papper??? Förvisso kan man ta med en komptestmätare som talar sanning men du vet fortfarande inte vad som är i motorn eller skicket. Jag hade hellre get lite mer för något dokumenterat. Glöm inte räkna in i budget att du får minst 15.000 för din befintliga motor.....Många säger att "ska spara den för framtiden".....Lovar dig den blir bara bortglömt eller förstörd så gör dig av med den hel och fin! Faktisk är oftast en Crate motor bästa och säkraste köp och jag känner många som köpt och varit nöjda Det går mycket snack om att det fuskas men vill nog påstå vi svenskar fuskar bäst av alla. En "renoverad" motor i sverige är för det flesta en ny packningsats från Fel-Pro! I dagens internet tider så dör fuskande motorfirmor DIREKT! Hur man än väljer så är ett motorköp lite som att skrapa en TRISS lott....Enda säkra är en 351W garantimotor från Ford! Med ett klick så åker en ny BOSS motor i varukorgen bara!! https://www.summitracing.com/int/parts/fms-6007z2427fft/overview/
November 28, 20186 yr Author comment_164506 Inte ens jag har varit så snäll så jag får så fin julklapp som en Boss 427 till jul 😁. Men man blir jue riktigt sugen ju😛
December 12, 20186 yr comment_164599 Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trångt i mellan tornen. Som sagt det mesta går. Hade jag haft större budget så hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.😀😀😀😀😀👍👍👍.
March 4, 20196 yr Author comment_165444 Gokväll 😁. Tänkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 på uppmätning o blocket såg bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var så rätt dåliga 😥. Så min tanke är fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu är jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall välja. Är inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi på att få ut ca 300-350 Hk 🙄. Men som sagt jag är ganska "oerfaren" när det kommer till dessa saker😖. Kom gärna med input. Ps bilder kommer så småningom 🤓. Roger
March 4, 20196 yr Author comment_165445 On 2018-12-12 at 22:11, stepside said: Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trångt i mellan tornen. Som sagt det mesta går. Hade jag haft större budget så hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.😀😀😀😀😀👍👍👍. 😎👍
May 5, 20196 yr comment_166410 On 2019-03-04 at 20:10, murre 77 said: Gokväll 😁. Tänkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet. Har haft inne 289 på uppmätning o blocket såg bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var så rätt dåliga 😥. Så min tanke är fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu är jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall välja. Är inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi på att få ut ca 300-350 Hk 🙄. Men som sagt jag är ganska "oerfaren" när det kommer till dessa saker😖. Kom gärna med input. Ps bilder kommer så småningom 🤓. Roger Nyfiken på hur det gått för dig..kommit ngn vart?
May 25, 20195 yr Author comment_166761 Hallå 😁. Har haft fullt upp så jag har inte tänkt riktigt på min projekt tråd här 🤪. Men hur som helst jag beställde en ny crate motor från Summit o jag är i sluttampen o montera i den i bilen ( som för övrigt får nymålar motor utrymme 😁). Bilder kommer nu i helgen på alltsammans o lite mera fakta. Mvh Roger
June 16, 20195 yr Author comment_167039 Bilder som utlovat 😁. Dock en aning förenade 🤔. 347 stroker ca 420hk 😁
June 16, 20195 yr Author comment_167040 Här bilder på det nyrenoverade motorn utrymmet 😁. Blir en klar förbättring mot tidigare 😀. En fråga, kan man återanvända skruvarna till svänghjulet? (alltså som som skruvas i veven) å även dom som håller "koppling kassetten"? O kan man även återanvända skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette på svenska 😏.
June 17, 20195 yr comment_167053 19 timmar sedan, murre 77 said: Här bilder på det nyrenoverade motorn utrymmet 😁. Blir en klar förbättring mot tidigare 😀. En fråga, kan man återanvända skruvarna till svänghjulet? (alltså som som skruvas i veven) å även dom som håller "koppling kassetten"? O kan man även återanvända skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette på svenska 😏. Ser bra ut! Ordet "återanvända" ska man försöka undvika i den här nivån. Klart du kan det går nog bra! På stroker får man en helt annan "pisksnärt" på vevaxeln så fästelementen ska vara god kvalitet likaså dämparen. Ser det sitter en billigare dämpare men går säkert bra...Har själv använt Pioneer men det är tveksamt.
June 18, 20195 yr Author comment_167068 Jag gör nog som så att jag köper nytt ang bultar. Som du sa Per, dumt o inte byta på denna nivån 😎. Killarna på summit racing rekommenderade mig denna dämpare så jag hoppas att den är ok (är en trick flow)😮.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.